Så kom den
då till slut förra året – en box med alla fem skivor från
Genesis genombrottsperiod med Polarprisvinnaren Peter Gabriel
vid mikrofonen. Emotsedd av många trogna fans där en del också
menar att denna period är Genesis glansperiod och att skivorna
åren därefter är bra men inte alls lika engagerande och
nyskapande. Själv tillhör jag denna grupp men med det undantaget
att jag också rankar de två följande skivorna ”A trick of the
tail” (1976) och ”Wind and wuthering” (1977) (och kanske
möjligen även live-skivan ”Seconds out”) lika högt.
Boxen
innehåller alltså följande fem skivor i nya om-mixade (”remastered”)
versioner: ”Trespass” (1971), ”Nursery Cryme” (1972), ”Foxtrot”
(1973), ”Selling England by the Pound” (1974) och ”The Lamb lies
down on Broadway” (1975). Men inte nog med det: Varje skiva
finns också representerad som en extra DVD Audio Disc som
innehåller den om-mixade skivan i både Dolby Digital 24bit/48K
version och i
DTS
24bit/96K 5.1 Surround sound + en del video-snuttar,
koncert-klipp och intervjuer. I tillägg till detta finns också
dessutom en bonus CD (även den duplicerad som DVD Audio Disc)
med en del extramaterial som inte givits ut tidigare. Totalt
blir det alltså 14 CD-skivor i hela boxen! Det skall också sägas
att bonus-CDn är inpackad i ett litet häfte med lite
bildmaterial och texter om de olika skivorna och små
intervjusnuttar med mer eller mindre kända personer runt omkring
Genesis.
Värdet av
denna recension kanske främst bör röra det extra-material som
medföljer i boxen (vilket jag också kommer till längre fram i
texten) eftersom innehållet i de klassiska skivorna redan är
tämligen väl känt, i alla fall bland oss obotliga fans. Men jag
måste ändå säga att det var en stor upplevelse att återigen få
lyssna igenom plattorna. Det var ett tag sen sist och visst var
det lite återseendets glädje men framförallt var det en fröjd
att höra vilken ljudkvalitet som man nu har åstadkommit. Till
och med efter att ha lagt över musiken i det komprimerade
MP3-formatet framgår det vilket fantastiskt jobb Mike Rutherford
och Tony Banks har gjort i om-mixningen av plattorna. Jag är
också tämligen säker på att man faktiskt har lagt till (och
kanske också dragit ifrån) små saker här och där på plattorna
för man fick verkligen en annorlunda (och till övervägande del
positiv) upplevelse av musiken. Jag kan inte sätta fingret på
varje detalj här - jag har till exempel inte bemödat mig med att
direkt göra en lyssnarjämförelse med vinyl-plattorna - men med
tanke på hur många gånger man har lyssnat på de tidigare
plattorna så är man nog rätt säker när man tycker att det finns
förändringar. Men, som sagt, förändringarna är till alldeles
övervägande delar positiva och förstärker lyssnarupplevelsen. En
del av plattorna är till exempel gnistrande klara och mäktiga.
Exempelvis ”Nursery Cryme” tyckte jag man har lyckats otroligt
bra med (inte minst de fantastiska mellotron-ljudmattorna)
liksom ”Foxtrot” och ”The Lamb”. Möjligen har man lyckats fila
ner lite av soundet på inledningslåten på ”Selling England by
the Pound” till det sämre men det är nog i stort sett det enda
möjliga misstaget som jag kan märka. Så mitt råd till dig som
funderar på att köpa till enstaka Genesis CD för att ersätta
dina vinyl-alster är följande: Låt bli! Köp istället denna box!
Du kommer aldrig mer att lyssna på dina gamla skivor. Dessutom
kan det kännas tryggt inför framtiden att ha dessa skivor både
som ordinära CD och som Audio DVD. Det borde göra dem
lyssningsbara under många, många år framöver.
Bonus CDn
med tidigare osläppt material innehåller först två
studioinspelade låtar: ”Twilight Alehouse” (skriven före
”Trespass” men faktiskt inte inspelad förrän under ”Foxtrot”-inspelningarna)
och ”Happy the Man” (inspelad strax efter ”Nursery Cryme”).
Därefter följer inspelningar av låtar som bandet brukade spela
på tidiga konserter men som aldrig resulterade i
studioinspelningar. Inspelningarna gjordes för en radio show
(BBC). Det allra sista spåret är demo-inspelningar för att
medverka på soundtrack till en film om målaren Michael Jackson
(BBC Art Film) – ett projekt som till slut aldrig blev av. Till
bonus-materialet hör även en rätt trevlig litet texthäfte med
bilder, lite intervjuer och introduktioner till materialet.
På en gång
skall jag säga att det egentligen bara finns en låt som
verkligen är en klassisk Genesis-låt så som vi har vant oss
bland bonus-materialet: ”Twilight Alehouse”. För övrigt så har
ni som lyssnare knappast missat något ur Genesis-repertoaren.
Övriga verk här är mer intressanta som kuriosa och som små
historiska detaljer (faktum är att det nästan är pinsamt dåligt
bitvis). Men ”Twilight Alehouse” är ett lysande undantag (se
även live-inspelningen av denna låt bland extra-materialet på
DVDn av
”Foxtrot”). Låtens huvudtema är dock närmast plågsamt tungsint
och en varning skall kanske utfärdas för den depressivt lagde.
Den handlar om dyster ensamhet och hur övergiven man kan kännas
sig i ungdomsåren vilket kan leda in i trösten hos diverse
drycker. Verkligen ingen uppåt-låt men emotionellt mycket stark.
Mycket bra sång av Peter Gabriel och härligt spel på orgeln av
Tony Banks. Dessutom måste jag säga att på denna låt spelar
Peter Gabriel flöjt på ett alldeles underbart sätt. På andra
plattor finns också en del flöjtpartier men aldrig så vackra som
här.
Däremot så
lämnar det andra studioinspelade spåret ”Happy the Man” mig rätt
så oberörd. En rätt så trivial låt och om jag inte visste att
det var Genesis så skulle jag kunna tagit gift på att det var
Cat Stevens som sjöng och spelade! Verkligen en låt i typisk Cat
Stevens-stil. Intressant i detta sammanhang är att läsa i häftet
att Peter Gabriel faktiskt just då hade spelat lite flöjt
tillsammans med Cat Stevens så kopplingen är kanske inte så
långsökt ändå. Lite intressant är ändå att notera att låt-titeln
ändå
tagits som
namn
på en
amerikansk
prog-rock
grupp.
Övriga
låtar bland bonusmaterialet är som sagt historiskt intressanta
men ändå överlag undermåliga. Jag förstår att de aldrig blev
officiellt utgivna låtar. På exempelvis låten ”Shepherd” sjunger
Peter Gabriel alldeles otroligt dåligt. Han ursäktar sig också
för detta i texthäftet men menar att övriga musiker spelar
klanderfritt så att det av den anledningen är OK att släppa
materialet. Jag är inte säker på att han har rätt. Men det är
ändå intressant att i flera av styckena höra partier som sedan
återkommer långt senare. Ett exempel är ”The Lamia” på ”Lamb”-plattan
som alltså i stort sett skrevs redan under eller rent av före ”Trespass”-tiden!
Rätt otroligt. Andra exempel är delar av ”Cinema Show” och ”The
Fountain of Salmacis” som alltså också i huvudsak skrevs långt
tidigare.
Men om nu
inte bonus-DVDn egentligen ger så väldigt
mycket så
måste jag ändå
till slut
nämna det
fantastiska extramaterialet på DVD-erna för varje enskild skiva.
Där finns först och främst rejäla intervjuer inspelade i nutid
med alla bandmedlemmar (!) om varje enskild platta. Bara det är
ju fantastiskt att höra för
ett
äkta fan.
Naturligtvis finns kanske mest intresse kring intervjun om
”The
Lamb”-plattan där bakgrunden till Peter Gabriels avsked
diskuteras.
Sen finns
även lite sekvenser från konserter och TV-inspelningar som ju
också är mycket
spännande
att se.
Här finns
exempelvis några härliga exempel på alla de teatraliska upptåg
som Peter Gabriel iscensatte på konserterna.
Som
slutord måste jag säga att är du ett Genesis-fan så är det här
ett riktigt måste-köp.
En mer
utförlig sammanställning om 70-talsfenomenet Genesis kan du inte
hitta.
Dessutom
är som sagt kvaliteten rent tekniskt på skivorna helt fenomenal
och beslutet att även skicka med DVD-Audio versioner medverkar
säkert till att du kan använda materialet under många, många år
framöver.
Är du inte
lika fanatisk så råder jag dig ändå att skaffa de skivor du
anser vara bäst i deras nya om-mixade versioner.
Vad jag
förstår kan man beställa dem individuellt. För egen del är jag
djupt imponerad och kan inte annat än att ge boxen högsta
möjliga betyg.
(För de
riktiga Genesis-nördarna väntar ännu en box framöver med alla
live-inspelningar, det talas om upp till 10 CD-skivor!)
Högsta
betyg:
Karl-Göran Karlsson
|