Howard Sounes
”Fab – an intimate life of Paul McCartney”
(Harper/Collins)
Betyg: 8
Det första som slår mig är hur enormt intimt jag i alla tider
förknippat gruppnamnet The Beatles med personnamnet John Lennon.
När jag nu hugger gaddarna i denna 563-sidors tegelsten om Paul
McCartney dröjer det flera sidor – eller snarare kapitel – innan
jag blir kvitt känslan av att ha centrifugerats ut i ett
stickspår från vilket vi nog snart ska återvända till den rätta
vägen. I viss mån verkar författaren ha förutsett den här
sortens reaktioner, då han gång efter annan nödgas skriva ”Paul
and the boys” för att inympa vems den här historien är.
Men tids nog uppslukas jag av denna fascinerande historia. Olikt
berättelserna om Ozzy Osbourne eller Mötley Crüe inte
fascinerande på grund av droger och excesser, utan fascinerande
på grund av den resa det snart 70-åriga geniet företagit. Från
enklaste barndomsmiljö i andra världskrigets Liverpool via
medlemskap i musikhistoriens största sensation till adel och ett
liv i sus och dus. Men inte bara. Det här är också historien om
en man som haft sina sorger och gått på sina nitar. En
popmusikens Shakespeare som ständigt gått sina egna vägar, en
konstnär för vilken ”vila på gamla lagrar” inte existerar. Se
bara på hösten 1966, då McCartney hade kunnat softa ner totalt
efter fyra år av exempellösa framgångar. Istället prövar han
vingarna genom att skriva soundtrack till filmen ”The Family
Way”. Eller 90-talet, då han genomfört comebackturnén i samband
med albumet ”Flowers in the Dirt” och verkligen inte hade behövt
göra ett handtag mer i hela sitt liv. Istället ger han sig in på
motpolerna storslagna orkesterverk (”Liverpool Oratorio”,
”Standing Stone”) samt modern dansmusik (The Fireman tillsammans
med Youth från Killing Joke).
Allt detta beskrivs in i detalj av den enorme
researchern/reportern Howard Sounes, som tidigare bevärdigat Bob
Dylan samma idoga författarskap. Barndomen, Hamburgtiden,
Beatles- och Wings-erorna samt upp- och motgångar i det
McCartneyska privatlivet – allt berättas av hundraden
intervjuobjekt i en bok som vinner på att vara icke-officiell:
Inget tillrättaläggs, inga skavanker döljs, här börjar vi närma
oss den sanne Paul McCartney. En person som i många fall tycks
vara den hedersknyffel han gjort sig en karriär på att visa upp,
men som visar återkommande fall av oginhet. Ta exempelvis den
gången han ökade sin privatsfär genom att köpa upp så gott som
alla marker kring huset i Sussex, men på kuppen ringade in sin
enda kvarvarande granne fullständigt, och förbjöd denne att ta
de promenader grannen älskat sedan barnsben. Elakhet? Nja,
kanske snarare oförstående av denne rockstjärna som alltsedan
tjugoårsåldern omgärdats av folk som slickat hans röv, och
alltså aldrig tvingats lära sig normala sociala hänsyn.
Till bokens fördelar hör som nämnts dess digra detaljrikedom,
men också att så pass mycket fokus ägnas själva musiken (även om
en nörd som jag vill ha ännu mer) och att man följer det första
stora blocket ”With The Beatles” av lika fläskiga ”After The
Beatles”. Karriärerna med Wings och som soloartist har inte
dokumenterats en hundradel så djupt som Beatlesåren, så här
finns en oerhörd mångfald kunskapskar att ösa ur. Tror du dig
kunna McCartney-sagan på dina tio tår? Tänk igen!
Här skulle jag kunna avsluta min recension med en uppriktig
anmodan att införskaffa ”Fab”, men det föreligger en del aber.
För det första blir det lite töntigt med Sounes upprepade bruk
av smeknamn. Är författaren verkligen så bundis med Ringo Starr
och Linda McCartney att ”Ritchie” och ”Lin” är tillbörliga
tillmälen?
För det andra ställer jag mig tveksam till biografiförfattarens
roll som recensent. När Sounes gång på gång uttrycker sina
subjektiva åsikter om Pauls musik hamnar han ovillkorligen på
kollision med läsaren, som kanske tycker helt annorlunda (”Venus
and Mars” är banne mig många gånger bättre än ”Flaming Pie”, vad
än Sounes säger!), och dessa utflykter i subjektivitet skadar i
någon mån hela bokens trovärdighet som objektivt skriven
berättelse.
För det tredje – när det gäller musik, komponerande, turnéer,
relationer till bandmedlemmar är den enorma detaljrikedomen
underbar. Inte fullt lika härlig dock då det gäller Pauls
privatliv. Man ska väl inte rygga för McCartneys notoriska
otroheter under 60-talet eller fiaskot med andra hustrun Heather
Mills, men när det blir sida upp och sida ner med på pundet
exakta belopp McCartney fört över till Mills före eller i
samband med skilsmässan blir jag rastlös. Fan, jag skiter väl i
det – kom igen med lite MUSIK!I slutändan hamnar emellertid
klagomålen långt ner i det stora berättandets skugga. En i
princip magnifik skildring av en i princip magnifik människa.
Daniel Reichberg
|