Queen – återutgåvor
”Queen”
”Queen II”
”Sheer Heart Attack”
”A Night at the Opera”
”A Day at the Races”
(Island/Universal)
Enorma
scenproduktioner, Freddie Mercurys extravaganser, alla
singelhits – risken finns att man missar Queens
enorma storhet som albumband. De fem första albumen,
ursprungligen utgivna mellan 1973 och 1976, skänks nu
nytt liv tack vare ännu en återutgivningsrunda.
Jaså,
igen? Varför ska man köpa dem den här gången?
Ja,
förutom att alla skivorna är skitbra, har
Island/Universal bevärdigat varje originalalbum med en
bonus-EP.
När jag
lyssnar på ”Queen” 8p vimlar vokabulären runt i
skallen, men jag återkommer gång på gång till begreppet
dynamik. Ta bara det nästan jazzigt mjuka ”should
be waiting for the sun”-partiet i ”Doing Alright”,
vilket på halvsekunden förbyts i den för tiden allra
tuffaste hårdrock. Eller ta de tvära kasten mellan de
struttiga verserna i ”Great King Rat” och alla dess
andra delar. Eller den hur märkliga som helst ”My Fairy
King”- vad är det egentligen för musikstil? Pop,
hårdrock, balett? Ja, där hittar vi trollformeln hos
Queen. Genom hela sin karriär företrädde man ingen
musikstil och alla. På en gång.
Det man
kan beklaga är skivans bitvis rätt murriga ljudbild, och
att låtar som Black Sabbath-tunga ”Son and Daughter”
eller Roger Taylors sångdebut ”Modern Times Rock n Roll”
inte uppfyller den potential de skulle visa sig äga på
scenen.
Debutalbumets bonus består mestadels av
demovarianter inspelade 1971, när basisten John Deacon
knappt hunnit över tröskeln. ”Keep Yourself Alive” vilar
på en akustisk gitarr, Roger Taylor är spelsugen som
fan, och Freddie sjunger lite slappare, men kanske med
mer glädje än i den version vi vant oss att höra. Övriga
låtar liknar väl mer sina officiella versioner, och ger
därmed den kittlande vetskapen om att nummer som ”Great
King Rat” och ”Liar” var färdigställda redan 1971. Hur
progressivt är inte det!
Ifall
”Queen” var generalrepetitionen, så var ”Queen II”
10/10 explosionen. Jag brukar ofta fastna vid andra
sidans öppning ”Ogre Battle”, då den fick tonårs-Daniel
att närapå svimma med alla sina kaskader av sång, och
gitarrpålägg, sina våldsamma riff och så naturligtvis
den äventyrliga grundlåten. På bombastiska ”Queen II” är
låtskrivandet på absolut topp. Från Brians mjuka sång i
”Some Day One Day” via Rogers uppkäftiga ”Loser in the
End” till den symfonirockorgie som kallas ”Side Black”,
inleds med ”Ogre Battle” och släpper loss Freddie
Mercurys inte så lite livliga fantasi i nummer efter
nummer. ”The Fairy-Feller's Master-Stroke”, ”March of
the Black Queen”, ”Funny How Love Is”, och så plötligen
en hitsingel kallad ”Seven Seas Of Rhye”. Vill du höra
The Who och Beach Boys på samma gång är det till ”Queen
II” du ska vända dig, och jag kan bara klaga på det
ibland lite grötiga ljudet, vilket jag hade trott skulle
fixas till återutgåvan. Fast vänta – jag har nog aldrig
tidigare hört dörren som slår igen i ”Loser in the End”.
Bonus-EP:n
inleds med den obligatoriska ”See What a Fool I've Been”,
b-sida till ”Seven Seas of Rhye”, något så ovanligt som
en Queen-blues och här remixad från en radiosession hos
BBC. Verkligen en dold pärla i skattkistan. I övrigt
imponerar framför allt en livetagning av ”White Queen”,
där ekogeniet Brian May inlemmar ett gitarrsolo som
driver mig till tårar. I samma andetag visar versionen
hur utsökt Queen klarar sig även utan alla dessa
myriader studiopålägg.
"Queen II"
hade bevisat vad Queen gick för. Inför ”Sheer Heart
Attack” 8/10 kunde man montera ner hälften av
fyrverkerierna och istället satsa helhjärtat på den
variation som framgent blev bandets signum. Ragtime
("Bring Back That Leroy Brown") protometal ("Stone Cold
Crazy", ursprungligen spelad av Freddies tidigare band
Wreckage) och så den gängse Queen-rocken - Freddie,
Brian, John och Roger fixar allt! Därjämte läggs
smörpopen till, då John Deacon debuterar som komponist
("Misfire").
Den
fåfänge Roger Taylor krävde förresten att
omslagsfotografen skulle ge honom hårförlängningar, till
de övrigas förtjusning!
Extraskivan
öppnar med ”Now I'm Here”, live på Hammersmith i London
1975. Låtom oss tacka för den här versionen; låten är
alltid bättre live än i sin rätt trögrodda
studioversion. Superkul är också Freddie-orgien i à
capella-mixen av ”Bring Back that Leroy Brown”.
Alternativversionerna av ”Flick of the Wrist” och
”Tenement Funster” tjänar dock mest till att visa hur
beroende låtarna är av varandra och det formidabla
medley där de båda alltid ingått.
”A Night
at the Opera” 10/10
är för mig en sådan där skiva som efter alla dessa år
ger samma känsla av häpnad, av överrumpling. Som att jag
trots tusentals lyssningar fortfarande står försvaraslös
inför den omtumlande förstalyssningen. Jag dundrar
omkring i luften till Rogers trummor, jag gastar med i
alla körerna, jag tjuter lidelsefullt till vartenda
litet gitarrfill.
Man skulle
kunna lovorda den ansenliga arrangemangslustan eller
alla musikernas vilja att ge sina yttersta. Jag kunde
prisa variationsrikedomen: ”The Prophet's Song”, ”39”
och ”Bohemian Rhapsody” adderar beduinrock, folkpop och
operett till paletten: Men till syvende och sist bygger
”A Night at the Opera” på ett rent överdjävulskt
låtskrivande, som ingen av de fyra någonsin skulle
överträffa. Fjäderhatt även till producenten Roy Thomas
Baker, som baxade fram ett Queen de själva nog inte
trodde fanns. Bakers är även förtjänsten att ”A Night at
the Opera” är Queens dittills mest välljudande skiva,
något som förstärks i denna utgåva, där varje kör- och
gitarrstämma kommer till sin rätt.
Här blir
förresten bonusen riktigt spännande. Åtminstone
till en början, då ”Keep Yourself Alive” är en i
årtionden försvunnen nyinspelning från 1975, tänkt för
en USA-singel som aldrig gavs ut och försedd med
diverse gimmicks som inte förekom i originalet.
Liveversionerna av ständiga scenfavoriterna ”39” och
”Love of My Life” är fullt befogade även de, medan de så
kallade alternativa mixarna å sina sidor är
fullständigt meningslösa: ”I'm in Love with My Car” utan
trummor/bas, ”Your My Best Friend” utan sång!
Många blev
nog förvånade när de snurrade igång ”A Day at the
Races” 9/10 och möttes av – rak rock! Men ”Tie Your
Mother Down” funkar precis lika bra som alla andra
stilar Queen utforskade; här plussar vi på med vals
(”The Millionaire Waltz”), gospel (”Somebody to Love”)
och japansmör (”Teo Torriate”).
Likartat
omslag, likartad titel – självfallet har ”A Day at the
Races” i alla tider (nåja, sedan 1976) jämförts med
storasyskonet ”A Night at the Opera”, och jag får sälla
mig till den allmänna opinionen – fullt lika övertygande
är inte skivan. Lika fullt: Den förkrossande majoriteten
av all världens musikskapare kan endast drömma om att
skapa sådana tidlösa värden som hos ”You Take My Breath
Away” eller Roger Taylors sömnigt duntäckesdrömska ”Drowse”.
Bonusen
består här
av en poänglös instrumentalmix av ”Tie Your Mother Down”,
två fina livelåtar, en marginellt annorlunda (gitarren)
version av ”Good Old-Fashioned Loverboy” ominspelad för
TV-showen ”Top of the Pops” samt en high definition-mix
av ”Teo Torriate”, där tidigare ohörbara röster och
harmonier bokstavligen avslöjas. Så vackert!
Daniel
Reichberg
Queen 1
1 Keep Yourself
Alive (Queen 1)
2 Doing All Right (Queen 1)
3 Great King Rat (Queen 1)
4 My Fairy King (Queen 1)
5 Liar (Queen 1)
6 The Night Comes Down (Queen 1)
7 Modern Times Rock 'n' Roll (Queen 1)
8 Son And Daughter (Queen 1)
9 Jesus (Queen 1)
10 Seven Seas Of Rhye (Queen 1)
11 Keep
Yourself Alive (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track)
(Queen 1)
12 The Night Comes Down (De Lane Lea Demo, Dec 71)
(Bonus Track) (Queen 1)
13 Great King Rat (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus
Track) (Queen 1)
14 Jesus (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track) (Queen
1)
15 Liar (De Lane Lea Demo, Dec 71) (Bonus Track) (Queen
1)
16 Mad The Swine (June 72) (Bonus Track) (Queen 1)
Queen 2
1 Procession
(Queen 2)
2 Father To Son (Queen 2)
3 White Queen (As It Began) (Queen 2)
4 Some Day One Day (Queen 2)
5 The Loser In The End (Queen 2)
6 Ogre Battle (Queen 2)
7 The Fairy Feller's Master-Stroke (Queen 2)
8 Nevermore (Queen 2)
9 The March Of The Black Queen (Queen 2)
10 Funny How Love Is (Queen 2)
11 Seven Seas Of Rhye (Queen 2)
12 See What A
Fool I’ve Been (BBC Session July 73, 2011 remix) (Bonus
Track) (Queen 2)
13 White Queen (Live at Hammersmith Dec 75) (Bonus Track)
(Queen 2)
14 Seven Seas of Rhye (Instrumental Mix 2011) (Bonus
Track) (Queen 2)
15 Nevermore (BBC Session, April 74) (Bonus Track)
(Queen 2)
16 See What A Fool I’ve Been (B-side version Feb 74)
(Bonus Track) (Queen 2)
Sheer Heart
Attack
1 Brighton Rock
(Sheer Heart Attack)
2 Killer Queen (Sheer Heart Attack)
3 Tenement Funster (Sheer Heart Attack)
4 Flick Of The Wrist (Sheer Heart Attack)
5 Lily Of The Valley (Sheer Heart Attack)
6 Now I'm Here (Sheer Heart Attack)
7 In The Lap Of The Gods (Sheer Heart Attack)
8 Stone Cold Crazy (Sheer Heart Attack)
9 Dear Friends (Sheer Heart Attack)
10 Misfire (Sheer Heart Attack)
11 Bring Back That Leroy Brown (Sheer Heart Attack)
12 She Makes Me (Stormtrooper In Stilettos) (Sheer Heart
Attack)
13 In The Lap Of The Gods . . . Revisited (Sheer Heart
Attack)
14 Now I’m Here
(Live at Hammersmith, Dec 75) (Bonus Track) (Sheer Heart
Attack)
15 Flick of the Wrist (BBC Session, Oct 74) (Bonus Track)
(Sheer Heart Attack)
16 Tenement Funster (BBC Session, Oct 74) (Bonus Track)
(Sheer Heart Attack)
17 Bring Back That Leroy Brown (A cappellaMix 2011)
(Bonus Track) (Sheer Heart Attack)
18 In The Lap of the Gods..Revisited (Live at Wembley
July 86) (Bonus Track) (Sheer Heart Attack)
A Night At The
Opera
1 Death On Two
Legs (Dedicated To.) (A Night At The Opera)
2 Lazing On A Sunday Afternoon (A Night At The Opera)
3 I'm In Love With My Car (A Night At The Opera)
4 You're My Best Friend (A Night At The Opera)
5 '39 (A Night At The Opera)
6 Sweet Lady (A Night At The Opera)
7 Seaside Rendezvous (A Night At The Opera)
8 The Prophet's Song (A Night At The Opera)
9 Love Of My Life (A Night At The Opera)
10 Good Company (A Night At The Opera)
11 Bohemian Rhapsody (A Night At The Opera)
12 God Save The Queen (A Night At The Opera)
13 Keep Yourself Alive (Long-Lost Retake, June 75)
(Bonus Track) (A Night At The Opera)
14 Bohemian Rhapsody (Operatic Section A cappella Mix
2011) (Bonus Track) (A Night At The Opera)
15 You’re My Best Friend (Backing Track Mix 2011) (Bonus
Track) (A Night At The Opera)
16 I’m In Love With My car (Guitar & Vocal Mix 2011)
(Bonus Track) (A Night At The Opera) (A Night At The
Opera)
17 ’39 (Live at Earls Court, June 77) (A Night At The
Opera)
18 Love Of My Life (South American Live Single June 79)
(Bonus Track) (A Night At The Opera)
A Day At The
Races
1 Tie Your
Mother Down (A Day At The Races)
2 You Take My Breath Away (A Day At The Races)
3 Long Away (A Day At The Races)
4 The Millionaire Waltz (A Day At The Races)
5 You And I (A Day At The Races)
6 Somebody To Love (A Day At The Races)
7 White Man (A Day At The Races)
8 Good Old-Fashioned Lover Boy (A Day At The Races)
9 Drowse (A Day At The Races)
10 Teo Torriatte (Let Us Cling Together) (A Day At The
Races)
11 Tie Your Mother Down (Backing Track Mix 2011) (Bonus
Track) (A Day At The Races)
12 Somebody To Love (Live at Milton Keynes, June 82)
(Bonus Track) (A Day At The Races)
13 You Take My Breath Away (Live in Hyde Park, Sept 76)
(Bonus Track) (A Day At The Races)
14 Good Old-Fashioned Lover Boy (Top of the Pops July
77)(Mono) (Bonus Track) (A Day At The Races)
15 Teo Torriatte (Let Us Cling Together) (HD Mix) (Bonus
Track) (A Day At The Races)
|