Paul Trynka –
Starman, David Bowie the definite biography
(Sphere Books)
Musikens mest fascinerande karriär?
Funderingen – eller kanske snarare
konstaterandet – kommer till mig gång efter gång
under dessa 414 sidor. Det är ju faktiskt så att hade
David Bowie förblivit det one-hit-wonder han hånades för
i 70-talets gryning, så hade han ändå pysslat med
blues, pop, psykedelia, pantomim, konst, teater och
skapat en odödlig evergreen i ”Space Oddity”. Men som
ytterligt bekant var detta bara startskottet för en av
de i särklass mest mångskiftande resor någon rockartist
företagit.
Bowies förmåga att återuppfinna sig
själv är inte av denna världen. Glamprofet, soulsnubbe,
kylig diva, ambientpionjär, teaterapa, hitmaskin,
saxofonist, technodåre, musiktjuv, sångstjärna som gör
till hälften instrumentala skivor...ja, där har jag väl
dragit upp en tiondel av allt Bowie sysslat med, och för
varje fas har han fört in nytt folk i sitt liv, hans
tänkande har växlat om på ett sätt som gör varje period
så oerhört intressant att läsa om.
Ett enkelt jobb således för Paul
Trynka; historien berättar ju sig själv!
Nej, nu var jag orättvis. Trynkas
fantasi är väl en bråkdel av David Bowies, men nog kan
han liksom sitt objekt fånga med sitt skaldande. Listan
över intervjuer är helt osannolik. Iggy Pop, Trevor
Bolder, Adrian Belew, Tony Visconti och kanske hundra
till, men inte Bowie själv, vilket är såväl positivt som
negativt. Bowies egen medverkan hade kunnat göra
berättelserna än mer uttömmande, men den hade i samma
svep medfört rader av skönmålningar. Trynka väjer inte
för Bowies avigsidor (charmknutten som vips blir iskallt
nonchalant), dock med en respekt som stundom snuddar vid
idoldyrkan, men för det mesta håller sig på rätt sida
gränsen. Autentiska Bowie-citat plockar Trynka istället
från andra källor.
Detaljrikedom är ledord för
Trynka, men även hans sol har fläckar. Exempelvis undrar
jag hur han mitt bland alla kaskader av hjälpmusiker
kunnat missa Tony Kaye och Roy Bittan. Särskilt den
senare (Springsteenpianisten, ni vet) gjorde så viktiga
insatser för ”Station to Station”- och ”Scary
Monsters”-albumen, att hans medverkan borde vara
stenhuggen.
Trynka är vidare lite fånig när han
liknar Bowies exilsituation i Berlin vid de turkiska
gästarbetarnas. Samma när Bowie så ”visionärt” förutser
fildelningen 2002 (hört talas om Napster?), men bortsett
från blamager som dessa rekommenderar jag ”Starman”
hundrafalt. Människan David Bowie möter vi med alla
privata bekymmer, men hela tiden står han där i fronten
- visionären, revolutionären och givetvis MUSIKERN.
Daniel Reichberg
|