E-Mail

info@artrock.se

 

Artiklar

 

 

 

 

Anderson Bruford Wakeman Howe – återutgåva (Gonzo Multimedia)

 

Somliga menar att det handlade om makt. Jon Anderson själv hävdar den fria andens konstnärliga uttrycksrätt. Oavsett vilket, var det många i progrockvärlden som häpnade - och gladdes - när sångaren 1989 hoppade av från Yes för andra gången och samlade ihop ett band idel ädel Yes-adel. Bill Bruford (trummor), Rick Wakeman (klaviatur) och Steve Howe (gitarr) hör som du säkert redan vet till de musiker som under Yes grandiosa 70-tal för alltid satte gruppen på musikens världskarta. ”Mer Yes än det som Chris Squire håller på med” var en vanlig uppfattning framåt 1980-talets slut.

Så – hur var det då med frågan om makt visavi konst? Sätt på skivan och hör att detta har mer med 70-talets Yes än med 80-talets att göra. De massiva klaviaturlandskapen, märkliga takterna och mässande verserna i öppningsnumret ”Themes” hade knappast funnit sig till ro på ”Big Generator”-abumet.  Den drivande kraften hos ”Fist of Fire” kan möjligen liknas vid fjolskivans ”Shoot High Aim Low”, men det är något poetiskt Jon Andersonskt i stämningen, som saknas i den senare. Sviten ”Brother of Mine” må ha sina klämkäcka partier, men hela formatet, hela upplägget vittnar om en man som vill mer. Ja, ta bara Rick Wakemans kaskader av toner i ”Birthright” och försök applicera detta på ”90125”. Nej, just det!

Men så kommer skivans andra halva. Pianoballaden ”The Meeting”, följd av den mycket inställsamma ”Quartet”, latinosvängande ”Teakbois” och ”Order of the Universe” - det närmaste en kommersiell hårdrocklåt Yes eller någon av dess medlemmar någonsin kommit. Ja, delar av stycket kan med fog klassas som sen 80-tals-AOR. Plötsligen är Anderson nog så kommersiellt hitbenägen som den Trevor Rabin han sett sig nödgad att fly. Undertecknad hör hur albumet sjunker från ”enastående” till ”bra” och börjar leka med ”makt”-tesen.

Till syvende och sist kan man nog säga att båda sidor har rätt. Jon Anderson ville ta tillbaka det  inflytande han utövat i Yes under 70-talet. Men inte bara. Han önskade lika mycket att få göra musik i sitt stora, gränslösa universum. Under en kort stund in i 1990 lyckades Anderson kombinera och förverkliga ambitionerna.

Javisstja, kanske några ord om bonusskivans innehåll. Inte sådär superspännande direkt. Några samtida intervjuklipp med Rick Wakeman. Tre versioner vardera av ”Brother of Mine” och ”Order of the Universe”, där somliga kapas till radioformat medan andra redan tidigare återfinns på livealbumet ”An Evening of Yes Music Plus”. Den mest lockande bonusen är sorgesamma ”Vultures in the City” , vilken av okänd anledning ströks från albumet. Och så liveversionen av ständigt ljuva ”And You And I”, vilken visserligen inte har mycket här att göra.

Halvt irrelevant fotnot: ”Brother of Mine” var låten som fick upp mina ögon för Yes och därmed hela den symfoniska progrocken. Vem vet vad som hänt utan den!

 

www.myspace.com/andersonbrufordwakemanhowe

 

Betyg: 7/10

Daniel Reichberg