Neal Morse
med Paul Braoudakis – Testimony (Radiant Records)
Och herren sade "varde progrock".
Ja, så kan man sammanfatta den här
boken, tillika den första religiösa väckelseskrift jag
någonsin läst.
Blev jag frälst?
Nä, inte mer än vanligt. Men det är
fascinerande med vilken smittande övertygelse Neal Morse
förtäljer sin andliga resa; så som i låtar, så ock i
bokform. Till och med en högst skeptisk trekvartsateist
som undertecknad riktigt gläds åt det spirituella
uppvaknande och den lycka som framträder alltmer utefter
Neals frälsningslinje.
Klart är emellertid att jag
näppeligen hade plockat upp detta stycke litteratur,
ifall boken inte samtidigt varit berättelsen om den
förtvivlade, förvirrade Neal Morse som under 80-talet
kastar sig mellan musikstilarna i desperat jakt på det
kommersiella genombrottet, till slut sätter ihop ett
band kallat Spock's Beard med brorsan Alan, och precis
då det ser som mörkast ut - då kommer genombrottet på en
progscen bröderna Morse inte visste fanns, och ridande
på tredje vågens progvindar får Neal plötsligt hela
världen som arbetsplats.
Neals främsta kärlekar av idag är
väl frun, barnen och Jesus, men känslorna för Spock's
Beard går inte att ta miste på. Neal beskriver hur
Spock’s fick sitt namn lika inlevelsefullt som sina
möten med Herren och man riktigt känner Neals
ångest inför att lämna sina vänner (något Gud tydligen
sa åt honom att göra, och som vi kan vara glada för
idag, eftersom resterande band tvangs börja skriva
låtar, och vi tack vare detta har strålande
Spock’s-album som senaste ”X”).
Men bokens huvudnummer är till
syvende och sist dess kristna frälsningsbudskap, kring
vilket man kan tycka både det ena och andra. Jag
respekterar givetvis varje människas tro, men vad är det
för gud som kräver att man ska försaka allt? Och en gud
som botar ens barn från leukemi och hål i hjärtat endast
under förutsättning att man är troende, vad är det för
en gud?
Mitt samlade intryck är trots allt
Neal Morse som en musiker med fötterna hyfsat trampande
moder jord, en man med god humor och kärlek till sin
omgivning, en progrocklegendar som efter sitt religiösa
uppvaknande samlat energi till ännu mer utmärkt musik.
Och det vart progrock.
Daniel Reichberg
|