Staffan
Vässmar
Årets tio bästa plattor??!!
Skivåret 2011 har gett mig så många bra och
inspirerande plattor att sätta tänderna i, så att bara välja ut
tio var en omöjlighet. På den rent progressiva sidan tycker jag
att det har släppts minst lika många bra plattor som i fjol,
medan jag har hittat ännu fler nya framtida favoritplattor /
band på den tyngre och betydligt brutalare sidan.
1: Skånska Mord:
”The last supper”
Årets absolut bästa platta alla kategorier
släpptes faktiskt redan tidigt 2010, men upptäcktes inte av mig
förrän sent i våras. Skånska Mord tog mig med storm, med sitt
sound och sin attityd som ligger väl i nivå med många av de
stora banden som härjade på 70-talet. Lirade som support till
Graveyard tidigare i höstas vilket borde ha varit årets konsert!
Om man hade varit där, förstås.
2: Karmakanic: ”In
a perfect world”
Reingold och medkumpaner har gjort det
igen!! Efter den, enligt min mening inte fullt så lysande ”Who´s
the boss in the factory”, är Karmakanic tillbaka med ett
fulländat album. Här finns allt man bara kan önska sig av ett
progressivt mästerverk.
3: Cipher System:
”Communicate the storms”
Nästa riktigt stora metalexport borde, om
det finns nån jäkla rättvisa i musikvärlden, bli Cipher System
från Göteborg. Bandet har klämt ur sig en så bra platta att man
med den smiskar både: Scar Symmetry, In Flames, The Haunted och
de andra mer etablerade banden rejält på fingrarna. Nu med ett
riktigt stort metalbolag i ryggen borde succén vara given, och
vägen till de riktigt stora scenerna spikrak.
4: Renaissance Of
Fools: ”Fear, hope and frustration”
Efter en längre tids ihärdigt arbetande
fick äntligen de brillianta dalmasarna i Renaissance of Fools
kontrakt. Tungt och massivt, men ändå med en mycket stor dos av
progressiv finess och framåtskridande. Varken renodlad metal
eller genretypisk prog, utan bara så in i helvete grymt. Missa
inte chansen att se och höra bandet live på Musikens Hus i
Göteborg den 25/2.
5: The Watch:
”Timeless”
Bättre än så här kan knappast symfonirock
liras, och när Italienska The Watch blandar eget nykomponerat
material med utdrag från flera tidiga Genesis-alster är lyckan
närmast total. Bandet bevisar återigen att det egna materialet
håller samma klass som förebilderna.
6: Brighteye
Brison: ”The magician chronicles part I”
Brighteye Brison borde inom en mycket snar
framtid rimligtvis stå inför ett internationellt genombrott. Man
har de senaste åren lirat på samtliga progressivefestivaler inom
vårt lands gränser, och det känns därför självklart att bandet
nu tar steget ut i den övriga musikaliska världen. Med sin
fjärde platta har man tagit sin redan tidigare så utsökta musik
till en ytterligare nivå vilket gör bandet helt oemotståndliga.
7: Pagan´s Mind:
”Heavenly ecstasy”
Norska Pagan´s Mind har lyckat att höja
ribban ytterligare ett par nivåer sedan den mycket bra
föregångaren ”God´s equation” och tillhör nu, efter släppet av
den sagolikt bra ”Heavenly ecstasy” enligt min mening den
absoluta världseliten när det gäller Prog/Powermetal.
8: Neal Morse:
“Testimony 2 - Live in Los Angeles”
Morse går från klarhet till klarhet och levererar i och med nya
”Testimony 2 – Live in Los Angeles” ytterligare
en liveplatta som med all säkerhet kommer att räknas som en
framtida progklassiker.
9: Descend:
”Through the eyes of the burdened”
Återväxten på den Svenska progressivescenen
känns mycket stark för närvarande och Descend axlar genom sitt
debutalbum ”Through the eyes of the burdened” manteln efter /
tillsammans med band som framförallt Opeth. Tungt, massivt och
grymt tekniskt, men ändå mycket känslofyllt precis som tidigare
nämnda band.
10:
Minora: ”Imago”
Ett av många riktigt bra Göteborgsband är
Minora, som levererar ett mycket välljudande debutalbum. Man har
ett sound och tonspråk som på många sätt påminner om Katatonia,
där man blandar långa vackra, melodiösa och suggestiva avsnitt
med tekniskt tunga och betydligt mer avancerade partier.
11:
Within Y: “Silence conquers”
Tack och lov har inte sångare Andreas
Sölveströms medverkan i ”trams”-metalbandet Amaranthe påverkat
hans insatser i Within Y. ”Silence conquers” är en riktigt
teknisk, arg och hård anrättning som måste tilltala de flesta
fans av band som bland annat Dark Tranquillity. Within Y ska
vara riktigt stolta över sig själva för att de har haft förmågan
att klämma ur sig en så grym platta.
12: Opeth:
“Heritage”
Micke Åkerfeldt och grabbar har klämt ur
sig sin absolut bästa platta hittills i karriären. Med en
kraftig tillbakablick till det ljuva 70-talet och med ett mycket
tidstypiskt sound känns Opeth på väg in i nästa musikaliska fas.
Extra plus för att Åkerfeldt helt släppt growlandet och
utnyttjar sin otroligt snygga röst till fullo utan några som
helst ”förstoppningstendenser”.
13: Scar Symmetry:
”The unseen empire”
”Catchy as hell, but brutal as fuck” är ett
uttryck som myntades om kollegerna i Soilwork, men som även
stämmer in till hundra procent på Scar Symmetry. Nya ”The unseen
empire” befäster bandets ställning som ett av vårt lands absolut
bästa progressive / metalband.
14:
Graveyard: “Hisingen blues”
Hade till en början missat hypen kring
Graveyard, men när jag väl fick korn på bandet så golvades jag
av deras 70-talsosande retrorock. Ligger helt rätt i tiden med
sin ”enkla” ganska så jordnära musik, utan några större
musikaliska excesser, men med ett grymt lass av tyngd och
känsla.
15: In Flames:
“Sounds of a playground fading”
In Flames har enligt min mening växt för
varje platta man släppt och har verkligen förtjänat den position
man nu besitter bland övriga metalvärldens giganter. Man bevisar
genom släppet av ”Sounds of a playground fading” att saknaden
efter avhoppade Jeppe Strömblad inte blev så allvarlig som
befarat, då Gelotte visar med stor tydlighet att han kan klämma
ur sig lika fläskiga och medryckande metalriff på egen hand
16:
Deathdestruction: “Deathdestruction”
”Superstar”-bandet Deathdestruction har
genom självbetitlade debuten definitivt befäst Göteborg som
metalstad nummer ett. Med medlemmar från Evergrey, Hammerfall
och Dead By April levererar bandet ett så ilsket och aggressivt
album som inte har släppts i mannaminne. Henrik Danhage (ex.
Evergrey) klämmer ur sig så feta och fläskiga riff att självaste
Dimebag Darrell skulle ha blivit själaglad av att få höra dessa.
Jimmie Strimell (Dead By April, ex.
Nightrage) har aldrig låtit aggressivare och i kombination med
en supertight rytmsektion är succén ett faktum.
17: Blackfield:
“Welcome to my DNA”
Musikaliska geniet Steven Wilson har
tillsammans med Aviv Geffen återkommit med ett mycket snyggt,
välspelat och grymt producerat album som ligger väl i nivå med
de båda tidigare utgivna alstren. Man upphör aldrig att förvånas
över Wilsons otroliga förmåga att klämma ur sig högkvalitativa
plattor / projekt. Tar aldrig inspiration och skaparkraft slut?
Det var visst nån som sa: ”Less is more”, vilket inte verkar
funka på Wilson. Kommande projektet Storm Corrosion tillsammans
med Micke Åkerfeldt bådar gott inför framtiden.
18:
Pain of Salvation: “Road salt II”
Det börjar likna ”Tio små negerpojkar” om
Pain of Salvation”, som i dagsläget endast består av Daniel
Gildenlöw som enda kvarvarande originalmedlem. Ska bli
intressant att i framtiden följa bandets utveckling med de nya
musikerna, och också att få se och höra om de kommer att få
något inflytande på bandets musik. PoS är, och kommer väl alltid
att vara Gildenlöws skapelse och skötebarn och man har genom den
andra delen av ”Road salt” börjat hittat tillbaka till det
tonspråk som fanns på de mästerliga plattor som släpptes i
början av bandets karriär. Även om bandet numera har ett
betydligt mer avskalat sound och inte lirar på ett fullt så
meckigt sätt är den musikaliska nivån skyhög, och man blir
aldrig besviken på PoS vare sig live eller på platta.
19: The Haunted:
”Unseen”
Dolving, bröderna Björler och de andra
gubbarna i The Haunted visar med stort eftertryck att man
fortfarande är ett av vårt bands bästa metalakter. Det har varit
lite blandade meningar om ”Unseens” kvaliteter, medan jag själv
tycker att den växer för varje lyssning och faktiskt tillhör en
av mina absoluta favoriter när det gäller bandets backkatalog.
Dolvings texter är som vanligt helt lysande och musiken bygger
liksom tidigare på riktigt läckra och argsinta riff där teknik
och sväng fått dela broderligt på utrymmet.
20:
Mindghost: ”The plastic generation”
Nytt och fräscht släpp med Alingsåsbandet
Mindghost lite grann i samma anda som band som The Bjorn och
Mustasch. Plattan utstrålar en stor dos av kaxighet och attityd
som känns mycket befriande, och rimligtvis kommer man att gå en
säker musikalisk framtid till mötes om medierna bara får upp
öronen för bandet.
Årets
bästa gig:
1: Hasse Fröberg &
Musical Companion – Musikens Hus
2. Johan Randen & “Shut
up and play” - Fabriken
3: Ghost – Metaltown
4: Graveyard – Metaltown
5: Alex Carpani Band –
Galliano / Slottsskogen goes progressive
6: Soilwork – Metaltown
7. NevärLläjf –
Slottsskogen goes progressive
8. Sky Architect –
Artrock i Stadsträdgården
9. Evergrey – Kungstorget Gbg
10. Kamelot – Trädgårn
Årets
bästa Dvd:
Dizzy Mizz Lizzy:
”Live in concert 2010”
Danska Dizzy Mizz Lizzy släppte två
fantastiska plattor på nittiotalet innan man tyvärr splittrades.
Femton år senare ger man sig ut på en återföreningsturné, från
vilken slutgiget är filmat. På hemmaplan i Köpenhamn levererar
Dizzy hela det pärlband av progressiva klurigheter /egenheter
som var bandets signum på den tiden det begav sig. Denna
powertrio med sångaren / gitarristen Tim Christensen i spetsen
är så grymt coola och samspelta att man bara sitter och gapar
framför burken. Inte fan märks det att bandet inte har lirat
ihop på så många år. Dvd:n är filmad på ett sånt sätt att den
närmast extatiska känsla som finns mellan band och publik
överförs till dig som tittare framför tv:n. Som bonusmaterial
får man dessutom en mycket kul och välgjord dokumentär som
berättar hela historien om detta fräcka band som sålde över
200.000 exemplar av sin debutplatta bara i Danmark, och som
därefter fick lira in uppföljaren i anrika Abbey Road studios.
Årets
mest välkomna musiknyhet:
Nyheten slog ner som en bomb: Black Sabbath
återförenas och släpper ny platta!!! Gud hör bön!!
Årets
mest välkomna Svenska progressive-nyhet:
Till slut har Brother Ape gett upp sina
försök att hitta en ny keyboardist och beslutat att ”göra som
Rush” och fortsätta som trio. Bassist / keyboardist Gunnar Maxén
kommer att dubblera på dessa båda instrument, så nu verkar det
som om progvärlden äntligen skall få chansen att se och höra
detta makalöst bra band även live.
|