Peter Doggett – The Man Who Sold the World ; David Bowie
and the 1970s (The Bodley Head)
Beatlesboken "A Revolution in the Head" blev en
omedelbar klassiker vid sitt släpp 1994. Fullproppad med
de mest genomborrande faktauppgifter gick författaren
Ian MacDonald igenom kvartettens karriär, låt för låt,
detaljerna haglade och Beatlesnördar värden över
jublade. Idag säljs den svenska översättningen från 1995
i pocketutgåva, vilket torde vara ett unikum för
litteratur av det här slaget.
"The Man Who Sold the World" har inte bara plankat
Beatlesbokens upplägg rakt av, utan kan även med fog
betraktas som dess officiella uppföljare. MacDonald
skulle nämligen skriva om David Bowie härnäst, men så
dog han och uppdraget gick till Peter Doggett istället.
Så har du någon gång bläddrat i MacDonalds bok vet du
vad som väntar. En systematisk genomgång, komposition
efter komposition, av artistens konstnärligt mest
givande/fulländade årtionde, med information om musiker,
influenser, finesser, studiogimmicks, påverkan på
omvärlden, artistens egen syn på materialet...ja, ni
förstår. Doggett medger i sitt förord att han inte
riktigt besitter MacDonalds kunnande i musikteori, men
därutöver har ni i princip rubbet av det som
läromästaren bjöd.
Det finns skillnader till det sämre. En sådan är att
respektive låttitel inte direkt följs av vilka musiker
som medverkar och exakt vad de spelar. Informationen
dyker visserligen upp i texten, men inte med samma
detaljrikedom. En annan skillnad är att man inte har
bevarat den exakta ordningen i vilken låtarna spelades
in, så från och med ”Station to Station” diarieförs
låtarna i samma ordning som på albumen. Tråkigt, då det
i Beatlesboken är en stundom hisnande insikt att den
låten faktiskt spelades in före den, när man
alltid trott det varit tvärtom.
Men det
finns också skillnader till det bättre. Exempelvis ges
varje album ett eget minikapitel vid sidan om
låtgenomgångarna. Därtill återkommer tematiska,
förlängda faktarutor om Bowies samröre med soul, film,
ockultism och allt vad det vara månde. Och så väljer
Doggett till skillnad från MacDonald att plocka med
hela klabbet i låtväg - inte bara de vid tiden
officiellt utgivna låtarna, utan även rader av udda
obskyriteter som med tiden gavs ut som bonusspår, i
boxar eller inte alls.
Författaren gör dessutom rätt i att ”förlänga sitt
70-tal”, så att årtiondet även innehåller det 1969-album
som i sinom tid kom att kallas ”Space Oddity” samt
1980-släppet ”Scary Monsters”. Båda skivorna platsar
nämligen helt under Bowies 1970-talskontext och boken
hade känts ofullständig utan dem. Mer tveksamt är väl då
verkets appendix, där Doggett går igenom även
förhistorien, låt för låt. Varför ska detta vara med,
när man ställer allt från och med ”Let's Dance” åt
sidan? Samtidigt är det spännande att läsa, så jag
väljer att se kapitlet som bonusmaterial.
Vid en
slutjämförelse böckerna emellan vinner trots allt "A
Revolution in the Head", men det beror enbart på att
mitt hjärta klappar ännu hårdare för Beatles än vad det
gör för Bowie. Några former av objektiva
kvalitetsskillnader kan jag inte finna. Vid sidan om
Beatles finns nog ingen artist som är mer lämpad än
Bowie för den här sortens djupdykningar, och trots att
jag har läst en hel del om den Brixtons mest
mytomspunne, blir jag överraskad och häpen, gång på
gång.
Daniel
Reichberg
|