|
En studie
i rött –
Sammy Hagar 40 år som
albumartist
När jag var i tonåren brukade jag spela in radioprogram
på kassettband att lyssna på medan jag dagdrömmer. En
vinterkväll 1982 spred sig ett tonsatt norrsken i mitt
pojkrum; från bandspelaren hördes ”Piece of my heart”
med Sammy Hagar. Jag vaknade upp i verkligheten,
skaffade skivan ”Standing hampton”, lät nålen falla på
spår ett, sida ett – ”There´s only one way to rock”.
/Jukka Paananen
|
|
|
|
Efter att i
slutet av 60- och början av 70-talet kuskat runt på klubbscener
upp och ner längs den amerikanska västkusten blev sångaren och
gitarristen Sammy Hagar medlem av gruppen Montrose 1973. Bandet
grundades av gitarristen Ronnie Montrose och bestod utöver
Ronnie och Sammy av basisten Bill Church och trummisen Denny
Carmassi.
|
|
|
Gruppens
debutalbum ”Montrose” (10p, 1973) var ett stilbildande album och
betraktas idag med rätta som urkunden för amerikansk hårdrock.
Trycket och energin för tankarna till det The Who och Led
Zeppelin får till stånd live och trumhelgonen Keith Moon och
John Bonham torde nicka förtjust åt de åskviggar Denny Carmassi
fyrar av. Samtidigt skrämmer det bakomliggande mullret Bill
”Electric” Church skiten ur vad basisten tidigare gjorde med Van
Morrison. Över alltsammans sprakar gnistorna som uppkommer i det
intensiva samspelet mellan Ronnie Montroses (1947-2012)
flammande gitarrspel och Hagars rödglödgade stämband. De
högoktaniga ”Bad motor scooter”, ”Space station #5” och ”Rock
the nation” jämte de tungt pulserande ”Make it last” och ”Rock
Candy” gör ”Montrose” till ett heavy rock-altare där bland annat
Van Halen senare skulle knäböja.
Om debuten
drog iväg på en grym vespa och bara ville rocka nationen så var
uppföljaren ”Paper money” (7p, 1974) en mer sökande utflykt.
Bandet laborerar med tillbakalutade covers och blandar in piano,
synthar och mellotron i ljudbilden vilket bryter radikalt mot
presentationen på det avskalade förstlingsverket. Halva plattan
är dock formidabel; ”The dreamer” och ”Spaceage sacrifice”
pumpar i takt med debutens ”Rock candy” och ”Make it last” medan
den intensiva ”I got the fire” och den puk- och basdrivna
svängpärlan till titellåt hör till det allra bästa gruppen
någonsin gjorde.
1974
lämnade Hagar Montrose och fick med hjälp av en demo som
spelades på en lokal radiostation i San Fransisco kontrakt som
soloartist på Capitol Records. Den kaxigt titulerade solodebuten
”Nine on a ten scale” (5p, 1976) spelades in med hjälp av
studiomusiker och Hagar visar upp ett grant spektrum av
influenser. Men trots att han bemästrar nyanserna i de olika
inriktningarna, från calypsopop i Van Morrison-låten ”Flamingos
fly” via space rock i ”Silver lights” till episk bluesdramatik i
Donovans ”Young girl blues” och hårdare rock i den ettriga men
rytmiskt ombytliga ”Urban guerilla”, så ger skivan ett
ambivalent intryck.
1977
släpper Hagar två album. Först ut är ”Sammy Hagar” (7p) eller
”Red” som den också kallas, inte minst på grund av
öppningsspåret tillika blivande signaturmelodin ”Red”. Återigen
blandar han andra artisters låtar med egenkomponerat men den här
gången är det mer rockorienterat. Med låtar anpassade för
liveframträdanden som den tidigare nämnda ”Red”, partyrökarna
”Cruisin´ and boozin´” och ”Rock and roll weekend” samt genom
det tunga drivet i ”Love has found me” får skivan en rakare
karaktär. Teatrala ögonblick saknas dock inte. Bland annat gör
han en glödande tolkning av Patti Smiths ”Free money”, men det
är den rafflande finalen ”Little star/Eclipse” som är det
oupptäckta fyndet.
|
|
|
|
|
|
”Musical
chairs” (6p) kan ses som en systerskiva till den självbetitlade.
Båda spelades in i London och dessutom använder sig Hagar av
stråkar och blås för att färga ljudbilden på dessa produktioner.
Kompbandet består nu av Montrosebekantingarna Carmassi och
Church, keyboardisten Alan Fitzgerald, även han från Montrose
samt gitarristen Gary Pihl. Fina låtar som den bubblande
hyllningen till dåvarande
hustrun Betsy ”You make me crazy”, den upplyftande poprocken i
”It´s gonna be alright” och den begrundande rymdbetraktelsen
”Someone out there” håller fortfarande soloartisten Sammy Hagar
utanför hårdrockens ramar men de mest minnesvärda spåren, de
gnistrande rockrubinerna ”Turn up the music” och ”Reckless”,
skimrar i kapp med glansnumren på ”Montrose”. Det är de här
låtarna samt de rockiga numren från ”Sammy Hagar” som kom att
utgöra grundbulten i hans riviga liverepertoar tillsammans med
några örhängen från ”Montrose”.
Vid den här
tidpunkten i sin karriär turnerade Hagar flitigt som eskort åt
band som Kiss, Foghat, Kansas och Boston.
Han har etablerat ett rykte om sig att vara en entusiasmerande
och medryckande entertainer vilket vidimeras i liveplattan ”All
night long” (1978). Med understöd av sitt kapabla kompband
spelar Hagar ut samtliga låtars studiomotsvarigheter med
förkrossande överlägsenhet. Ja, till och med ”Bad motor scooter”
överträffas. Detta beror måhända på att han vid tiden för
inspelningarna sökte självförtroende som låtskrivare, inte
mindre än tio av låtarna på de tre första albumen var lån från
artister han inspirerats av, men även på att han sökte en
identitet som artist. Den fick han nu av sina fans – smeknamnet
”The Red Rocker”.
När han nu
blivit erkänd som soloartist och placerat sig på den amerikanska
vägkartan drog Hagar iväg i den egenhändigt komponerade och
producerade ”Street machine” (8p, 1979). Detta var tveklöst hans
mest fokuserade och genomarbetade skapelse så här långt med den
dundrande kärleksförklaringen till sin bil ”Trans am (highway
wonderland)” och den gitarrduellerande ”This planet´s on fire (burn
in hell)” som hörnstenar. Men även de kontemplerande balladerna
”Child to man” och ”Never say die” har stått emot tidens tand
väl. Avslutande rock´n´roll-pärlan ”Straight to the top” är en
dansant kungörelse om hans avsikter inför framtiden.
Inför
”Danger zone” (5p, 1980) höjdes förväntningarna således ett
snäpp. Hagar anlitade mästerteknikern och hjärnan bakom gruppen
Boston, Tom Scholz, för att övervaka förproduktionen av skivan
och Journeys sångfågel Steve Perry för att lägga sångstämmor.
Vidare bränner supergitarristen Neal Schon (Journey) av ett
halsbrytande solo i den ösiga ”Love or money”. Men trots sin
mest ambitiösa produktion hittills lyckas Hagar inte överträffa
”Street machine” på grund av alltför många bagateller i
låtmaterialet.
|
|
|
|
|
|
”Danger
zone” markerar slutet på den första fasen som ”The Red Rocker”.
Hagar byter från Capitol till storsatsande Geffen Records och
med det till den mer polerade ljudbild som präglade hans 80-tal.
Och det börjar ypperligt. ”Standing hampton” (8p, 1981) är en på
alla sätt styv skapelse och formligen dryper av kvalitet. För
vare sig det handlar om rödglödgad rock´n´roll eller ren, skär
AOR så presenterar Hagar sitt mest klassikertäta album sedan
”Montrose”. Än idag lever ”There´s only one way to rock”, “I’ll
fall in love again” och “Heavy metal” och har hälsan i hans
liverepertoar. Dessutom är tolkningen av Janis Joplins örhänge
”Piece of my heart” synnerligen lyckad. Inslaget av keyboards
skulle bli än mer framträdande på ”Three Lock Box” (6p, 1982).
Av de tio låtarna är det endast den inledande titellåten med den
vid det här laget kultförklarade inledningsfrasen ”Suckers walk,
money talks, but it can´t touch my three lock box”, samt
avslutande knocken ”I don´t need love” som har någon
luftgitarrfaktor. Istället bygger han upp atmosfäriska låtar som
”Remember the heroes” och ”Rise of the animal” med melodiösa
keyboardarrangemang. Hagar framförde dessutom en förfrågan till
Ingmar Bergman om att regissera en video till den kusligt
suggestiva ”In the room” men fick aldrig något svar. I gengäld
fick han sin första topp 20 hit med popdängan ”Your love is
driving me crazy”.
Det tidiga
åttiotalet innebar för Hagars del ett kommersiellt uppsving
vilket märktes på skivförsäljningen, men även i att hans låtar
nu också började höras i amerikanska ungdomsfilmer som ”Up the
academy”, ”Fast times at Ridgemont High”, ”Footloose” och
”Vision quest”. I den här vevan passade hans gamla skivbolag på
att utnyttja den tilltagande attraktionskraften bland
skivköparna genom att ge ut den relevanta samlingsskivan
”Rematch” (1982) och liveplattan ”Live 1980” (1983), vilken
kompletterar ”All night long” väl med avseende på
konsertupptagningar från åren på Capitol Records.
Hösten 1983
slog sig Sammy ihop med Neal Schon för att under några veckor
skriva låtar och spela i San Fransiscoområdet. Inför turnén
anlitar de basisten Kenny Aaronson (ex-Dust, Derringer) och
trummisen Michael Shrieve (ex-Santana). Projektet kallar de för
HSAS och mot bakgrund av att Schon förtjänade sitt levebröd hos
AOR-kungarna Journey och att Hagar numera var topplistebubblare
såg det ut som om det skulle kunna bli ett riktigt smörgåsbord
för vänner av trallvänlig radiorock. Men skivan heter ”Through
the fire” (9p, 1984) och låter därefter; brandröd gitarrdriven
hårdrock av högsta ordningen. Aldrig har väl Schons gitarrer
ylat med sådan frenesi och kraft som i ”Top of the rock” och ”My
hometown” eller med mörk dramatik som i sviten ”Animation/Valley
of the kings/Giza”. Lägg till melodic rock-fullträffen ”Missing
you” och en högklassig tolkning av Procol Harums ”Whiter shade
of pale” så har du en briljant platta. Kvalitet är dock inte en
garanti för framgång och HSAS-projektet väntar fortfarande på
upprättelse.
Besvikelsen
över de uteblivna framgångarna med ”Through the fire” verkade
inte bekomma Sammy speciellt mycket. Tvärtom var han fortfarande
glödhet efter det sprakande samarbetet med Schon. Ted Templeman
anlitades att producera ”VOA” (7p, 1984) och han visste
sannerligen i vilken riktning han skulle ratta Hagar – och hur
hårt! Skivan spelades in på blott tio dagar och presenterar en
intensivare ljudbild än både ”Standing hampton” och ”Three lock
box” har. Första halvan av skivan är strålande och förklarar
albumets framgång. Inklämda mellan hitsinglarna ”I can´t drive
55” och ”Two sides of love” som banade väg för plattan längs
Billboardlistan ligger de kraftfulla ”Swept away” och ”Rock is
in my blood”. Sida två är inte lika solid men låtarna bidrar med
sitt tryck till att forma Hagars hårdaste skiva i eget namn.
|
|
|
|
|
|
Nu skulle
Sammys karriär komma att ta en oförutsedd vändning. När han som
bäst satt och förberedde sig inför uppföljaren till
platinaskivan ”VOA” ringde Eddie Van Halen och frågade om
Sammy var sugen på att repa! Produkten av det mötet och några
månader i Van Halens studio blev den sprakande ”5150” (10p,
1986). Skivan är ett veritabelt ljudkollage av positiva
vibrationer och hejdlös spelglädje. Det finns inte ett svagt
spår på den och samtliga inblandade parter, i all synnerhet
Sammy, inspirerades till stordåd. Han formligen blästrar musiken
med sin tenorpipa, på allt ifrån inledande hälsningsfrasen
”Hello baby” i snärtiga ”Good enough” till pratsången i den
funkiga avrundningen ”Inside”. Inklämt mellan dessa ligger ett
pärlband av hits. ”Why can´t this be love” och ”Dreams” är eviga
klassiker men även den testosteronstinna ”Get up” och den
finurliga titellåten är oumbärlig lyssning fast de inte omnämns
lika ofta som topplistelåtarna.
Efter den
utsålda 5150-turnén spelade Sammy Hagar och Eddie Van Halen in
en låt till Sylvester Stallone-rullen ”Over the top”. ”Winner
takes it all” är ett bombastiskt AOR-nummer i samma stil man
hade vant sig vid från actionfilmmusik kring 80-talets mitt.
Mest intressant med det här projektet är dock att det sår ett
frö till kommande skiva. Hagar var nämligen fortfarande knuten
till Geffen, så innan han kunde gå in i studion med Van Halen
igen var han tvungen att avsluta sitt solokontrakt. Sammy
plockade in Eddie som bassist och medproducent för att undvika
splittringsspekulationer på det album som inledningsvis hette
”Sammy Hagar” (8p, 1987), men som efter en namngivningstävling
på MTV döptes om till ”I never said goodbye”. Det hela låter som
en naturlig uppföljare till ”VOA”, fast mer avslappnat och
nyanserat. Låtar som ”Hands and knees” och ”Back into you” är
melodiösa rockpärlor, ”Privacy” och ”What they gonna say now”
blueskryddade gunghästar medan de magnifika singlarna ”Give to
live” och ”Eagles fly” hamnade på hitlistan. Som bonus får man
Hagars kanske mest raffinerade gitarrspel någonsin.
Van Halens
”OU812” (9p, 1988) äger en större spännvidd än den hormonstinna
lyckokakan ”5150”. Det mest flagranta exemplet på detta är
”Finish what ya started”, en Rolling Stones-influerad
vädjan att få bli sexuellt tillfredsställd. Vidare på det
kopulerande temat har vi ”Black and blue” med sitt fullkomligt
underbara samspel mellan rytmik och sång, vilket förövrigt
gäller flera av spåren. Lyssna bara på sjuminutershyllningen
till den mexikanska byn Cabo San Lucas i ”Cabo wabo” och den
keyboardbaserade mörsaren om sökandet efter något genuint eget i
”Mine all mine”. Dunderhiten ”When it´s love” är ytterligare en
del av förklaringen till att ”OU812” blev Van Halens andra raka
USA-etta.
Det tog tre
år innan nästa Van Halen-album såg dagens ljus och de hade
utnyttjat tiden väl. ”For unlawful carnal knowledge” (10p, 1991)
producerades i samarbete med Andy Johns (1950-2013) och förre
Montrose- och Van Halen-producenten Ted Templeman och är ett
smide från Domedagsklyftan. Skivan måste spelas varm innan man
kan ta in tyngden och omfattningen av detta kraftfulla opus, men
när man som lyssnare väl hittar rätt i de massiva ljudvågorna
och djupet i kompositionerna står det bortom allt rimligt tvivel
att Van Halen har nått sitt konstnärliga zenit. Från den med Van
Halen-mått mätt svintunga ”Poundcake” till den upplyftande
allsångsfinalen ”Top of the world” möter lyssnaren en armada av
gitarrer orubbligt frammanad av pulserande basgångar och trummor
som skulle få de mest härdade av galärslavar att kippa efter
andan. ”Judgement day”, ”Pleasure dome” och ”In and out” är
mörbultande och balsamerande på samma gång medan ”Right now” är
kröningen av USA:s största rockband i början av 90-talet. Över
hela albumet sjunger Hagar med en passion och aggressivitet som
om han vore huggen av en vampyr och får jag ta med mig ett album
till en öde ö blir det Van Halens ”For unlawful carnal knowledge”.
|
|
|
|
|
|
På
det efterföljande korståget dokumenterades materialets styrka
genom att bandet inkluderade hela verket i sin repertoar. En
souvenir släpptes i form av söndermixade dubbelcd:n ”Live: right
here, right now”, vilken i sin tur innebar en världsomsegling
som renderade i ett strandhugg i Stockholm. Geffen passade på
att ge ut samlingen ”Unboxed” bestående av låtar från Hagars
fyra plattor på bolaget till vilken Hagar hade vänligheten att
skicka med två nyskrivna låtar som konfekt åt sina fans. Det är
en ovanligt väl komponerad samling och de nya spåren behöver
inte skämmas för sig trots att de inte kommer i 80-tals dojor.
Naturligtvis kunde Van Halen inte matcha ”For unlawful carnal
knowledge” när ”Balance” (8p, 1995) sammanställdes. Men den är
ett gott försök. Den tungt pulserande ”The seventh seal” är en
aptitretare i stil med ”Poundcake”, singeln ”Can´t stop lovin´
you” studsar i kapp med ”Top of the world”, ”Amsterdam” gungar
som ”Man on a mission” och den djupsinniga pianoballaden ”Not
enough” riktar sig till den breda massan som föll för ”Right now”.
Alltihop serveras i en fläskig produktion signerad Bruce
Fairbairn (1949-1999), känd för sina storsäljare med Bon Jovi
och Aerosmith. Men emedan det inte låter lika kompromisslöst och
stormande som om föregångaren så finns det riktiga kanoner i
samlingen. ”Don´t tell me (what love can do)” är tät och
dramatisk som det klassiska mötet mellan Ingo och Floyd och den
episka finalen ”Feelin´” är såväl majestätisk som innerlig.
I samband
med nästa besök i studion lämnade Hagar bandet. De forna
dödspolarna Sam och Ed drog inte längre jämnt så ”Humans being”
till filmen ”Twister” (1996) blev det sista de gjorde
tillsammans på åtta år. Men vilken låt! Med ett makalöst driv,
hotfull och vädjande på samma gång, drar ”Humans being” fram
likt orkanen filmen handlar om – ett grandiost bevis på att
bandet fortfarande kunde bryta ny mark. Låten finns också på Van
Halen-samlingen ”Best of volume I” vilken även inkluderar två
nyinspelade nummer med David Lee Roth på sång.
|
|
|
|
|
|
Nåväl, under soloflagg igen och visst infinner sig någon slags
deja vu-känsla när ”Marching to Mars” (8p, 1997) landar. Hagar
har återigen brutit med en gitarrhjälte och spelat in en skiva
med hjälp av både studiomusiker och gamla vänner. Skivan blir
dock den här gången både en konstnärlig och kommersiell
framgång. Med blues, funk, ballader och rock som uttrycksmedel
presenterar Hagar sin solokarriärs djupaste och mörkaste verk.
”Little white lie”, ”Would you do it for free?”, ”Who has the
right” och titellåten är alla riktigt starka låtar som röjer en
musikaliskt öppensinnad artist. Därmed inte sagt att han
övergivit sin hårdrockande ådra, hör bara den raffinerat
uppbyggda ”Salvation on Sand Hill” och betongriffet i ”Leaving
the warmth of the womb”, till vilken Sammy tillfälligt
återförenade originalsättningen av Montrose. Upprättelsen Hagar
får med ”Marching to Mars” och den efterföljande turnén
ger honom blodad tand och smak för det goda och positiva i livet
igen vilket återspeglas på partyplattan ”Red voodoo” (7p, 1999).
Stilmässigt rör det sig om bluesinfluerad rock´n´roll med inslag
av AOR. Det råder ingen tvekan om att han fått en nytändning
efter det smädande uppbrottet från Van Halen och det är riktigt
imponerande att höra med vilken auktoritet han tar sig an alla
stilar han ger sig på och inlevelsen med vilken han gör det.
”Mas tequila”, ”Red voodoo” och ”High and dry again” är än idag
regelbundna inslag i liverepertoaren och ”Returning of the wish”
en storartad ballad.
Om Hagar på
de senaste albumen gått upp i musik där sväng och känsla står i
fokus snarare än de stora gitarriffen och pampiga arrangemangen
så är ”Ten 13” (9p, 2000) det bästa av båda världarna. ”Shaka
doobie” är den bästa låten Van Halen aldrig skrev och ”Let Sally
drive” ännu en riffrockande biltur medan han med den djupa
”Serious ju-ju” och ursinniga ”3 in the middle” stämmer ner
gitarrerna för det nya millenniet. Plattan sprudlar av en energi
och glädje smittsam som ett vackert leende vilket den
självhäftande ”Tropic of Capricorn” understryker med besked.
Dvd:n ”Cabo wabo birthday bash tour”, som är en konsert filmad i
Chicago under turnén på ”Ten 13”, fångar gruppen på toppen av
sin gärning. Sammy Hagar and the Waboritas (trummisen David
Lauser, basisten Mona Gnader, gitarristen Vic Johnson och
keyboardisten Jesse Harms) har på tre turnéer utvecklats till en
ruggigt tajt enhet och när gruppen är som bäst svänger de på ett
sätt som får apatiska flyktingbarn att sätta sig upp och stampa
takten.
”Not 4 sale”
(7p, 2002) är förutom titellåten på nästa skiva ett uttalande
där Hagar betonar att integritet och artistisk frihet inte kan
köpas för pengar och den livsfilosofin omfamnar han som ett
nyfött barn. Musikaliskt förlänger han sitt holistiska
perspektiv på rock´n´roll genom att med ”The Big Nail” slå i en
skvätt country i sin livsbejakande cocktail. För övrigt kan man
betrakta ”Not 4 sale” som en oslipad ”Red voodoo” med toppspår
som den samhällskritiska ”Hallelujah”, dynamiska halvballaden
”Halfway to Memphis” och den gripande men aldrig sentimentala
”Karma wheel”.
|
|
|
|
|
|
Nästa
album var den emotsedda ”Live hallelujah!” som är en
sammanställning av publikfavoriter inspelade under den på
förhand i princip otänkbara turnén med David Lee Roth sommaren
2002. Upptagningen är autentisk och liveformatet belyser
verkligen hans styrka som artist men nyss nämnda dvd är mer
autentisk då den täcker en hel konsert.
Under delar
av 2002 och 2003 var Hagar sysselsatt med ett spännande projekt.
Planet Us var tänkt som en fortsättning på HSAS fast med Michael
Anthony på bas och Deen Castronovo (Journey) på trummor. Hagar
och Schon skrev två låtar, ”Psycho vertigo” och ”Peephole”, som
gruppen spelade in men sedan lades projektet på is på grund av
att Hagar och Anthony återförenades med Van Halen. Men mer om
dessa låtar senare.
Två
samlingsalbum såg dagens ljus under 2004 och den avgjort mest
intressanta av dem var naturligtvis Van Halen-dubbeln ”The best
of both worlds”. Precis som titeln antyder täcker den in de båda
klassiska sättningarna med tre nya låtar av det nyligen
återförenade Van Hagar.
Kortfattat kan man säga att det nya materialet låter som den
orättvist slaktade ”Van Halen 3” kunde ha gjort med Sammy på
sång. Nummer två av samlingarna är Sammys egen ”The essential
red collection” som utöver hitsen fram till ”Red voodoo” fångar
upp ett par av de demos han fick sitt solokontrakt på 1976 och
några smakprov från hans bidrag till de tidigare nämnda
80-talsfilmerna. Goda intentioner, men hur man kunde få för sig
att försöka skildra en så lång och mångskiftande karriär som
Hagars på en ynka CD är en gåta.
Den
årslånga återföreningen av Van Halen var över i november 2004
och Sammy återvände till Cabo och livet som han vill ha det och
jammade med sina Wabos. Under 2005 passade The Red Rocker på att
ta med sitt kringresande festsällskap till Sweden Rock Festival
för att sprida sin må bra musik i en sprittande och rödskimrande
show – en oförglömlig kväll!
Nästa album
är ett uppfriskande verk som så här i efterhand kan tyckas
logiskt, men som när den kom dök upp som en överraskande
vänstersväng. ”Livin´ it up” (7p, 2006) kan ses som soundtracket
till Sammys livsstil och med denna deklaration lever han ut sin
strandhippiefilosofi till fullo. Visst har han stött rejält på
bluesen sedan de självupplevda ”Little white lie” och ”On the
other hand” från ”Marching to Mars”, och nog flirtade han allt
lite med countrymusiken på ”Not 4 Sale”, men nu baserar han hela
utgivningen på blues och country med lite latinorytmer här och
reggaegung där. Dylans ”Rainy day women #12/#35” är i själva
verket det tyngsta på plattan! Vad som bär hela skivan är den
absoluta övertygelsen och nakna uppriktigheten Sammy och det
sagolikt samspelta Wabos utstrålar. Bluesiga ”Sam I am” sparkar
igång kalaset på ett fantastiskt medryckande sätt, ”Living on a
coastline” och ”Mexico” följer upp offensiven väl men sedan blir
det något för tillbakalutat för att bära hela vägen. Att vi har
att göra med en artist som mår bra och som lever och verkar i
harmoni står dock bortom allt tvivel.
|
|
|
|
|
|
Med
magkänslan som kompass seglar Hagar vidare i en karriär som
kränger vilt i olika riktningar. Han är helt oförutsägbar
beträffande form, men vare sig det handlar om funkiga takter,
österländska tongångar, countrykryddad blues
eller högljudd rock´n´roll så framför han musiken med
otämjd intensitet. Ibland verkar det som om han skjuter från
höften – attityd och instinkt går ofta före tanke – men det han
förlorar på karusellerna tar han igen på gungorna. Det som
frestar mest på ”Cosmic universal fashion” (6p, 2008) är de två
demos han spelade in med Journey/Van Halen-hybriden Planet Us.
”Psycho vertigo” är en tung halvpsykedelisk rocklåt som kunde
höra hemma på Van Halens ”Balance” medan ”Peephole” håller ”For
unlawful carnal knowledge”-klass. ”Loud” är i linje med Hagars
bästa soloalbum ”Ten 13” men tyvärr också det enda inspelade
samarbetet mellan Hagar, Anthony, gitarristen Billy Duffy från
The Cult och trummisen Matt Sorum (ex-Guns n` Roses, The Cult,
Velvet Revolver). Dock är albumet ofärdigt och tolkningarna av
Van Halens ”Dreams” och Beastie Boys ”Fight for your right to
party” ren utfyllnad. Syftet med ”Cosmic universal fashion” var
att släppa överblivet material som fans längtat efter och i det
avseendet fungerar det. Vad Hagar i själva verket hade i
tankarna skulle slå ner som en tupp i hönshuset efter en längre
tids avhållsamhet. Med gruppen Chickenfoot hittade Hagar
slutligen den kemiska balans som Planet Us och det återförenade
Van Halen saknade.
Med Joe
Satriani och hans gitarr som slagruta har Sammy Hagar och
Michael Anthony tillsammans med Chad Smith (Red Hot Chili
Peppers) funnit en
täkt så flödande av medryckande rockmusik att den tar dig på nya
äventyr varje gång du hör den. Att inspelningarna är gjorda i
George Lucas Skywalker Studios känns nästan underförstått. Från
den krängande partyrockaren ”Soap on a rope” via skenande
karnevalsyra i ”Get it up” och hyllningen ensamstående mödrar
till den episka finalen “Future in the past” är ”Chickenfoot”
(10p, 2009) ett dristigt fä som dansar ledigt mellan ett hårt
jammande Van Halen och Aerosmith.
Hagar har ju som bekant alltid behövt en mästergitarrist
som sidekick för att skapa magi och i Chickenfoot kompletterar
och kontrasterar Satriani The Red Rocker som saltet tequilan.
Lägg till den totala kompromisslösheten som den magnifika
rytmsektionen Anthony/Smith utstrålar – de är så flexibla och
drivande i sitt spel att alla övergångar och stilmässiga
potpurrier inom låtarna känns fullständigt naturliga – så har du
ett verk som vibrerar av en spontanitet som får albumet att
kännas som en förädlad konsert. Den efterföljande turnén som
fångas i dvd:n ”Get your buzz on: live” (2010) blir en succé.
Gruppen framför i princip hela sitt debutalbum och kryddar med
covers som Deep Purples ”Highway star”, The Whos ”My generation”
och Montroses ”Bad motor scooter”.
2010 gav
sig Sammy & the Wabos ut på en USA-turné som förband till
Aerosmith och därefter inledde Hagar och Satriani en ny
låtskrivarprocess. Om debuten var en hyllning till Led Zeppelins
och The Whos stilbildande drag så skulle "III" (8p, 2011)
nyansera och vidga begreppet Chickenfoot. Den struttiga
glamrocken i välkomstnumret "Last temptation" glider över i
Kinks möter The Who-pop i "Alright, alright" medan "Different
devil" kommer förklädd i countryrock. Det är först i "Up next"
vi serveras ett fylligt årgångsriff från Jimmy Pages källare.
Albumets andra halva är bluespräglad och tillbakalutad, i
synnerhet imponerar interaktionen mellan musiken och texterna.
Som helhet känns "III" inte lika rafflande som debuten. Icke
desto mindre är den ett slående bevis på att 70-talsbaserad
rockmusik än idag kan låta inspirerad utan att för den skull
hänge sig åt urkundsförfalskning. På grund av att Chad Smith var
upptagen av en lång Red Hot Chili Peppers-turné kallades Kenny
Aronoff in som ersättare när Chickenfoot gav sig ut för att visa
upp sitt andra album. Fyra låtar från ”Different devil tour”
jämte fem tidigare utgivna livespår finns på den rumphuggna men
ändå välljudande livesamlingen ”LV” (2012).
2013
markerar 40-årsjubileum för Montroses klassiska debut och därmed
40 år som skivartist för Sammy Hagar. Sedan år 1991 har Hagar
bjudit in vänner och kollegor för att i samband med sin
födelsedag den 13 oktober jamma och festa i den mexikanska
semesterorten Cabo San Lucas och ”Sammy Hagar & friends” (6p)
kan ses som ett inbjudningskort till årets kalas. Och precis som
med ”Cosmic universal fashion” är det en rolig och underhållande
idé men som stupar innan kalaset är över. Överraskande nog är
det Sammy själv som kantrar; han kompas av Chad Smith, Michael
Anthony och Neal Schon i en cover på Depeche Modes ”Personal
Jesus” och Hagar låter ovanligt nog som om han sjunger in låten
medan han läser texten. Men här finns också ett knippe blivande
fanfavoriter med den Jay Buchanan-komponerade ”Not going down” i
spetsen. Rival Sons frontman är liksom Hagar född i Fontana och
har skrivit denna förrädiskt lunkande bluesrocklåt som kunde
höra hemma på ”Not 4 sale” som hyllning till stadens store son.
Rock´n´roll-stänkaren ”Bad on Fords and Chevrolets” i vilken
Sammy sjunger duett med en av låtens upphovsmän, Ronnie Dunn
(Brooks & Dunn), passar Sammy & the Wabos som hand i handske
medan Joe Satriani toppar ”Knockdown dragout”, en ”Mas
tequila”-smakande duett med Kid Rock, med en dubbel Satch med
skruv. Vi får också höra ett par soliga strandlivsbetraktelser
som i ”Livin´ it up” vilket fullbordar ett album som speglar
Hagars solokarriär under 2000-talet på ett värdigt sätt.
Med start
18 augusti ger sig Sammy Hagar ut på ”The 4 decades of rock
tour” då hela karriären ska belysas. Hans ständiga kompband The
Wabos kommer givetvis att backa upp honom jämte diverse
gästartister under turnéns gång. Den amerikanska publiken kommer
bland annat att få se Rival Sons som exklusivt förband under
valda delar av turnén, två unika spelningar där Hagar
återförenar Montrose med Dave Meniketti från Y&T som gitarrist i
den framlidne Ronnie Montroses ställe och givetvis kommer
Michael Anthony att dyka upp lite då och då när det vankas Van
Halen- och Chickenfootnummer. Och beträffande Chickenfoot så gör
ryktet gällande att samtliga medlemmar i gruppen har vikt några
blad i 2014 års almanacka för nya inspelningar och konserter – ”Arriba”!
Jukka
Paananen
|
|
|
|
|