E-Mail

info@artrock.se

 

Artiklar

 

 

 

 

Pugh Rogefeldt  - Från Stora Gatan 51 till Hog Farm

 (Metronome Books/Norstedts)

 

 

Pugh Rogefeldt har aldrig varit konventionernas representant inom rockmusiken. I ett 1960-tal fullkomligt dominerat av engelska språket markerade han sin särart genom att skriva på svenska. Texterna var allt annat än konventionella de heller, snarast svårbegripliga. Och i en tid då svensk rockmusik förväntades vara politiskt ställningstagande, då skrev denne evige individualist precis vad som föll honom in.

Det är alltså icke att förvånas över att Rogefeldts memoarbok också är av det ovanligare slaget. Till att börja med möts man av en framsida ej prydd av fotografi som traditionen bjuder, utan snarare en av artistens egna målningar, ett småabstrakt självporträtt. Bläddra dig in i boken, och nog berättar Rogefelt sin livshistoria någorlunda kronologiskt, men med eviga kast hit och dit mot de epoker till vilka han finner lämpligast att referera.

Vidare väljer Västeråsaren att helt abrupt bryta in i berättelsen med specifika tillbakablickar. Det kan vara berättelsen kring hur han plötsligt rakade skallen (otänkbart i det tidiga 70-talet), hur han fick idén till sin klassiker ”Grävmaskinen”, hur han var på vippen att bli polare med Rolling Stones 1971.  Vilket ämnet än må vara, presenteras det med gott minne och stark lidelse. Plussa på med gedigen information kring varje skivsläpp, och undertecknad nörd jublar.

Men vad händer? 1973 bara slutar alltihop, bara sådär! Jovisst ser man ”till Hog Farm” samt den något diffusa siffran 73 på bokens framsida, men det trodde jag snarare var rent bildligt. Som läsare känner jag mig snopen och blåst på all den konfekt jag hoppats få njuta längre fram. Nä hörru Torbjörn, nu sätter du dig och skriver klart!

 

Daniel Reichberg