”It
Bites” vägen till ett skivkontrakt.
av
Conny Myrberg
John
Beck, Bob Dalton, Frank Dunnery och Dick Nolan spelade i
olika band på mitten av 70-talet men hade ändå repeterat i
varandras hem. Bob och Dick försökte förgäves få ihop ett
fungerande band. Frank spelade emellertid vid denna
tidpunkt i en grupp som kallade sig för ”Waving at Trains”,
det var faktiskt sedermera trummisen i detta band som kom
på bandnamnet ”IT BITES”.
Turligt nog för det kommande It Bites tog vokalisten i
”Waving at Trains” semester sommaren 1982 och Bob och Dick
frågade Frank, som nu var ledig, om han ville göra några
spelningar med dem. Han tackade ja och efter många
kvällars övningar blev det några gig som bandet It Bites.
Några spelningar senare blev också John tillgänglig. Bob
och Dick hade länge velat ha med John efter deras tidigare
samarbete och den här gången passade det även honom. Dagen
därpå blev hans första spelning med just It Bites.
Efter ett antal spelningar på bl.a. nattklubbar
expanderade gruppens line-up med Dicks vän och saxofonist
Howard Smith. Originaluppsättningen var nu född. Efter
månader av spelningar och massor av festande beslutade
Howard att dra sig ur bandet. Övriga i gänget plus de två
roddarna Cully och Reich fortsatte dock med alla partyn.
Den
hårda livsstilen fortsatte ytterligare ett år till det att
”West Cumberland Clubs Association” beslutade att banna
gruppen från deras klubbar, de hade fått nog av berusade
bandmedlemmar och försenade scenframträdanden. 95 % av
deras gig bestod just av dessa klubbspelningar och efter
att ha slutfört sina bokningar lades bandet i dvala och
alla i bandet gick skilda vägar.
Sex
månader senare hade Bob, Dick och John ett möte på
Egremont Pub, även Frank var i stan, så ett telefonsamtal
senare träffades alla i Franks hem och planerna för en
återförening tog fart. Denna gång skulle detta göras i
London och en Van-bil inhyrdes. Fyra småstadspojkar intog
nu storstaden Londons gator. Platsen för nya hemmet blev
nu Because Peckham.
Tiden som nu kom var allt annat än glamorös, man levde på
minimalt av pengar och hade för en lång tid inte ens en
soffa att sitta i. Efter några månader sittandes på golvet
hittade de en överbliven soffa, förmodligen tyckte någon
granne synd om dom. Räkningarna betalades inte alltid i
tid, så ibland fick de gasen och elektriciteten avstängd.
En kväll dök en gammal vän upp, “Cully”, som erbjöd sig
att arbeta gratis med bandet. Ytterligare en bekant
“Reich”, flyttade in så nu var de fem som delade samma
sovrum. För att få mer plats ockuperades den tomma
grannlägenheten illegalt.
Utrustningen som It Bites hade tillgång till var inte
direkt stor. En tolvsträngad akustisk gitarr som endast
hade sex strängar, en Yamaha bas, Roland TR 606 trumset,
DX7, och en mono synthesizer. Till demoinspelningar
användes en Hitachi stereo och ett Panasonic kassettdäck.
Inspelningar av låtar fortskred runt ett år såväl dag som
natt. Tiden var nu mogen att göra en mer professionell
demoinspelning. Efter en tids sparande kunde gruppen boka
tre dagar i en studio med en 8-kanalare. De sände därefter
materialet till de flesta skivbolagen i London utan att få
något napp. Gruppen bestämde nu att personligen lämna
demobanden och insisterade på att få tala med de berörda.
Propert klädda (en del plagg t.o.m stulna) besökte de WEA
Records i Soho. När de kom till vakten blev det ändå
stopp. Tack vare deras tålmodiga väntan kom det till slut
ut en person från byggnaden och lovade att han skulle
lyssna på demon. Mannen som kom var Martyn Mayhead som
arbetade för ett utgivnings- och promotionsbolag. It Bites
spelade demolåten ”All in Red” som han genast fattade
tycke för. Martyn bjöd också in dem för att få höra på
fler låtar.
De
fick betalt tid i en studio ”Clink Rehearsal Studios” för
att öva in materialet live. Gruppen spelade upp flertalet
låtar live för Martyn och han lovade att hjälpa dem till
ett skivkontrakt. Nu övade bandet från morgon till kväll i
studion, fem veckor tog det innan de var beredda att
framföra sitt material för skivbolagen. De blev
introducerade för John Wooler, som bokade band för Tv
programmet ”The Old Grey Whistle Test”. Han tyckte om
demolåtarna men trodde inte bandet kunde framföra dessa
live.
Några månader senare vid en spelning på
Clink Studios kom just John Wooler, nu som representant
för Virgin Records. Han fick nu höra It Bites live, och
ursäktade sig för att han inte hade gett dom chansen i
”Whistle Test”. Tre månader senare fick de sitt
efterlängtade skivkontrakt. Två år i huvudstaden av ett
oglamoröst leverne och hårt arbete når de äntligen målet
med sin resa. (källa: It bites officiella hemsida)
It
Bites fick sitt kontrakt med Virgin och debuterade med
singeln “All in Red”, andra singeln ” Calling All Heroes”
nådde en sjätte plats på Englandslistan. Senare blir det
dock inga fler top 40 placeringar. Roger Dean gjorde
omslaget och en ny logga till gruppens album ”Eat Me In
St. Louis”. År 2005 har gruppen återförenats och nytt
material är inspelat. Den nya sk. supergruppen ”Kino”
turnerar just nu runt om i världen med It Bites medlemmar
John Beck och Bob Dalton .
1986 The Big Lad In The Windmill
1988 Once Around The World
1989 Eat Me In St. Louis
1991 Thank You And Goodnight (live)
2003 Best Of - Calling All The Heroes (comp.)
Conny Myrberg.
|