En tripp i spacerockens
tecken
av:
Dennis Jacobsson
Det
finns ju en term inom musikvärlden som kallas genre. Det
är ofta ett praktiskt verktyg för att kunna beskriva en
viss typ av musik och mycket svårt att undvika när man
diskuterar olika grupper. Problemet är dels att
genretänkadet i sig utgör en begränsning, dels att det
lätt blir inflation i genrer. En musikstil som länge haft
problem med det är hårdrocken. Den ständigt växande
djungeln har gjort att nästan varje band har sin egen
genre, t ex heavy metal, speed metal, trash metal, doom
bla bla bla.
Det här gäller även inom
vår egen sk artrock eller progrock. Lite lustigt eftersom
artrockens hela tanke är att spränga gränser. Och från att
först ha förbannat alla dessa subgrupperingar tänkte jag
lik förbannat ge mig på att presentera en för er. (
Paradoxvarning.)
Det handlar om spacerock.
Anledningen till det, förutom att jag naturligtvis gillar
musiken, är att det nog är den stilen inom artrocken som
får minst utrymme i olika medier. Tänkte råda bot på det
här i vår lilla oas i mediabruset. Innan ni bombar mig med
ilskna mail så tänk på att det inte ska ses som nåt facit
utan är min högst personliga reflektion. I tidigare nummer
av denna tidningen har jag recenserat de flesta plattor
som kommer att nämnas, så den notoriske läsaren kommer att
känna igen en del. Men det får ni ta, OK?
Man kan beskriva
spacerock så här:
Sång och text är ofta av
underordnad betydelse, kan dock ibland ta upp
existentiella frågor. Till skillnad från det mesta andra
inom artrocken så är musiken monoton och relativt enkel.
Visserligen kan låtarna vara mycket långa men med få
taktändringar och krumelurer. Det handlar snarare om att
försätta lyssnaren i ett transliknande tillstånd.
Stämningarna förstärks gärna av synthar vars huvudsakliga
uppgift är att bistå med ljudmattor och effekter.
Det mesta här i världen
utvecklas ju gradvis därför kan ingen säga exakt när
spacerocken föddes. Men jag bortser helt fräckt från det
tidigaste psykedeliska 60-talet och hoppar fram till Pink
Floyd. På sin andra skiva, ”A Saucerful Of Secrets” 1968,
har de blommat ut ordentligt och börjat lägga grunden för
hur jag sitter här idag och definierar termen. Strax
därefter, 1970, släppte Hawkwind sin självbetitlade debut
och här föddes nåt som varit ett kultband fram tills idag.
Jag kallar dem så därför att de aldrig tillhört de största
rockdinosaurierna men har ändå alltid funnits där som ett
slags undergroundkungar inom spacerocken. Hawkwind har i
princip lagt måttstocken men givetvis finns utbrytare och
förnyare som jag ska återkomma till.
Två andra tidiga
undergroundgiganter ( en paradox igen!) är faktiskt
franska band; Gong och Magma. Definitivt spacerock men
båda på var sin sida skalan. Gong kör ju på i sin
anarkistiska och psykedeliska fusion. När de första gången
spelade tillsammans med Magma tyckte de att de såg sin
motsatta spegelbild. Christian Vander och Co spelade en
extremt minimalistisk och strikt jazzopera. Mycket svårt
att beskriva men man kan ju lätt påstå att de är ännu mer
”far out” än Gong.
Under 70-talet följde
vissa andra band som t ex flummiga, teatraliska Amon Düül
II och alltmer hårdrockande Nektar. 80- och 90-talen kunde
se band som Ozric Tentacles spruta ur sig skivor med
spacemusik i ambient/fusionstil.
Sedan har vi en del band
som under enstaka plattor glidit in på spacerock och gjort
det lysande! Vi kan t ex ta King Crimson som under slutet
av 90-talet gjorde en rad ”ProjeKct”plattor. Det var
instrumentala improvisationer som utvidgade begreppet och
enligt sin gamla sedvana liknar man inget annat. Ett annat
exempel är Porcupine Tree på liven ”Coma Divine” från
1997. Klockren spacerock när den är som allra bäst!
Sverige då? Jodå, här
finns allt hopp. Men tack vare vår begränsade population
så blir begreppet närmast osynligt. Den riktigt nyfikne
kavlar upp ärmarna och gräver. Då kan band som Darxtar
dyka upp. Ett svenskt gäng som kör en ganska nyanserad
musikstil men definitivt inom genren. Plattan ”Tombola”
kan rekommenderas. Göteborgarna i First Band From Outer
Space lirar en stiliserad variant av spacerock. Låter som
Hawkwind när dessa är som tyngst, dvs med en fot i
stonerrocken. Deras plattor rekommenderas å det varmaste.
Precis så här tycker i alla fall undertecknad att det ska
låta.
Sedan har vi en besläktad
sidoförgrening, sk electronica, som också hängt med ett
bra tag nu. Fast med mindre rock och mer space. Vi snackar
Jean-Michel Jarre, Vangelis och Tangerine Dream. Värda att
nämna om än i periferin. Fast egentligen ska man inte
underskatta electronican för min teori är att det var
genom denna som spacerocken muterade framåt i
utvecklingen. Det som åsyftas är techno- / rave- och
trancemusiken. Kanske är det så vår kära genre ser ut i
modern skrud? För effekten som man försöker uppnå är
densamma som på gamla Floyds tid: ”lyssna på musiken och
bli hög”. Samma monotona slingor och spejsiga
ljudeffekter. En modern psykedelisk rörelse.
Utan att racka ner på
denna inriktning vill jag ändå sätta ner hälarna och
stanna här. Kallar du mig för en bakåtsträvande
flumkonstnär så må det vara hänt. Jag föredrar ändå den
ursprungliga varianten (med elgitarrer och riktiga
trummor) när jag läppjar på min Bowmore.
Slainte!
Om du är nyfiken så ta
gärna en titt på de här länkarna:
www.unimeri.com/PsychotropicZone (mycket fakta och
recensioner)
www.aural-innovations.com
(musik att lyssna på)
www.space-rock.co.uk (nyheter
etc)
Omslagsbilden "Subsonic Rituals" till nya numret av
medlemstidningen Art Rock är även "albumcover" till
bandets First Band From Outer
Space`s nya album.
|