I våras kom äntligen Anekdotens nya skiva "A time of
day", den femte studioplattan i ordningen. Fyra år har
hunnit gå sedan den förra, "Gravity" som utkom 2003.
Under tiden har de dock givit ut en liveskiva, “Waking The
Dead, Live In Japan” som kom 2005.
Anekdoten startade som ett King Crimson-coverband i
90-talets början, och med de första skivorna så förädlade
man den ljudbild som detta eminenta band hade på 70-talet. Idag
kan man visserligen fortfarande höra influenserna men nu har
Anekdoten verkligen format egna musikaliska fötter att stå på.
Deras sound är varierat och väl sammanhållet med kraftfullt
bas, gitarr och trumspel och med mellotronen som gemensam nämnare
i stort sett samtliga av deras låtar. Sånginsatserna har
kanske inte varit deras starkaste sida, de har svävat runt en
aning men ändå fyllt sin funktion.
Så över till nya skivan ”A time of day”…
På första låten ”The great unknown” bjuds man på en
nästan lika massiv och bombastisk inledning som på den förra
skivan och mellotron/gitarr-crescendon varvas med lugnare
partier. I låtarna som sedan följer planar musiken ut och tar
småvägar runt i ett vemodigt och emellanåt lite mörkt och
dystert ljudlandskap.
Till skillnad från förra skivan så har man minskat ner
en del på användandet av mellotronen till förmån för lite
andra klanger och instrument. På t.ex. andra spåret som är en
lite ”struttigt” poppig låt så avlöses mellotronen av både
orgel och tvärflöjt i solopartier. Tredje alstret, ”King
Oblivion”, är en ganska lugn och suggestiv låt med härliga
syntklanger och instrumentala partier. På de följande två spåren
så är mellotronen tillbaka, lugna inledningar övergår i lite
tyngre partier och det förekommer både psychedelia och
spacerock-inslag.
Efter dessa följer ”Stardust and sand”, en lugn och drömsk
gitarrbaserad prog-poplåt som för tankarna till någon tidig
70-tals-platta med Pink Floyd. Och i ”In for a ride”, som är
en lite upptempo-låt, kan jag inte låta bli att känna vissa
Soft Machine-dunster stundtals…
Glädjande nog så har Anna Sofi Dahlbergs åter tagit fram
cellon, visserligen mycket sparsamt använd och lite svår att
finna bland alla instrumentella arrangemang men kan höras på
sista låten, ”Prince of the ocean” också den med viss Pink
Floyd-doft.
Sammantaget så är detta dynamiska alster en väl
sammansatt musikalisk kompott av ett av Sveriges (och kanske världens)
för närvarande bästa band i progressive-genren. Speciellt för
de som likt mig gillar musik med lite melankoliska och vemodiga
förtecken. Skivan saknar i mitt tycke helt musikalisk tomgång,
den tål att spelas många gånger och kan verkligen varmt
rekommenderas.
Mitt omdöme 8/10
www.myspace.com/anekdoten
Erik Holmblad
|