Efter att ha skivdebuterat med det självbetitlade
mästerverket ”Ritual” (-95), kom den av många ganska så förbisedda
uppföljaren ”Superb Birth” (-99). Undertecknad håller med
om att ”Superb Birth” inte riktigt nådde upp till föregångarens
absoluta höjdpunkter, men ändå var en värdig uppföljare med
många musikaliska kvalitéer. När så tredje alstret ”Think
like a mountain” (-03) dök upp så förväntade jag mig en
vidareutveckling av föregångarnas musikaliska inriktning, och
visst var även detta album ett sjuhelsikes lyssningsvärt
alster som snurrat flitigt i cd-spelaren. Efter liveplattan
”Ritual live” (-06) där bandet verkligen visade att man
dessutom var ett sagolikt liveband, dyker då äntligen fjärde
studioalstret ”The hemulic voluntary band” upp.
Dagen innan Rituals
bejublade framträdande på ”Slottskogen goes progressive”,
dimper plattan ner i brevlådan, så ett par intensivlyssningar
hinns med innan giget. Och visst känner jag genast igen tongångarna
på inledande titelspåret som här inleder Rituals show och som
även bjuder på ”In the wild” till publikens stora belåtenhet.
Men nu åter till plattan.
Förväntningarna var således
rejält uppskruvade inför nya släppet, och visst bjuder Ritual
återigen på en härlig blandning av rock, jazz, prog och inte
minst folkmusik.
Inledande titelspåret
”The hemulic voluntary band” startar ganska stökigt och
experimentellt för att sedan på sedvanligt Ritual-vis övergå
i snygga melodiösa
passager, och redan här tycker undertecknad att förväntningarna
infrias till fullo. Som vanligt när det gäller Ritual visar
bandet prov på mycket stor spelskicklighet, men också på stor
variationsrikedom både vad gäller progressiva partier i
musiken, som såväl melodiösa vackra stycken. Att de dessutom
även denna gång bygger en del av sina texter på Tove Janssons
berättelser om Mumintrollen är ett kul grepp för oss som är
uppväxta med ovan nämnda små vita sagofigurer.
Följande ”In the
wild” är en av mina personliga favoriter på plattan och
detta för dess höga intensitet redan från första ton. Återigen
varvas lite stökigare partier med mycket snygga vackra partier.
Patrik Lundström är enligt min mening en av vårt lands
absolut bästa sångare, alla kategorier, vilket han även visat
på fyra fantastiska Kaipa-plattor. Han låter i vissa partier
som en ung Freddie Mercury, tycker jag, och det ser jag bara som
ett extra plus. Han har dock en egen stark karaktär i sin röst
som är både kraftfull och i nästa stund spröd och känslig.
Karl´n är ju dessutom en överdängare på gitarr, vilket han
visar i ovan nämnda låt med ett skönt lite lagom
”disharmoniskt” och tekniskt solo.
Tredje spåret ”Late in
november” är en lugn och vacker melodi som inleds med Johan
Nordgren på nyckelharpa. Låten som är helt akustisk har
lite ”medeltidskänsla”
över sig med passande flöjtspel ifrån Fredrik Lindqvist. Här
visar verkligen bandet sin stora bredd i att, från den ena låten
spela en ganska så stökig progressiv rock för att i nästa övergå
i härligt smäktande acapella-toner. Mycket vackert arrangerat
och framfört.
På fjärde spåret
”The groke” bjuds lyssnaren på ett suggestivt tema som
upprepas om och om igen på ett spännande sätt, dessutom
uppbackat av vad som låter som dragspel i vissa partier. Återigen
en snygg sångmelodi som skapar en spänning inför refrängen.
När sedan bryggan kommer så låter det nästan lite
Beatles, tycker jag. Kul med en låt som har ett ganska enkelt
grundtema, men som ändå blir suggestiv och spännande.
”Waiting by the
bridge” startar starkt med ett härligt svängigt groove, där
framförallt sångpartierna är mycket snyggt arrangerade. Låten
har ett lite annorlunda stuk än övriga alster på plattan, men
kompletterar på ett bra sätt de andra med sitt sköna driv i både
bas, trummor och framförallt sitt rena klara gitarr-sound. Övergår
i ett lite mer experimentellt parti där både gitarr och
keyboards ”studsar” emot varandra i ljudbilden på ett kul sätt.
Avslutande ”A dangerous
journey” ger lyssnaren en mestadels akustisk resa genom såväl
svensk folkmusik, orientalisk mystik samt bitvis lite
kraftfullare tongångar. På detta lite drygt 26 minuter långa
epos får vi följa med på en musikalisk resa genom Tove
Janssons fantasivärldar om katter, hemuler och annat oknytt,
allt kryddat med många spännande musikaliska infall av Rituals
spelskickliga medlemmar. Här visar bandet verkligen varför man
tillhör den absoluta eliten vad gäller band inom genren.
Lyssnaren bjuds gång på gång av nya infall och musikaliska idéer
som gör att låten hela tiden utvecklar sig på ett ibland
ganska så oväntat sätt.
Som ni förstår kan jag
efter två veckors nästan konstant lyssnande bara konstatera:
Detta är ett mästerverk fullt i klass med debuten. KÖP!!
Slutomdöme:
9/10
www.myspace.com/ritualsweden
Staffan
Vässmar
|