Första släppet på Inside Out`s nya sidobolag Superball
Music vilken tar sig an musik som inte riktig går stick i stäv
med huvudbolagets ordinarie riktlinje är engelska gruppen
Oceansize.
Två tidigare album ”Effloresce” (2003) och ”Everyone
Into Position” (2005) vilka hade lite olika inriktningar fick
bra respons bland press och en ny skara fans. Manchester`s
”King of post-metal” skulle nu ta ytterligare ett steg i sin
utveckling. Ny basist, nytt bolag och här släpps också alla hämningar
till vissa tidigare anpassningar åt radioetern.
”Frames” är ingen platta man lätt katalogiserar, här
presenteras mängder av intryck med det gemensamma i ett modernt
och fräscht framförande. Ett försök att beskriva musiken kan
möjligen göras med dessa ord.
Ett rakare Porcupine Tree med en underton av industriell
monotoni som nyanseras med
vibbar från neuprog, symfonisk rock och stundtals tunga
metalpartier liknade Tool. Det finns även mer popiga stycken
som i nästa stund går in i majestätiska avsnitt ala symfonins
tecken (inkluderat en gästande strängsektion) , lägg där
till enklare rakare partier och ni kanske förstår alla
musikaliska liknelser som kan härledas.
Ett av intrycken är hur snabbt man trollbinds av den
monotona undertonen med alla dess
nyanserade influenser och inte blir det mindre
allteftersom lyssnandet fortskrider. Det finns en hel del att
upptäcka och musiken passar för flertalet tillfällen fast då
kanske bäst för de mer eftertänksamma stunderna.
Mike Vennart och co har lyckats få ihop ett riktigt fängslande
koncept som säkert kommer att gå hem i många läger.
http://www.myspace.com/oceansizeuk
8/10
Conny
Myrberg
|