Från
det säkerligen soliga och varma Kalifornien kommer en för mig
helt ny bekantskap, nämligen gruppen Metaphor, ett femmannaband
baserat i San Fransisco-området.
Enligt
"sägnen" så bildades den "första"
versionen av Methaphor efter att gitarristen Malcolm Smith 1993
skaffat sig sina medmusikanter genom att i en lokaltidning sätta
in en annons med följande text:
"Hacket
seeks Banks, Rutherford, Gabriel, Collins.
Object:
Suppers ready."
Av denna
lite kryptiska annonstext så kan man kanske ana vad han hade i
åtanke... Rätt gissat! Bandet
specialiserade sig alltså på att spela och återge klassisk
Genesismusik, närmare bestämt från den så kallade
Gabriel-eran åren 1970-74.
Trots
hyfsad framgång som tribute-band så ombildades gruppen 1996
och man beslöt i den vevan också att släppa Genesis helt och
hållet och enbart satsa på egenkomponerad musik. Låtskrivandet
utfördes till största delen av gitarristen Malcolm Smith och
klaviaturspelaren Marc Spooner och sångtexterna skrevs av John
Mabry. 1999 kom
debutskivan "Starfooted" och efter ytterligare några
medlemsbyten så släppte man våren 2004 sin andra skiva "Entertaining
Thanatos".
Under
2006 skrevs, arrangerades och spelades så deras tredje skiva
"The Sparrow" in som sedan gavs ut sommaren 2007.
Bandet
består i dag av:
Malcolm Smith - gitarrer
Marc Spooner - klaviaturer
Jim Anderson - Bas
Greg Miller - trummor och
John Mabry - sång
"The
Sparrow" som alltså är Metaphors tredje skiva är något
så ovanligt och "omodernt" i dessa dagar som en
rockopera. Det är en scifi-rockopera baserad på en novell med
samma namn skriven av författarinnan Mary Doria Russell. Här
är handlingen i korthet:
Man har
äntligen funnit tecken på att det finns liv utanför vårt
solsystem när vacker sång detekteras från rymden. "The
Sparrow" berättar historien om Father Emilio Sandoz, en
jesuitpräst som deltar i den första missionsresan från jorden
till en utomjordisk civilisation på en annan planet. På
planeten "Rakhat" möter expeditionen en civilisation
långt utanför all mänsklig fattningsförmåga och man ställs
då inför oerhört komplicerade frågor om vad som egentligen
kan kallas "mänskligt". Resan slutar i en katastrof
och som ende överlevande återvänder Father Sandoz till jorden
och måste nu ge sin förklaring till vad som gick så fel....
Musikaliskt
så svävar 70-talet och Genesis ande fortfarande tydligt över
bandets "sound" och
skivan ger inte särskilt många intryck av att vara
gjord på 2000-talet. Jag kommer också lite osökt att tänka på
musikalen "Jesus Christ Superstar" när jag hör
musiken, speciellt på inledningsspåret. Klaviaturinstrument
och gitarrer dominerar ljudbilden och sången är uttrycksfull
och engagerad med vissa körinslag. Och på typiskt progressivt
maner så är skivan sedan fylld med underfundiga musikaliska vändningar,
harmoniväxlingar och polyrytmiska kast. Musikerna är skickliga
utan att för den skull direkt hänfarna åt ekvilibristiska
utsvävningar och musiken är välarrangerad, melodisk men med
en viss sorgsenhet i undertonen. På det hela taget känns
skivan varierad och trivsamt intressant att lyssna på. Men för
att helt kunna förstå vad texterna handlar om tror jag det
vore en bra ide´ att också låna/köpa boken som musiken
bygger på…
Slutligen
kan jag väl säga att ett "problem", om man nu kan
uttrycka sig så, med så kallade konceptalbum och speciellt som
i detta fall, en progrockopera, är att låtarna ofta är
anpassade till varandra för att ge skivan en helhet. Av den
anledningen kanske inte så många enskilda spår fungerar att
lyssna på separat och det kan krävas några ordentliga
genomlyssningar innan man hyfsat kommer överens med skivans
"upplägg". Man bör alltså ha gott om tid på sig när
man väljer att lyssna så man får möjligheten att höra alla
14 spåren i ett sammanhang. Och har man bara det så är
"The Sparrow" en väl så trevlig bekantskap i
skivspelaren.
www.metaphor.org
sampler
Betyg
7/10
Erik
Holmblad
|