Efter 10.000 dagar,
dvs drygt 30 år är sagan över för Michael Sadler. För alla
fans av Saga världen över kommer nog förlusten av Sadler att
te sig lika stor som när Fish lämnade Marillion. Frågan är,
om inte han för vissa är lika svår att ersätta som när
Queen bestämde sig för att fortsätta och Paul Rodgers skulle
axla sångarrollen efter den sagolikt populäre Freddie Mercury.
I Marillions fall har historien utvisat att det fungerar även
utan Fish, om än i en betydligt annorlunda form. I fallet Queen
har det naturligtvis varit svårare eftersom Mercury gick en så
tragisk, och för tidig död till mötes, men även i detta fall
tycks efterträdaren någorlunda kunna axla ansvaret. Det
riktiga eldprovet kommer när/om Queen släpper nytt
studiomaterial.
Saga presenterar således sitt sista album med Sadler bakom
sångmicken och man gör det på ett mycket övertygande sätt!
Undertecknad har följt bandet ända sedan det första självbetitlade
albumet och har även haft förmånen att uppleva dom live ett
par gånger genom åren och den standard bandet har haft på
sina alster har nästan alltid varit förvånande hög, med
undantag för ett par mindre lyckade album (Generation 13, och
Pleasure and the pain). Efter svackan med dessa album återkom
bandet mycket starkt med de följande ”Full circle” och
”House of cards” vilka nästan var i samma klass om de första
klassiska albumen.
Nya ”10.000 days” startar mycket starkt med inledande
”Lifeline” vilket är en låt som mycket väl skulle platsat
på tidigare nämnda verk med sitt medryckande musikaliska tema
och framförallt lekfulla temperament. Ian Crichton spelar
sagolikt skönt på sin gitarr. Följande ”Book of lies” bär
även den klassisk Saga-signum. Återigen sköna ganska tunga
gitarrer från Crichton som sätter en bra prägel på låten.
”Sideways” inleds lekfullt med lite piano/keyboardslingor
signerade Jim Gilmour innan låten övergår i ett skönt
medryckande tema som sedan övergår i en refräng som sätter
sig direkt.
”Can´t you
see me now?” är nog ett av de mest progressiva som Saga
presterat på ganska länge med sitt malande gitarrspel i
baktakt och långa instrumentala parti med sköna solopartier från
Crichton/Gilmour. ”Corkentellis” är en ganska tung
instrumental historia där Gilmour tillåts glänsa rejält med
rejält tilltagna synth-orgier, men även här ges gitarrerna
stort utrymme. Tycker dock att den är lite väl sökande i sitt
uttryck och att den aldrig riktigt lyfter även om den bitvis är
mycket intrikat och progressiv.
”More than I deserve” är en ganska lugn och harmonisk
låt med sköna melodiösa partier och är en öppen hyllning
till fans, vänner och kollegor som stöttat bandet genom åren.
Tycker dock att den är lite intetsägande och att den faktiskt
är en av de minst upphetsande låtarna på plattan.
Följande ”Sound advice” återgår till det klassiska
Saga-sound som vi blivit så bortskämda med genom åren.
Snygga, starkt bärande melodier med skickliga instrumentala
insatser, allt dessutom kryddat av Sadlers karaktäristiska stämma.
Titelspåret ”10.000 days” är återigen en lite lugnare låt
med en stämningsfull refräng som ger en skön harmonisk känsla.
Avslutande ”It never ends” fortsätter på redan inslagen väg
med ett tema i ganska så högt tempo och här är det återigen
klassisk Saga som gäller.
Kommer Saga att fortsätta utan Sadler?? Hoppas att man gör
det och att man hittar en ny lika karismatisk sångare. Varför
inte pröva med landsmannen Kim Mitchell ifrån gamla kultbandet
Max Webster. Hela plattan utstrålar klassiska Saga-känsla, men
det som framförallt ger undertecknad den största behållningen
är Ian Crichtons gitarrspel som är lysande. Bitvis tungt och
kraftfullt, men ändå präglat av en lekfull utforskarlusta som
är härlig att höra.
Ska man slutsummera ”10.000 days” så blir helhetsintrycket
mycket bra även om det är de första 4 låtarna som tillhör
favoriterna på plattan.
www.sagaontour.ca
www.myspace.com/sagaca
Slutomdöme: 8/10
Staffan Vässmar
|