Enligt maestro själv var plattan först tänkt att
bara innehålla folk/jazz inspirerad musik från den
traditionella svenska folkmusiken. Den skulle senare även
utvecklas till en musikalisk resa från de djupaste skogarna
till den lilla ön långt från civilisationen. Och visst kan
man här skönja en del natursköna liknelser i musiken. Tyvärr
gnetar Patrik på med diverse gitarrövningar allt för ofta och
själva känslan på spåren tappar mark. Och så var det detta
med trummaskiner, finns det något mer opersonligt och dessutom
som här känns det riktigt försöka själv hemma i lägenheten
aktigt (inte speciellt proffsigt med andra ord).
Att attrahera lyssnaren med enbart instrumental musik kräver en
hel del, här får vi hela 16 spår som utan att överdriva
borde halverats. För Patrik Carlsson kan hantera sitt huvudinstrument
och borde kunna prestera ett mer intressant skivsläpp. Ta
exempelvis ”Gate
to Heaven” där blueskänslan är den väsentliga ingrediensen och
inte skickligheten i gitarrspelet.
“Kristiina’s Song” en av plattans bästa
(undantaget trummaskinen) med en melodi som passar skivans
ursprungsidé. En härlig latino-inspirerad låt kommer med
”Luxian Minor”
där tankarna går till mästaren
Santana.
”Archipelago Blues” Naturligtvis bluesinspirerad
men känns nästan mer soul/funkaktig, här borde Patrik ha
bjudit in en viss Erik Gadd på sång.
En
låt som också skulle få plats på min 8-spårs variant av
Melodic Travel är ”Night Vision”, bra ballanserat liknande
gitarristen Johan Randens spel. Till denna kategori hör även
”Hip ‘n Melodic”
En alltför lång skiva som skulle må bra av
”ett” koncept liknande ursprungsidén.
Skippa trummaskinen, lägg ner mer på
produktionen och ta bara med gobitarna.
4,5/10
Conny Myrberg
|