I början/mitten av 70-talet hade jag tre stora favoriter
inom art/progrock, där varje band hade en sångare som lät som
om ”kulorna hamnat i kläm”. Det första: Rush med sin sångare
och basist Geddy Lee,
som var helt otrolig med sin ljusa klara lite skrikiga röst.
Det andra: Budgie med sångaren och basisten Burke
Shelley som även han hade en mycket ljus och säregen röst
som satte en skön prägel på Budgies annars lite ruffliga och
bökiga musik. Det tredje: Pavlov´s Dog, med mannen med den
oefterhärmliga rösten David Surkamp. En röst som inte bara
var ljus och lite pipig utan dessutom hade ett vibrato av sällan
skådat slag!! En röst som man antingen älskar eller hatar som
pesten!!
Pavlov´s Dog släppte 1973 sitt första album Pampered
menial via ABC records, men kickades av bolaget efter ett
par veckor. Columbia återsläppte plattan efter cirka en månad
varefter plattan började klättra på listorna bägge
releaserna samtidigt. Det är det enda album i musikhistorien
som har legat på Billboards försäljningslista utgivet av två
olika skivbolag och dessutom samtidigt!!
Nåt år senare släpptes uppföljaren At the sound of the bell , som även den blev en stor framgång även
om den inte kom upp i debutplattans dignitet varefter David
Surkamp lämnade bandet och släppte 2 album under namnet HI-FI
tillsammans med gamle Fairport Convention-musikern Iain
Matthews, men återvände vid inspelningarna av det tredje
albumet.
Under inspelningarna av tredje Pavlov´s Dog-plattan
”Has anyone here seen Siegfried” 1977, lades plötsligt
bandet ner och Surkamp försvann med mastertejperna. Albumet släpptes
inte förrän långt senare och då som en bootleg och släpptes
officiellt 1994 på cd och gick då under namnet ”Third”.
Albumet återutges nu remastrat med diverse bonusspår och ingår
tillsammans med liveplattan ”Lost in america” i
skivbolaget Rockvilles drive för att pusha för nya
Surkamp-plattan.
Nu kommer alltså David Surkamps andra soloalbum efter 6 års
tystnad, och visst känner man igen rösten som satte så stor
prägel på mitt musiklyssnande under mitten av 70-talet. Tyvärr
lever inte plattan upp till sina tidiga föregångare även om
man känner igen mycket från de tidiga alstren, men då det på
70-talet kändes nytt och annorlunda, känns det här lite
daterat och efter sin tid.
Låtarna på plattan präglas av 60-70-talsvibrerande tongångar
med lätta progressiva inslag utan att bli alltför invecklade,
men innehåller även flera lite lugnare spår, så
helhetsintrycket blir ganska så tillbakalutat jämfört med de
klassiska albumen från 70-talet. Det finns ett par ganska
intressanta spår som t ex ”Losing my piano” där man känner
igen Surkamp från fornstora dar, men mestadels är det hela
ganska oinspirerande.
David har fått hjälp på plattan av sin fru Sara på sång
och keyboards, samt av ”Bongo” Billy Costello på trummor,
percussion mm. David själv spelar övriga instrument och har
skrivit samtliga spår.
För den inbitne Pavlov´s Dog-fantasten är denna platta
ett måste, men hör du det för första gången blir du
sannolikt avskräckt innan du hunnit lyssna igenom hela albumet.
Satsa hellre på ovan nämnda återutgivningar eller framför
allt på de första två klassiska albumen för då lär du
definitivt inte bli besviken för de är båda 10-poängare i
min samling.
Slutomdöme: 5/10
Staffan Vässmar
|