|
Här kommer en liten pärla fylld av musikantskap, känsla
och sväng. School of
the arts är ett jazz-fusionprojekt med keyboardisten T Lavitz
(Dixie dregs, Jazz is dead) som hjärna och motor. Han har samlat
ett makalöst gäng bestående av trummisen Dave Weckl (Chick Corea) bassisten John
Patitucci (Corea, Herbie Hancock, Wayne Shorter), gittaristen
Frank Gambale (Corea, Vital Information), Jerry Goodman från
Mahavishnu Orchestra, Dixie Dregs på elfiol, och, kanske den mest
namnkunnige i artrockkretsar, Steve Morse på gitarr. Skivan har
släppts på Magnatude records som är ett syskonbolag till Magna
Carta.
Naturligtvis är det inte prog
vi pratar om här – men förvånansvärd fräsch och välspelad
jazz-rock.
För en gammal allätare som jag
– uppfödd på en blandning av jazzrock med Chicago, Blood,Sweat
and Tears, Mahavisnu orchestra och
Return to forever och sjuttitalsprog med Genesis, Caravan,
Camel, Yes, Focus och Jethro Tull i spetsen så kommer SOTA:s
album som en skänk från ovan.
De tydligaste influenserna är
givetvis Dixie Dregs och Chick Coreas elektric band (Jo det stavas
så), men när Dregs tenderar att ibland jönsa till det och
traditionell fusion fastnar I grooves, så finns hos SOTA
intrikata slingor och teman parat med ett självklart sväng som
är såväl luftigt som kraftfullt. Jag önskar att fler progressiva band lyfte in jazzens lätthet
och rytmiska sväng i sina komplexa kompositioner på det sätt
som Happy the man, Caravan, Focus och Soft Machine gjorde på
sjuttiotalet. (En
fantastisk liten godbit där art-rock och jazz samsas släpptes
2007 – Oblivion Sun)
Hjärnan bakom SOTA är som nämnts
T. Lavitz som har fyra decennier bakom sig I musikbranschen och
spelat bl a med Widespread Panic, Bill Bruford, Billy Cobham, Nils
Lofgren, Pat Benatar, Jefferson Starship och Mother’s Finest . Här
spelar han akustiskt piano och har komponerat de flesta spåren på
skivan. Både Steve Morse och Frank Gambale håller sig till den
akustiska gitarren skivan igenom, medan Patitucci växlar mellan
ståbas och elbas. Hans basspel på tredje spåret ”On fire”
är ett häpnadsväckande exempel på hur virtuositet och groove
kan gå hand i hand. Dave Weckl´s trumspel är extraordinärt som
vanligt. Jag rekommenderar dig som tror att Neil Pert och Mike
Portnoy är världens bästa trummisar att ge Weckl ett öra.
Såväl Morse som Gambale
briljerar på sina akustiska gitarrer. Morse glimrande solo i
”Portrait” måste vara bland det vassaste han gjort.
Ofta får vi melodislingor där pianot och Jerry Goodmans
elfiol tillsammans med gitarren väver sig samman i blixtsnabba löpningar
mellan de mer lössläppta solo-partierna.
Du som kanske förknippar jazzen med be-bopens oändliga
solon behöver inte oroa dig - SOTA:s musik är strikt välorganiserad
och solopartierna föredömligt korta.
Inspelningen håller toppklass
och ljudbilden är krispigt klar och luftig. Kombinationen av
akustiska instrument och en underbyggnad av kraftfull och dynamisk
rytmsektion gör albumet tungsvängande och luftigt på samma gång. Albumet innehåller
11 spår och inget är överflödigt. Variationsrikedomen, låtmaterialet,
energin och spelglädjen genomsyrar SOTA:s musik och lyfter dem över
de flesta ”superkonstellationer” som regelbundet dyker upp såväl
inom artrocken som jazzrocken.
Gå gärna in på www.magnacarta.net/releases/sota.html
eller bandets sida på Myspace och provlyssna.
Oavsett var dina musikaliska preferenser ligger så tror
jag du kommer att bli positivt överraskad!
MySpace
9/10
Hans-Åke
Höber
|
|