Mystery Is Closer
You & Me
Danny Had A Neghbour
Memories
Unfaithfull
Together

”Yesterday is a friend” är Polska Believe´s andra platta och lite har det allt hänt sedan sist och då var ”Hope to see another day” ändå en ytterst komplett debut men så är det inga dunungar utan fem fullfjädrade musiker av yppersta världsklass. Mirek Gil på gitarrer, Tomek Rózcki på sång och Przemas Zawadzki på bas har alla ett förflutet i Collage och visst lät det mycket Collage om förra plattan. Den kom `06 och på dessa två år har Believe genomgått en fantastisk utveckling mot betydligt mer intrikata och komplexa ljudlandskap där Satomis violin ofta spelar en central roll men man smyger även in flöjter vilket skapar otroligt vackra passager. Harmoniläran är av den högre skolan där Tomeks mycket behagliga, ganska ljusa röst liksom flyter ovanpå på ett följsamt sätt. Det är neoprog med en stor dos egen modern symfonirock när den är som allra bäst. Jag gottar mig i plattans samtliga nio låtar och låter händerna flyga fritt i underbara ”Mystery is closer” med sina fantastiska keyboards som liksom spelar mot varandra signerade Adam Milosz.

Vissa likheter finns med landsmännen i Riverside men här blir det aldrig så naket. Ljudbilderna är mycket större och rundare vilket tilltalar mig samtidigt som det får mig att tänka på tidiga Porcupine Tree, Clepsydra och en del av det Landmarq har gjort. Det finns hela tiden en tanke bakom musiken och precis som stora plattor har en tendens att växa växer ”Yesterday is a friend” till en väldigt kär vän som man gärna återvänder till. Jag är helt förtrollad i den här musiken som är som en smekning för skälen på ett förföriskt behagligt sätt. Detta gör att speltiden på nästan 53 minuter går väldigt fort och man vill bara ha mer. Jag längtar redan efter nästa platta och innan dess hoppas jag innerligt att få uppleva bandet live. Jag har redan nämnt en låt och jag skulle kunna rekommendera vilket låt som helst men låt oss nöja oss med sanslöst ljuvliga ”Memories” som påminner mig om att spela plattan om och om igen för den är inte bara bra utan mästerligt bra.

9/10

©