Kids of the century
In the night
Going home
A little time
When the sinner
Different ways

Aldrig har man väl varit med om att en högt älskad artist blivit lika utsatt för smälek som den nu 40-årige hamburgaren Michael Kiske. Nog för att fans ställt sig frågande och kritiska till sina hjältars artistiska nycker tidigare – minns Bruce Dickinsons Skunkworks och Rob Halfords Two – men i Kiskes fall handlar det snarare om fördrivning av bibliska proportioner. Men det är klart, går man som i tyskens fall så långt som till att ifrågasätta sina anhängares förståndsgåvor så har man skitit i det blå skåpet. Med ”Past in Different Ways” gör han emellertid avbön och söker fred med sitt förflutna.

I egenskap av en av de avgjort största sångarförebilderna inom den moderna hårdrocken äger Kiske en oerhört karaktäristisk stämma. Den gör sig förträffligt till storslagen, kraftfull metallmusik, men när det kommer till ett kontrasterande uttryckssätt som föreliggande akustiska rockskiva ställer jag mig mer tveksam. Möjligen är han så till vida pass besatt av att sona sina verbala klavertramp att han inte riktigt vågar fullfölja denna avskalade hyllning till sitt förflutna. Låtvalen och de musikaliska arrangemangen är visserligen utmärkta; kompet är avspänt och följsamt; men däremot ger Kiske ofta ett forcerat intryck och verkar inte ha modet att sjunga till musiken. När han däremot dämpar sitt genomträngande röstläge till förmån för bekvämare tolkningar av sina Helloweenklassiker, växer en mer trovärdig och jordnära artist fram.

Konstnärligt får den gode Kiske nog finna sig i karantän ett tag till, men genom de svängiga arrangemangen och akustiska kryddorna i form av blås, stråkar, piano och dragspel, har han skapat ett album som för mig belyser de musikaliska kvalitéerna i Helloweens musik snarare än de skenande testosteronöverdoserna originalinspelningarna var mättade med. Hade han nu bara hyst en större tillit till de musikaliska bearbetningarna och inte kört över dem i sådan utsträckning kunde det ha blivit riktigt spännande.

michael-kiske.de

6/10

©