Detroits progstoltheter Tiles fyller ”moppe” och firar
det med sitt femte studiosläpp. ”Fly Paper” bygger textmässigt
på temat människans sårbarhet och utsatthet för olika typer av
hot. Detta är delikat åskådliggjort genom ett Hugh
Syme-utformat omslag där en av tidningspapper vikt svala seglar
över New York. Elfte september-symboliken är uppenbar, dock är
valet av tidningspapper av det mer beaktansvärda slaget…
Även musikaliskt hittar vi spår av intellektuella
referenser. Det är nämligen gamle Rush-producenten Terry Brown
som bidragit till att Tiles gör sig angenämt påminnande om just
Torontosönerna, om än en aning mindre pampigt. Brown har
designat en naken, osminkad ljudbild, vilken till en början kan kännas
hård och kantig, men som efter ett tag framkallar en befriande fräsch
livekänsla.
De spartanska arrangemangen bereder också bandet utrymme
att progga på ett mer klassiskt vis än frekventa taktbyten och
intrikata solon. Istället får vi höra övergångar till spännande
rytmer och vackra passager härrörande från andra genrer, samt
solon som bygger på harmonier och regelrätt jammande.
Att lyssna på ”Fly Paper” är lite grann som att
uppvakta den blyga – om sin egen fägring ovetande – skönheten.
Man får lyssna insmickrande och med tålamod, ty den avslöjar
inte sina hemligheter i första taget. Och just detta faktum håller
den ifrån de allra högsta betygen. Jag saknar någon, eller ett
par låtar, som slår ner som bombnedslag och gör lyssnandet mer
medryckande. Men icke desto mindre är detta en högtidsstund för
oss som gillar Rush, och torde också finnas i smakpaletten hos
fans av såväl Spock´s Beards senare verk som King´s X.
www.myspace.com/tilesmusic
Betyg: 8/10
Jukka Paananen
|