3. Hunter, The
4. South Of The Border
5. Cashflow
6. Downward Spiral, The
7. Sleeping In Traffic
8. Sunrise Again

Beardfish var en ny bekantskap för mig men en rätt trevlig sådan. Bandet som startade någon gång runt år 2000 återskapar verkligen ett genuint 70-talssound som tilltalar en gammal symfonirockare som mig. Men skall sanningen fram så är det den lite mer halvtokiga och äventyrslystna delen av 70-talsmusiken som lyser fram och inte så mycket det som kom från de tunga symfonirockgiganterna. En mycket snabb och karakteristik skulle kunna beskriva bandet som en frisk blandning av Gentle Giant, Frank Zappa och vårt eget svenska experimentalband Samla Mammas Manna!

Det tog tid att ta sig in i denna CD och ett tag var jag inte säker på om jag egentligen gillade vad jag hörde. Visst fanns det gott om goda intentioner men det lät lite slätstruket emellanåt utan egentliga melodier och refränger, d v s något att hänga upp låtarna på. Helt OK pop/rock men inte så mycket mer. Fast efterhand ändrade jag långsamt uppfattning. Bandet visar upp en imponerande kompetens musikaliskt och spelglädjen är det verkligen inget fel på. Och som sagt, det finns väldigt mycket 70-talskänsla i musiken. Mycket Hammondorgel och komplicerade gitarrpassager á la Gentle Giant. Influenserna från Frank Zappas komplicerade experimentmusik lyser igenom på många ställen och bandet visar också upp samma humoristiska inställning till kompositionerna. Det vimlar av gags och tokiga infall (”…sleeping with A man…da!” var väldigt kul i låten om Getabout Garf med titeln ”South of the Border”– lyssna själva!). Sen undrar jag om någon i bandet har en förkärlek för finsk (eller möjligen karelsk?) folkmusik för här och var på plattan kommer ett dragspel in och soundet går över i någon sorts folkmusikstil. Rätt originellt måste jag säga.

Skall man nämna några favoriter på plattan så är det den första (nåja efter den korta introlåten med någon sorts konstig gitarr) låten ”Into the night” och den långa kompositionen ”Sleeping in Traffic”. Men tyvärr finns det en hel del partier på CDn som inte känns lika inspirerande och även sångaren kommer lite ur spår ibland, tycker jag. Möjligen experimenterar bandet också lite för mycket vilket gör att man inte riktigt får grepp på verket i fråga. Det känns alltså lite vingligt ibland.

Jag kan kanske tycka att det här bandet måste vara intressantare att se live än att lyssna till så här från en studioinspelning. D v s, ifall de kan spela med samma kvalitet som de i alla fall bitvis gör på denna CD. Deras humor och musikaliska infall skulle lätt kunna få rejäl fart på en rockpublik, tror jag. I sommar skall de faktiskt ut på turné tillsammans med giganterna The Tangent och Ritual. Jag undrar faktiskt lite grand vilket band som blir huvudnumret här? Sköter Beardfish sig bra kan de mycket väl avgå med segern.

Som slutsats här ger jag alltså betyget klart godkänt (6 av 10) men bandet når inte upp till de riktiga höjderna i min smak p g a bristen på riktigt starka låtar på den här CDn. Men för er som gillar den här starkt experimentella stilen på musiken och är trött på dagens strömlinjeformade rock och pop så kan den ändå verkligen rekommenderas.

6/10

©