8. O to G
9. Walk upon the water
10. Stories
11. Open up your eyes
12. You never know
13. Someone souls

Det har gått två år sedan förra plattan, den magnifika ”Maniacal renderings” kom med sina betraktelser på det Amerikanska samhället och där den slutade tar den här vid. Musiken är något djupare och mörkare där desperationen i form av Jons karakteristiska röst lyser som en röd tråd. I allt mörker finns det hopp så allt är inte moll vilket man möjligen kan luras till att tro. Nu är Jon Oliva en gudabenådad låtskrivare vars betraktelser har likheter med Mikael Moore. Att han utöver detta omger sig av fyra oerhört kompetenta musiker gör inte förutsättningarna sämre som alla strävar åt samma håll vilket gör att det är ett band och inte fem individualister som utgör bandet Jon Oliva´s Pain.

Likt föregångaren som innehåller ett flertal riff och akordsslingor signerade Jons bror Criss som dog för några år sedan innehåller ”Global warning” ännu mer som bär hans signatur. Jons fru Kathy hittade en massa utkast och idéer till kommande låtar i en gammal skokartong. Det blev sex låtar här på plattan som innehåller tretton låtar eller fjorton om man väljer den limiterade utgåvan. I det här fallet utgörs fjortonde låten av den magnifika ”No more Saturday nights” som är en oerhört värdig avslutning på en helt fantastisk platta. Det låter mycket Savatage där båda bröderna Oliva var verksamma fast i lite modernare tongångar utan att för den skull ge avkall på det jordnära. Neoklassisk hårdrock med stora progressiva inslag skulle man kunna kalla musiken som fyller många tomrum för hur många band vågar strunta i gällande trender om man nu inte är ett av väldigt få arenaband?   Här hittar vi storheten i Jon Oliva´s Pain som inte har någon Dio, Dickinson, Gillan eller vad dom heter bakom mikrofonen utan bara en hederlig Jon Oliva som ibland tar hjälp av Kevin Rothney som även spelar bas, bandets gitarrist Matt Laporte och Christopher Kinder bakom trummorna. John Zahner på orgel och keyboards är den ende som inte sjunger men å andra sidan vet han vad harmonier och läckra slingor är. Det är ofta väldigt underfundigt gjort men så var Criss Oliva en låtskrivare långt utöver det vanliga vilket även hans bror är liksom hela bandet. Lyssna bara på underbara ”Firefly” som liksom talar direkt till skälen vilket gör den till i mitt tycke årets hittills bästa låt men hela plattan är mycket bra. Skall jag nämna några fler låtar är det titellåten som ger en fingervisning om nivån på plattan och längre in bjuds vi på ”Walk upon the water”, ”Stories”, ”You never know” och…

Det är bara att lyfta på sig och inse att dom har gjort det igen, ett nytt mästerverk!  Nu återstår bara det ultimata, att få se Jon Oliva´s Pain live för det vill jag och jag vill mycket gärna ha en pratstund med bandet som tillhör mina husgudar.

9/10

©