4. Scorpion flower
5. Moon in mercury
6. Hers is the twilight
7. Dreamless (lucifer and lilith)
8. Spring of rage
9. First light

Förra plattan, ”Memorial” var min första större kontakt med dessa fyra herrar från Lissabon och den var och är mycket bra. Det gjorde mig lite extra nyfiken när ”Night eternal” dök upp i brevlådan så jag lät mig väl smaka. Musiken är i grund och botten deathmetal med återkommande episka inslag. Ibland finns här passager och övergångar som kan förknippas med progmetal men Moonspell har ett mycket eget sound som absolut inte får förknippas med liknande band från andra länder i Sydeuropa. Främst tänker jag på Septic Flesh, Rotting Christ och i viss mån på Lacuna Coil som samtliga är bra men upp till Moonspell´s klass är det en bit. Moonspell blandar frisk med influenser från så väl nord som syd vilket ledde fram till beslutet att spela in ”Night eternal” i Antfarm Studio i Århus med den mycket ansedde producenten Tue Madsen bakom spakarna. Resultatet är mycket bra liksom produktionen som är ett antal klasser bättre än ”Memorial” som ändå inte är dålig på något sätt.

”Night eternal” som är Moonspell´s nionde platta kan liknas vid en bra film som har drama, spänning och lite kärlek för i all dysterhet finns ett hopp vilket väl symboliseras av Fernando Ribeiros otroligt breda röstregister. Han är en otrolig dramatiker som ger plattans nio låtar en sammanhängande tråd där inget är bättre eller sämre än något annat. Den stora skillnaden är dramatiken som här återspeglas i musikaliska nyanser där jag sätter Mike Gaspar på trummor hög för oj vilket driv han har. Det finns aldrig ens någon tendens till att han skulle sacka och låt oss hoppas att det låter lika bra live. Närmast spelar Moonspell på Arvikafestivalen den 4 juli och till dess njuter jag av låtar som ”Hers in the twilight”, ”Spring of race”, ”Scorpion sun” och dom andra sex låtarna. Möjligen är spellängden på 44:18 minuter en eller två låtar för lite för det här bra om man söker mörk och vacker musik som väcker många tankar.

7/10

©