Den mångsidige keyboardisten och kompositören Pär Lindh
är för oss på Artrock.se ett sedan lång tid tillbaka välbekant
namn. Pär Lindh är en klassiskt skolad klaviaturspelare i Keith
Emerson-klass som turnerat runt om i världen och gett ett stort
antal konserter som klassisk organist och pianist. Dessutom har
han också ett långt musikaliskt förflutet inom den progressiva
musikbranschen och hans karriär sträcker sig så lång tillbaka
i tiden som till det sena 70-talet. På flera sätt har han varit
en föregångsman när det handlat om återskapandet och
utvecklandet av den klassiskt influerade progressiva musiken som
hade sin storhetstid på 70-talet med band som t.ex. ELP och
Ekseption/Trace.
Ihop med några kompisar startade han "The Swedish
ArtRock Society" i Göteborg i början på 90-talet som kom
att väcka nytt liv i den då ganska slumrande progressiva
musikscenen i Sverige. Som exempel genom att arrangera konserter
med flera av de då större svenska banden inom den progressiva
genren.
Tillsammans med musiker från bland annat Änglagård och
Flower Kings släppte han 1994 den första skivan under
gruppnamnet Pär Lindh Project kallad "Gothic
impressions". Pär Lindh Project har sedan dess gett ut
ytterligare två studioinspelningar och två live-skivor, den
senaste kom 2002, "Live at Iceland".
Efter ett uppehåll på drygt 5 år bestämde sig Pär
Lindh för att återbilda PLP, nu som en trio och samtidigt ge sig
ut på en turne'. Med sig har han basisten William Kopecky som även
medverkade på skivan "Live in Iceland" samt den
nyrekryterade Svetlan Råket på trummor.
Samtidigt passar han också på att markera sin motvilja
mot att få sin och PLP:s musik kategoriserad som progressive-rock.
Han väljer därför att skapa en ny och helt egen genre inom
musiken och vill således framgent kalla sin musik för "Neo-Baroque".
I maj i år kom så deras första konsert-DVD kallad
"Pär Lindh Project live in Poland", producerad och
utgiven av det numera inom genren ofta anlitade polska Metal Mind
Records. Vi får här uppleva en helt instrumental konsert med ett
tight, energirikt och samspelt band inspelad den 19 november förra
året på Wyspian'ski Theater i Katowice. Den spelades anmärkningsvärt
in som bandets andra konsertframträdande sedan starten med den
nya tremannasättningen. Enligt Pär Lindhs egna kommentarer var
detta lite av ett vågspel men samtidigt blev det till en
uppvisning av bandets professionalitet och "goda
nerver". Och det är utan tvekan tre oerhört skickliga
musiker som man får se och höra under de drygt 1 timme och 20
minuter som konserten varar.
Musikstyckena som framförs är några av de mer kända från
PLP:s tre studioinspelningarna. Låtvalet och de mer eller mindre
moderniserade arrangemangen förmedlar en utsökt mix av klassisk
musik och progressive rock. Tidvis blir det också lite åt jazz-hållet
som när de spelar det helt nyskrivna stycket som ännu inte har fått
något riktigt namn, tills vidare kallat "Suite in
progress". Pär Lindh låter oss också få veta att detta
stycke kommer att finnas med på den kommande studioskivan, då
med en vokalist. Vem som är tänkt att ersätta den nyligen så
tragiskt borgångne sångerskan Magdalena Berg får vi dock inte
veta så här långt. Han säger dock i den medföljande intervjun
att han inte skulle ha något att invända ifall Jon Anderson
ringde och anmälde sitt intresse!
Framförandet har naturligtvis sitt huvudsakliga fokus på
Pär Lindh och hans virtuosa spel på det "berg" av
olika klaviaturinstrument som han omger sig med. Han använder och
spelar på allt från en digital kyrkorgel till piano via
hammondorgel och olika varianter av synthesizers.
Samtidigt får utan tvekan även hans medmusiker stor chans
att ta plats och möjligheten att visa upp sin fulla kompetens och
musikaliska styrka.
Basisten William Kopecki briljerar med sitt mycket
varierande basspel, växlande mellan ibland lite funkigt spel till
tidvis rena soloorgier med distat ljud som t.ex i andra stycket
"Baroque impressions", påminnande spelmässigt en del
om Jack Bruce. Han ges också tillfälle att tillsammans med
enbart trumkomp framföra ett eget lågmält och vackert
solonummer, "Bills solo". Svetlan Råket får slutligen
också tillfälle till en stunds "soloarbete" i sista låten,
han är genomgående slagsäker och "rock-solid" bakom
sina trummor.
Metal Mind-produktionen är som förväntat ljudmässigt
fullödig, det är bra balans mellan instrumenten och
ljudkvaliteten är helt utan anmärkningar.
Bildmässigt är jag dock inte riktigt lika nöjd. Jag måste
tyvärr säga att polackerna i mitt tycke haft lite svårt att låta
bli att zooma och "klippa sönder" framförandet,
speciellt i början av konserten då det också är lite väl rökigt
och suddigt för att man skall kunna se bra. Detta upplever jag
personligen som ganska störande och gör det svårt att lite mer
sammanhängande kunna studera musikerna och visuellt få njuta av
deras spelskicklighet. Som tur är lugnar det dock ner sig en bit
in på skivan och man hinner klara sig undan de mer besvärande
"epileptiska" anfallen.
Som en introduktion till Pär Lindh Projects musik och som
smakprov på det ”nya” PLP:s fulla bredd och spelskicklighet
fungerar denna live-dvd utmärkt. Skivan innehåller dessutom ett
fotogalleri och en ca 20 minuter lång intervju på engelska av Pär
Lindh där han får tillfälle att berätta om sitt
"Project", sig själv och sin stora passion för den
klassiska musiken. Och jag kan helt hålla med skivbolagets egna
kommentar angående dvd:n... "A
must have for fans of good quality music"!
www.myspace.com/parlindhproject
Betyg 9 / 10
Erik
Holmblad
|