5. Montagues & Capulet
6. Bill’s Solo
7. Gradus ad Parnassum

- Pär Lindh / Keyboards
- William Kopecky / Bass
- Svetlan Råket / Drums

Den mångsidige keyboardisten och kompositören Pär Lindh är för oss på Artrock.se ett sedan lång tid tillbaka välbekant namn. Pär Lindh är en klassiskt skolad klaviaturspelare i Keith Emerson-klass som turnerat runt om i världen och gett ett stort antal konserter som klassisk organist och pianist. Dessutom har han också ett långt musikaliskt förflutet inom den progressiva musikbranschen och hans karriär sträcker sig så lång tillbaka i tiden som till det sena 70-talet. På flera sätt har han varit en föregångsman när det handlat om återskapandet och utvecklandet av den klassiskt influerade progressiva musiken som hade sin storhetstid på 70-talet med band som t.ex. ELP och Ekseption/Trace.

Ihop med några kompisar startade han "The Swedish ArtRock Society" i Göteborg i början på 90-talet som kom att väcka nytt liv i den då ganska slumrande progressiva musikscenen i Sverige. Som exempel genom att arrangera konserter med flera av de då större svenska banden inom den progressiva genren.

Tillsammans med musiker från bland annat Änglagård och Flower Kings släppte han 1994 den första skivan under gruppnamnet Pär Lindh Project kallad "Gothic impressions". Pär Lindh Project har sedan dess gett ut ytterligare två studioinspelningar och två live-skivor, den senaste kom 2002, "Live at Iceland".

Efter ett uppehåll på drygt 5 år bestämde sig Pär Lindh för att återbilda PLP, nu som en trio och samtidigt ge sig ut på en turne'. Med sig har han basisten William Kopecky som även medverkade på skivan "Live in Iceland" samt den nyrekryterade Svetlan Råket på trummor.

Samtidigt passar han också på att markera sin motvilja mot att få sin och PLP:s musik kategoriserad som progressive-rock. Han väljer därför att skapa en ny och helt egen genre inom musiken och vill således framgent kalla sin musik för "Neo-Baroque".

I maj i år kom så deras första konsert-DVD kallad "Pär Lindh Project live in Poland", producerad och utgiven av det numera inom genren ofta anlitade polska Metal Mind Records. Vi får här uppleva en helt instrumental konsert med ett tight, energirikt och samspelt band inspelad den 19 november förra året på Wyspian'ski Theater i Katowice. Den spelades anmärkningsvärt in som bandets andra konsertframträdande sedan starten med den nya tremannasättningen. Enligt Pär Lindhs egna kommentarer var detta lite av ett vågspel men samtidigt blev det till en uppvisning av bandets professionalitet och "goda nerver". Och det är utan tvekan tre oerhört skickliga musiker som man får se och höra under de drygt 1 timme och 20 minuter som konserten varar.

Musikstyckena som framförs är några av de mer kända från PLP:s tre studioinspelningarna. Låtvalet och de mer eller mindre moderniserade arrangemangen förmedlar en utsökt mix av klassisk musik och progressive rock. Tidvis blir det också lite åt jazz-hållet som när de spelar det helt nyskrivna stycket som ännu inte har fått något riktigt namn, tills vidare kallat "Suite in progress". Pär Lindh låter oss också få veta att detta stycke kommer att finnas med på den kommande studioskivan, då med en vokalist. Vem som är tänkt att ersätta den nyligen så tragiskt borgångne sångerskan Magdalena Berg får vi dock inte veta så här långt. Han säger dock i den medföljande intervjun att han inte skulle ha något att invända ifall Jon Anderson ringde och anmälde sitt intresse!

Framförandet har naturligtvis sitt huvudsakliga fokus på Pär Lindh och hans virtuosa spel på det "berg" av olika klaviaturinstrument som han omger sig med. Han använder och spelar på allt från en digital kyrkorgel till piano via hammondorgel och olika varianter av synthesizers.

Samtidigt får utan tvekan även hans medmusiker stor chans att ta plats och möjligheten att visa upp sin fulla kompetens och musikaliska styrka.

Basisten William Kopecki briljerar med sitt mycket varierande basspel, växlande mellan ibland lite funkigt spel till tidvis rena soloorgier med distat ljud som t.ex i andra stycket "Baroque impressions", påminnande spelmässigt en del om Jack Bruce. Han ges också tillfälle att tillsammans med enbart trumkomp framföra ett eget lågmält och vackert solonummer, "Bills solo". Svetlan Råket får slutligen också tillfälle till en stunds "soloarbete" i sista låten, han är genomgående slagsäker och "rock-solid" bakom sina trummor.

Metal Mind-produktionen är som förväntat ljudmässigt fullödig, det är bra balans mellan instrumenten och ljudkvaliteten är helt utan anmärkningar.

Bildmässigt är jag dock inte riktigt lika nöjd. Jag måste tyvärr säga att polackerna i mitt tycke haft lite svårt att låta bli att zooma och "klippa sönder" framförandet, speciellt i början av konserten då det också är lite väl rökigt och suddigt för att man skall kunna se bra. Detta upplever jag personligen som ganska störande och gör det svårt att lite mer sammanhängande kunna studera musikerna och visuellt få njuta av deras spelskicklighet. Som tur är lugnar det dock ner sig en bit in på skivan och man hinner klara sig undan de mer besvärande "epileptiska" anfallen.

Som en introduktion till Pär Lindh Projects musik och som smakprov på det ”nya” PLP:s fulla bredd och spelskicklighet fungerar denna live-dvd utmärkt. Skivan innehåller dessutom ett fotogalleri och en ca 20 minuter lång intervju på engelska av Pär Lindh där han får tillfälle att berätta om sitt "Project", sig själv och sin stora passion för den klassiska musiken. Och jag kan helt hålla med skivbolagets egna kommentar angående dvd:n... "A must have for fans of good quality music"!

Betyg 9 / 10

Erik Holmblad

©