MOONSORROW - TULIMYRSKY “EP” (Spikefarm Records)

1. Tulimyrsky
2. For Whom the Bell Tolls
3. Taistelu Pohjolasta
4. Hvergelmir
5. Back to North

När Moonsorrow släpper en ny platta blir jag alltid extra nyfiken eftersom dom är ett av mina absoluta favoritband som till skillnad mot många andra har förmåga att förnya eller förfina sig. I viss mån tar den här vid där ”V : Hävitetty” slutar ganska få men långa låtar. På ”Tulimyrsky EP” är låtarna fem till antalet men speltiden är hela 68:18 minuter. Två av låtarna, ”Taistelu pohjolasta” och ”Hyergelmir” är nyinspelningar och båda visar upp den elaka, ganska aggressiva sidan av bandet som även serverar oss två covers.

Båda är mycket, mycket intressanta där jag personligen bara har hört originalversionen av ”Back to north” med Merciless någon enstaka gång. Den andra, Metallica´s ”From whom the bell tolls” känner jag bättre till och från att i original vara en tämligen anonym låt blir den till fantastisk sak gjord på Moonsorrow´s högst personliga sätt som kan sägas vara lite av ett Finskt svar på Hawkwind fast betydligt aggressivare och med ett avsevärt mycket tyngre driv i musiken. Ville Sorvali har enormt tryck i sin röst som växlar mellan ångestklagan och ren skönsång. Han vill nå ut med sin desperation och klagan vilket han lyckas med och på inledande ”Tulimyrsky” sjunger han med en inlevelse av sällan skådat slag. ”Tulimyrsky” är ett epos på 29:30 minuter som aldrig blir långtråkigt eftersom den låten har precis allt en låt skall ha.

Jag är normalt sett skeptisk till dylika mastondonlåtar men här fungerar det och den hjälp man har lånat in från The Valhalla Choral Ensemble bara förstärker intrycket. Det här är stor progressiv musik Moonsorrow serverar vilket äntligen borde få bort de eventuella fördomar några har som anser att dom inte hör hemma i den progressiva musikens finrum. Moonsorrow är ett levande bevis på att det görs mycket bra melankolisk progressiv musik i Finland. Att dom sedan har valt att mestadels sjunga på Finska är helt ok för min del för musiken har sådan urkraft att jag mycket väl nöjer mig med en översättning och min stora dröm vore att få se dom live där dom rankas som ett världens främsta. Det är med andra ord stor musik gjord av ett band som hela tiden väljer att gå sin egen väg vilket jag beundrar.

8,5/10

©