13. Coming to Town

Oliver Wakeman:  Piano, Keyboards and Backing Vocals
Paul Manzi: Vocals and Acoustic Guitar
David Mark Pearce: Electric Guitars and Backing Vocals
Paul Brown: Bass Guitar
Dave Wagstaffe: Drums, Percussion and Backing Vocals

Äldste sonen Wakeman höll på att göra en Jason Bonham, det vill säga ersätta sin berömde far i dennes återförenade legendariska band. Tyvärr gick Yes-sångaren Jon Anderson och blev sjuk, så den meriten uteblev tills vidare för Oliver. Den yngre av bröderna, Adam, har ju så att säga redan efterträtt sin far. Fast i Adams fall handlade det om Black Sabbath under Ozzfest ’04 och ’05. Men åter till Oliver Wakeman:

Han har gett ut en handfull instrumentala soloskivor varav en tillsammans med Steve Howe, gitarrist i Yes. Vidare så har han två samarbeten med Clive Nolan (Arena, Caamora, Pendragon med flera), samt ett rockalbum med The Oliver Wakeman Band på meritlistan. Det är det sistnämnda projektet som förevigas på denna dvd. Låtarna är huvudsakligen tagna från deras hittills enda skiva, “Mother´s Ruin”, vidare får vi fyra spår från Wakeman/Nolan´s ”Jabberwocky” och ett från dess uppföljare, ”The Hound of the Baskervilles”.

Precis som på Don Aireys strålande soloalbum från i vintras påminner de rockigare låtarna om John Lawton-erans Uriah Heep medan de rör sig inom neo progg-världen när de drar ned på tempot. Wakeman varierar sitt tonspråk genom att använda sig av olika klaviaturer under konsertens lopp vilket ger bäddar för ett brett spektrum av klangfärger och stämningar. Vad jag tycker är intressant är att Oliver Wakeman trots sitt renommé inte är det minsta intresserad av att stjäla showen, utan nöjer sig med att spela med utsökt känsla och fingerfärdighet.

Någon show är det nu inte tal om; musikerna behåller sina tilldelade platser på scenen under hela föreställningen, endast sångaren Paul Manzi har något som kan kallas scenutspel. Däremot är bandet oerhört samspelt och alla instrumenten hörs klart och tydligt i den fina ljudmixen signerad Karl Groom (Threshold). Av musikerna är det bara trummisen Dave Wagstaffe jag hade hört talas om tidigare, i det fallet stampade han takten åt Ken Hensley (ex-Uriah Heep). Som jag redan antytt är det här frågan om classic rock med små doser neoprogg. Melodierna är det centrala i Wakemans musik kryddat av hans mångfacetterade klaverspel. Det som imponerar mest är emellertid det förvånansvärt starka låtmaterialet från ”Mother´s Ruin” (ett givet köp för mig när lönen kommer) med sin raffinerade mix av Magnum och Uriah Heep.

Som sagt, musiken imponerar stort och är värt en åtta i betyg. Icke desto mindre måste slutbetyget bli ett snäpp lägre på grund av det alltför tillbakalutade uppträdandet på scenen. Filmteamet har haft ett lätt jobb, och skött det snyggt, när de spelat in händelserna på scenen i Katowice, Polen. Ljudet är utmärkt och finns dessutom som 5.1-val. På dessertmenyn finns dessutom en intressant intervju med unge herr Wakeman, ett bildspel från konserten, biografier och diverse länkar – inget utöver det sedvanliga med andra ord.

©