6. Stalingrad
7. Ne Prosti (Do Not Forgive)
8. Ocherednye (The Usual)
9. Odin Den iz Zhizni Yegora Kuznetsova
(One Day in the Life of Yegor Kuznetsov)
10. Demon

Kypck är den Kyrilliska stavningen som med våra bokstäver blir Kursk vilket möjligen får några att tro att det är ett Ryskt band men så icke. Nej, Kypck är namnet till trots ett Finskt band som sjunger på Ryska vilket fungerar väl för här pratar vi om mörka, skiten Östeuropeisk doom med stora progressiva inslag vilket för tankarna till sedan länge avsomnade Ryska (notera att det finns fler band med det namnet) Scald. Vissa likheter har ”Cherno” med Scald´s mästerverk ”Will of the gods is great power” (Wroth Emitter) fast med en betydligt bättre produktion och en stor dos egna idéer men visst kan man ha sämre förebilder än dessa ikoner inom doommetallen.

E. Seppänen har en oerhört uttrycksfull, väldigt kraftig röst som trots att man inte förstår ett ord talar rakt in i benmärgen. Man ryser vilket förstärks av den väldigt Ryska, oerhört ödesmättade musiken där ylande, svepande och ofta monotona gitarrslingorna hela tiden ligger som en ridå men även den nerskruvade basen spelar en oerhört viktig funktion för det visuella. Just det visuella, bitvis teatraliska är återkommande inslag i bandets musik och ”Ocherednye (The usual) har vissa likheter med tidiga Chroma Key men trots att ”Cherno” är bandets debut har Kypck redan tillräckligt mycket eget för att vara unika och då inte bara för att dom sjunger på Ryska. Lyssnar man på redan nämnda låt och/eller ”Chernaya dyra (The black hole) visar man upp en experimentlusta som bokstavligt talad glöder medan avslutande ”Demon” är så mäktigt Rysk bara Ryssar kan få det att låta trodde jag. Nu är hela plattan mycket, mycket bra och oerhört mäktig vilket så här gör den till min favorit i kategorin debutanter. Faktum är att det här vill jag se live och innan dess kommer det en intervju med E. Seppänen om några veckor. Till dess hoppas jag att fler tar sig tid att upptäcka Kypck som är väl värda att upptäcka för den som tycker om att lyssna på komplex doom med stora islag av den progressiva musiken.

8,5/10

©