7. All I really want
8. Human equation
9. Three

Stefan Damicolas: Guitars,lead vocals, additional keyboards
Max Bergman: Drums, percussion
Gunnar Maxén: Bass, keyboards, vocals

Hade ryktesvägen hört talas om Brother Ape, men hade aldrig hört dem själv, vilket gjorde att när nya plattan ”III” ramlade ner i brevlådan tillsammans med ett gäng andra plattor, inte fick första prioritet. En hastig genomlyssning gjordes dock och jag kunde tyvärr bara konstatera att: Nej, det här var nog inget som jag tyckte speciellt mycket om, det sparar jag på till sist! Följaktligen blev plattan liggande tills övriga recensioner var avklarade och jag gjorde ett nytt och förhoppningsvis mer intresserat och objektivt försök att sätta mig in i hur och vad Brother Ape står för.

Ursprunget till Brother Ape tar sin början i slutet av 70-talet då sångaren/gitarristen Stefan Damicolas hade ett band kallat Abduhlas Profeter och som spelade musik inspirerad av band som Black Sabbath, Deep Purple och Led Zeppelin. Under samma tidsperiod kom han i kontakt med trummisen Max Bergman som utbildade sig till snickare samtidigt som han själv. Efter att gemensamt ha spelat i diverse olika konstellationer kom bassisten Gunnar Maxén in i bandet 1981. Efter att i flera år ha sökt efter en keyboardist (som var lika dedikerad till sin musik som de själva) och för att ytterligare bredda sitt sound, som nu var mer symfonisk upplagt, då de största inspirationskällorna vid denna tidpunkt var U.K, Genesis, Yes och Kansas, gjordes sättningen komplett 1985 då Peter Dahlström anslöt sig. Under de följande åren repade man intensivt och spelade mycket men tyvärr under många olika namn vilket tyvärr gjorde att det inte var lätt att följa bandet för de som faktiskt uppskattade deras musik. Vid denna tidpunkt hade ett stort mått av jazz/fusion smugit sig in, och förebilderna var nu Weather Report, Pat Metheny, Keith Jarrett mfl. Det dröjde dock ända fram till 2005 då debutplattan ”On the other side” släpptes och som i första hand var lite grann av ”the best of demos”. Senare samma år lämnade Peter Dahlström bandet och Stefan som tidigare hade sjungit leadsång på ca 30 % av låtarna, tog nu över sångarsysslan helt själv vilket naturligtvis förändrade bandets sound en del. Efter att ha finslipat sitt nya sound ytterligare, kom så 2006 fulllängdsuppföljaren ”Shangri-La”. Tyvärr har jag inte haft möjlighet att lyssna in mig på de två tidigare plattorna för att på så vis kunna jämföra då och nu, vilket hade gjort att jag kanske hade kunnat göra denna recension lite mer objektiv än vad den i slutändan blev.

Återigen kan jag dock bara konstatera vilket stort och brett utbud av högkvalitativ art/progrock vi har innanför vårt lands gränser, för vad kan man annars säga om musikaliska storheter som: Opeth, Flower Kings, Ritual, Moon Safari, Anekdoten, Pain of Salvation, Brighteye Brison mfl, mfl. Till denna högmeriterade skara tillfogar jag självsvåldigt Brother Ape! Snacka om att första intrycket blev totalt fel!!

Efter att mer eller mindre ha sträcklyssnat på Brother Ape i 2 veckor, fick jag omgående revidera min första uppfattning om vad jag tyckte om bandet, för vad som kom emot mig genom högtalarna var en intrikat, omväxlande och mångfaccetterad musik som hela tiden bytte skepnad och form, och som i slutändan gav mina sinnen en fullständig totalupplevelse av musikalisk lycka och välbefinnande.

Att beskriva bandets sound är mycket svårt, för här känns det som om man har tagit vara på alla influenser från tidigare nämnda band. Tyngd och intensitet från de tidiga mer hårdrocksljudande banden, den symfoniska känslan och ljudbilden från de efterkommande mer renodlat progressiva banden, för att sedan ytterligare krydda den musikaliska anrättningen med improvisation, lekfullhet och udda harmonier som klart härstammar från de jazz/fusionorienterade banden. Ändå har Brother Ape lyckats koka ihop en soppa som jag aldrig tidigare har hört maken till, där influenserna ibland lyser igenom, men som till absolut största delen vittnar om ett eget koncept och sound. Stefan har en ganska ljus och klar röst som ibland låter lite ”späd” men som samtidigt har en egen karaktär och känsla som gör den unik.  Tyngden och den grymma disten på gitarr och Gunnar Maxéns bas på de första två spåren är magnifik. De nästan ”house-likande” trumbeaten i inledande ”Universal eye” är ett udda grepp som ger låten ett klart annorlunda sound, och är både nyskapande och vågat. Ibland blir bandet mycket symfoniskt i sin karaktär, för att i nästa stund få in mycket mjukare och harmoniska tongångar. I låten ”No answer”, som är härligt tung och suggestiv låter det väldigt mycket Manic Street Preachers. Att plocka ut favoritspår är en omöjlighet då samtliga spår hela tiden verkar växa och ge mig nya infallsvinklar och känslolägen, men ska jag ändå försöka plocka ut en favorit så är ”All I really want” en stark kandidat. Låten startar underbart lugnt och harmoniskt, och byggs efterhand på i intensitet och instrumentering och blir i slutfasen till en enda stor orgie i progressivt välljud.

En av de största orsakerna till att jag utnämner ”Brother Ape – III” till en av de absolut bästa releaserna så här långt i år är, bandets förmåga att kombinera mycket skickligt låtskriveri med nydanande variation och idérikedom, samt en förmåga att skapa musik som är omväxlande både vad gäller låtstruktur och känsla. I början hade jag som sagt lite svårt att få grepp om plattan, men när den väl sitter så sitter den stenhårt fast.

9/10

©