04: Necropolis
05: Twilight
06: Condemned
07: Father Pious
08: Never Go To Know
09: Leipzigpolska

Faith som hör hemma i Sveriges trädgård Blekinge har en historia som började redan 1984 och efter några demoinspelningar släppte dom sin självfinansierade EP/singel ”Hymn of the sinner” 1986. Den nämns med stor respekt idag och anses vara en milstolpe i det som kom att symbolisera den Svenska doommetallen. Den är enbart släppt på vinyl som i samlarkretsar är ett oerhört eftertraktat objekt.

Det tog några år innan det kom något nytt på platta från Faith och vi skriver 2003 när det lilla bolaget Stormbringer Productions släppte ”Salvation lies within” på vinyl som med några få undantag innehåller låtar skrivna under åren 1984-86 inklusive en ny version av ”Hymn of a sinner” och ”Possession” som var baksidan på originalsingeln. 2005 återutgavs den av Doom Symphony som hade lagt till några låtar i samråd med bandet. Den följdes upp av den fantastiska ”Sorg” som kom runt Nyår 2006. På den finns bland annat den ofta önskade ”The day I die” och min personliga favorit, ”Bride of Christ” som behandlar det som hände i ett mindre samhälle i Uppland. Den följdes bland annat upp av en turné på Irland med Mael Mórdha och på ”Doom Shall Rise V” liksom med ett antal spelningar här i Sverige där en av de mer för bandet udda var deras medverkan på fjolårets ”With Cliff In Our Mind” i Dörarp strax norr om Ljungby. Det var där Cliff Burton i Metallica mycket tragiskt omkom så givetvis spelade Faith en Metallicacover.

Det var en bit Faith historik och nu skriver vi sommaren 2008. ”Blessed?” har funnits ute lite mer än en månad på Svenska bolaget Transubstans Records som ägs av Record Heaven. Detta ger plattan en mycket bättre distribution och med det en betydligt bättre tillgänglighet.

Faith har fötterna stadigt förankrade i den tynga, ofta mollstämda doommetallen där den Svenska folkmusiken alltid har haft en viktig roll liksom den mörka nationalromantiken som här har blivit mer markant och med det dominant utan att ge avkall på något. Man har även släppt in symfoniska och neoprogressiva inslag som aldrig är satta efter några givna mallar för melodierna improviseras ofta fram. Det finns en idé som man bygger vidare på och med så duktiga musiker är det inte svårt men det jag gillar mest är plattans produktion som är väldigt mycket luftigare vilket ger bandet en mycket bredare ljudbild. Inledande ”Blessed void of bewilderment” tar oss in i folkviseland fyllt av udda takter och mörk doom som följs av den proggiga ”Big red, Nebraska”. Där presenterar Christer Nilsson på bas och sång, Peter Svensson på trummor och den alltid lika glade Roger Johansson på gitarr sig på allvar under översikt av Anders Smedenmark på nyckelharpa och Håkan Malmros på fiol. Båda är med på scen och båda tillför musiken väldigt mycket av dess originalitet.

”Necropolis” låter mycket tidigt symfonirock med sakrala inslag vilket osökt får mig att tänka på ”Mass in F minor” med Electric Prunes från 1968 som möter Faith anno 2008 vilket är ett fantastiskt möte. Den följs upp av ”Twilight” med sina ljuvliga och kluriga harmonier. Det är modern Svensk nationalromantik i klass med Stenhammar och Pettersson-Berger som hos mig myntar uttrycket folkdoom vilket enbart skall ses som en komplimang. Jag ryser och jag höjer på ögonen mer än tolv gånger när nästa låt, ”Condemned” brakar loss. Att inget är omöjligt i Faith´s värld vet jag men jag trodde aldrig att jag skulle få uppleva en sådan här upptempolåt. Den överraskar på ett positivt sätt med sitt otroliga driv där Roger släpper loss medan Christer väller ur sig den en basgången mer makalös än den andra och den genomsympatiske Peter har lekstuga bakom sina trummor men det ballar aldrig ur. Oh nej för det vi får för första gången är en refräng jag kommer på mig själv att tralla med i, så medrycka är den. Det gör den till en klar favorit som jag bara måste få höra live. Det vill jag göra med hela plattan som fortsätter med ”Never got to know” där Peter fortsätter att ha roligt under överseende av dom andra som ger låten sin struktur där taktbyten hela tiden är återkommande. Efter runt 44 minuter är det dags att börja avrunda härligheten och det gör Faith som sig bör med en polska framförd på sitt egna sätt. Den 6 minuter långa ”Leipzigpolska” är Svensk sommar, Svensk folkdoom, Svensk progressiv musik och Svensk nationalromantik när den är som allra bäst vilket gör den till en mycket, mycket värdig avslutningslåt. Herrar Pettersson-Berger, Stenhammar och vad ni heter kan fortsätta att sova gott för Faith vårdar arvet efter er på ett ömt sätt som framkallar den magi bara riktigt bra musik gör. Det här är riktigt bra musik som får mig att drömma bort till min barndoms sommarhagar.

Jag kan inte särskilja Opeth´s nya platta och den här åt. Dom är var för sig väldigt olika med båda är fantastiska plattor som gör att jag väljer att ge ”Blessed?” samma höga betyg som ”Watershed”. Detta gör båda givna i min samling samtidigt som jag konstaterar att Faith har gjort sin överlägset bästa platta som förhoppningsvis ger dom det erkännande dom så väl förtjänar.

10/10

©