Får erkänna att undertecknad i många år var
ointresserad, ja närmast ovillig att överhuvudtaget
ha
något med hårdrock eller Heavy
Metal
att göra. För att inte tala om s k ”Death
Metal” eller ”Black
Metal” med fanatiska vrålande eller
”growlande”
sångare som kastade sitt långa hår och förde så mycket
oväsen de bara kunde på scen eller på sina skivalster. Därför
är det närmast otroligt att jag nu sitter och skriver om ett
band som tidvis ljudmässigt lever upp till exakt detta epitet.
Men
jag har väl lärt mig genom åren att allt inte är svart och
vitt (inte ens den mest extrema ”Black Metal” som
ju
borde
vara bara svart
(he
he)).
Det band som först fick mig att vackla i min avsky
(eller i alla fall mycket avvaktande attityd) mot denna musikgenre
var Pain of Salvation, ett band som jag efterhand
blev mycket imponerad av. De
lärde mig att även hårdrockband kunde bestå av fantastiskt
skickliga musiker och att de faktiskt kan skriva väldigt bra
musik. På senare år har
Evergrey
och nu även Opeth lagts till denna min lista av fascinerande
svenska
Heavy
Metal band. En del kallar dem även
”Prog
Metal” band fast jag tror inte själv de gillar denna benämning
(lovar att inte använda det mer). Så därför var min förväntan
rätt stor nu när
Opeth släppte sin nya CD. Det förra skivsläppet
”Ghost
Reveries” från 2005 blev
verkligen
en
stor personlig favorit.
Det var med viss nervositet jag närmade mig den nya
CDn. På något sätt har jag alltid känt
en
sorts bävan att Opeth skall lägga av med de prog-relaterade
delarna av musiken
vilket
är det som jag gillar
allra
bäst.
Med det menar jag de Mellotron-understödda hårda
partierna och de lugna melodiska partierna med
akustisk dominans samt med ”normal”
(!) sång av Mikael Åkerfeldt. Jag
fruktar alltså att de helt
och
hållet en dag tar
beslutet att koncentrera sig på de hårda
elementen, d v s ”Death
Metal”-grenen med vrålande gitarrer och ”growls”
som kanske (?) är mer kommersiellt gångbar. Skulle
faktiskt
tro
att bandet gjort sig väldigt stora inom denna genre (såg att de
faktiskt gick upp till listetta i hårdrocklandet Finland). Jag
menar,
Mikael
Åkerfeldts
”growls”
är ju helt otroliga! Fattar inte hur han samtidigt kan sjunga så
fantastiskt fint på normalt sätt – hans
sångröst
är ju helt underbar. Måtte han bara klara att behålla denna sångröst
genom åren trots den uppenbart riskfyllda behandlingen av hans stämband
under
”growl”-partierna.
”Watershed” börjar med en låt som direkt slår
undan mina farhågor. En mycket lugn och stämningsfylld sak,
”Coil”,
där Mikael sjunger en sorts duett med Nathalie
Lorichs (premiär för kvinnlig sångröst på ett Opeth-album?).
Ypperligt spel på akustisk gitarr eller möjligen 12-strängad
dito. Men, efter att ha invaggats i säkerhet så brakar det sen
loss med ett olycksbådande dån.
”Heir
apparent” inleds med vrålande gitarrer och ”growls”
så man tappar andan. För att i nästa stund försvinna i tystnad
med ett ensamt piano. Sen återigen fullt ös. Och så håller det
på
–
faktiskt mer eller mindre hela CDn. Mycket märklig skapelse som först
förvånar men sen alltmer fascinerar. Med
andra ord – man måste ge det här verket lite tid för
att riktigt kunna ta till sig det.
Överlag är låtarna av hög kvalitet och jag kan
egentligen inte hitta något som fallerar rent musikaliskt (förutom
när man menar det – läs längre ner i denna recension!).
Framförallt
imponerar gitarrspelet – både
det
akustiska och det elektriska. Sen är jag också nästan barnsligt
förtjust i
de
tysta partierna med enbart piano
–
det är så naket ödsligt men samtidigt med så mycket känsla.
Jag
gillar också när de plockar in lite blåsinstrument i de lite
lugnare partierna. Flöjt, oboe, klarinett – samplade
eller
syntade, jag vet inte riktigt men det struntar jag i, det låter i
alla fall väldigt bra. Skall jag nämna favoritlåtar så
plockar
jag ut en hårdkokt och en löskokt: Den hårdkokta blir
”Porcelain
Heart” – den perfekta
låten som du kör dina armhävningar till på gymet!!! Just det där
sköna suget i takten som behövs – sen
kan
jag lova att du kör minst 50 utan att du fattar hur det gick
till! Till och med de lugna partierna har en så härlig takt att
man
bara
rycks
med. Mest nöjd är jag med att här (ja, förresten
överlag på hela CDn) kör Mikael dominerande normal sång och
inte så mycket
”growl”.
I mitt tycke en helt perfekt balans som jag hoppas de kan fortsätta
med. När det gäller den löskokta favoriten måste det bli
”Burden”
–
den underbara balladlika saken med mellotroner och gitarrer i
perfekta harmonier och så Mikaels underbara sång. Årets
prog-ballad – om det inte vore för den veritabla
slakten av låten i slutet där den akustiska improvisationen
slutar i kaos allteftersom stämskruvarna gradvis
misshandlats.
Varför
gjorde ni detta? Jag uppskattade det inte. Nog för att man kan
skoja i musiken men det skall nog göras på rätt plats. Det
här var definitivt fel plats och förstörde stämningen totalt.
Botten
Opeth! Musikskoj kan göras i lite mindre
allvarliga låtar – t ex så som ofta Flower
Kings gör i sina galna percussions-partier. Hoppas det var sista
gången jag hör sådana här ”lustigheter”. Barnsligt!
Frånsett den sistnämnda
fadäsen
så är jag imponerad och väldigt nöjd med vad som presterats på
CDn. Den slutar också helt stilfullt i ett tungt gitarrparti
som
smyger
sig över i ett mäktigt kyrkorgelackord i låten
”Hex
Omega”. Mitt betyg blir 8 av 10. Men det kunde ha blivit ännu bättre
om inte det varit för slakten av
”Burden”.
8/10
Karl-Göran Karlsson
OPETH
– WATERSHED (Roadrunner Records)
Det skall sägas med en gång,
jag älskar Opeth som jag tycker är unika inom den Svenska
musiken. Likt en kameleont vandrar Mikael Åkerfeldt & co
vidare och precis som förra gången var jag lika nyfiken hur den
här plattan skulle låta. Nu tycker om ”Ghost reveries” även
om den inte är lika bra som ”Deliverance”, ”Damnation”
men smaken är som baken och jag tycker om Opeth när dom är
kreativa som här. Inledande ”Coil” är ett progressivt mästerverk
där den för mig helt okända Nathalie Lorichs gästar på sång.
”Burden” är plattans ballad och en av mina favoriter men jag
ogillar att plocka ut några enskilda låtar för hela plattan
bokstavligen sprutar av progressivt nytänkande. Mikael Åkerfeldt
använder ofta sin röst som ett extra instrument som ömsom är
vacker för i nästa andetag vara brutalt aggressiv och i motsats
till många andra kan han growla vilket jag har hört att några
stör sig på. Dessa enorma variationer är en viktig ingrediens
och tillika del av Opeth´s musik där numera keyboarden tar en
allt större plats. Det skapar ännu en dimension åt den redan
komplexa och otroligt intrikata musiken vars röda tråd ofta är
svepande gitarrer och fantastiska harmonier. Man blir aldrig trött
på Opeth och absolut inte på ”Watershed” som är ett lyft för
bandet. Den är inte lika mörk och brutal som mästerverken
”Blackwater park” och ”Morningrise”. Här är nyanserna större
liksom dom progressiva inslagen. Jag upptäcker hela tiden något
nytt vilket gör det här till ett mästerverk helt utan
djupdykningar. Tiden går fort samtidigt som den står stilla men
så är det i Opeth´s värld där varje ton är guld värd.
Jag har den limiterade utgåvan
som innehåller en mycket sevärd DVD. Nu har jag bara hunnit att
se den vid ett fåtal gånger men nog förstärker den intrycket
av att det här en helgjuten utgåva. Min högsta önskan är få
uppleva ”Watershed” live och det må vara olikt men det låter
lika spännande som att få se Pink Floyd igen. Båda besitter
samma förmåga att få till varje ton vilket gör det här till
årets i särklass bästa Svenska platta som håller absoluta världsklass
och som därför är en av Opeth´s bästa vilket gör mig än mer
nyfiken på vad som väntar runt nästa krök. Opeth befäster sin
plats som varande ett Svenskt världsband och frågan är om inte
”Her omega” är det bästa Opeth någonsin har gjort för
vilken makalös låt den är och värdigare avslutning går inte
att upphitta. Det är helt enkelt ett mästerverk och betyget blir
därefter…
10/10
Tore Larson
www.myspace.com/opeth
www.opeth.com/
|