05: Ghost In The Family
06: Jubileum Of My Sorrow
07: Satellites
08: Million Miles High
09: Draining
10: Happy New Year

Tips är alltid bra att få och Finska For Selena And Sin är just ett sådant. Jag hade aldrig hört talas om bandet som har mer eller mindre stora likheter med Theatre Of Tragedy, Tristania, Silentium och The Gathering bara för att nämna några. Precis som dessa har For Selena And Sin en kvinnlig vokalist i Annika Jalkanen. Hennes röst är stor och det hörs att den är skolad så det är ofrånkomligt att nämna hennes mer kända landsmaninna Tarja Turunen men speciellt mycket opera blir det aldrig även om det visst finns inslag av symfonirock men i väldigtbegränsad omfattning och just dom inslagen är väldigt nakna. Osökt går tankarna till tidiga Nightwish men utan dess pampighet. Lågmäldhet är ett mer passande namn för bandets väldigt egna neoprog som doftar höstnostalgi.

Musiken går rakt in i mitt hjärta och Annika talar till mig genom högtalarna med sin oerhört vackra och klara röst. Den har en klang som gör den unik och annat som är unikt är keyboarden som dominerar ljudbilden trots att bandet har två eminenta gitarrister i Pasi Kolari och Mika Minkkinen som skriver det mesta med sporadisk medverkan av bandets övriga medlemmar. Dom är smått otroliga på att fånga harmonier och passager samtidigt som klangen i ljudbilderna har ett djup jag aldrig tidigare har stött på inom den här musiken. Teme Oksanen trollar fram toner på sina keyboards och jag har aldrig hört dess make men just i det momentet bryts dom av och in kommer svepande gitarrer. Låten heter ”Heal” och nog helar den för oj, vad bra den är!

”Heal” är en av plattans tio låtar där ”Lost like dreamers are” är en fantastisk ballad med helt sanslöst underbara keyboardharmonier. ”Jubileum of my sorrow” är en ödesmättad midtempolåt som är väldigt effektfull. ”Million miles high” är full till bredden av oväntade passager och läckra tempobreak samtidigt som låten har en melodi som otroligt vacker. Plattan avslutas av det smått trolska, symfoniska eposet ”Happy new year”. När den klingar ut har vi fått i oss 45:05 minuter neoprog av det ädlaste slaget så för alla er som gillar The Gathering och alla er andra också är detta en platta som inte får bli glömd. Det är därför jag har valt att recensera den även om den har något år på nacken men det här är tidlös musik som bara fortsätter att växa.

8/10

©