|
Det kan
tyckas märkligt att ge ut sin solodebut i form av ett soundtrack,
men är man som Scott Hull en renommerad ljuddesigner så kan det
bli på det viset. Nu visade det sig dock att filmbolaget i sista
änden inte var intresserade av de ljudspår Hull hade skruvat
fram under ett års tid (2006), men med benäget stöd av Relapse
Records ges ”Requiem” ut ändå. Hull är annars gitarrist och
producent för ett antal tvivelaktigt namngivna projekt, eller vad
sägs om: Head in the Picklejar, Pig Destroyer, Agoraphobic
Nosebleed och Japanese Torture Comedy Hour? Dessutom har han
spelat gitarr med Anal Cunt – jo jag tackar!
Jag har svårt
att tänka mig att de som uppskattar ovannämnda tortyrkompositörer
känner igen sig i detta ljudkollage. ”Requiem” består av
atmosfärskapande ljudeffekter som sveper fram och tillbaka –
ungefär som Pink Floyd utan låtar – med inslag av väder, vind
och vatten, samt simulerade röster. Det enda som egentligen
bryter mönstret är den lunkande, country-klingande ”Shootout”,
vilken varar i knappa två minuter. Nåväl, det drygt tre minuter
långa stycket ” Il Funerale Di Bonnie” kan även det sorteras
in under ”någorlunda systematiska tongångar”. Att Hull är
gitarrist förstår man inte heller efter att ha hört detta
fonetiska montage. Det mesta låter som om det vore skapat med
synthar, fast med hjälp av teknikens under kan vissa partier säkert
framföras med gitarr också.
Behöver du
ett ljudspår till din egen mobiltelefoninspelade strandrysare
eller något att tonsätta en mulen diabildserie med, så fungerar
”Requiem” alldeles förträffligt (inspelningen är nämligen
knivskarp), men annars kan du lägga dina penningar på annat.
www.myspace.com/scotthullmusic
Betyg: 3/10
Jukka Paananen
|
|