|
1.Birth of a biggie (7:37)
2.To the green faerie (6:15)
3.Mr. Marmaduke and the minister (7:59)
4.Swingers party (5:48)
5.ReHacksis (7:40)
6.Quest for the last virtue (13:56)
7.A way out (6:18)
8.Finistère (2:36)
9.Welcome to the farm (4:30)
10.Maudlin matter (4:09)
11.Bon apart (1:27)
12.End-or-Fin (7:35)
|
Nad Sylvan: Lead & backup vocals, Electric & acoustic guitars,Keyboards, Basses, Drums & percussion.
Bonamici: Keyboards, Vintage sound design
|
|
|
Efter att ha lärt känna varandra på ett Internet forum för
Genesis fans, började Nad Sylvan och Bonamici skicka prov på
sina musikaliska arbeten emellan sig och man bestämde sig till
slut för att samarbeta musikaliskt. Arbetet med debutplattan har
pågått i fyra år och det alster som presenteras för oss här
under namnet Unifaun, är vad som killarna lite skämtsamt lär ha
sagt: De låtar som Genesis aldrig skrev eller spelade in!! Detta
uttalande är, även om det kanske inte är fullständigt
allvarligt menat, inte så lite kaxigt, och det gör ju dessutom
att förväntningarna på plattan blir smått gigantiska.
För den inbitne Genesis-fantasten är det inte så lätt
att bara, så där utan vidare acceptera när några nykomlingar
kommer in och säger sig vilja/kunna prestera något som kan
liknas vid den helgonförklarade musik från de stora hjältarna.
Självklart är det hysteriskt svårt att ens komma i närheten av
den kvalitet som presenterades under så lång tid och på så många
odödliga plattor som Genesis gjorde. Italienska ”The Watch” har hittat ganska nära med sin egen musik och sina
Genesis-covers och ”The
Musical Box” sägs ju vara så nära originalet som det bara
går att komma, men även där handlar det ju om covers.
När det gäller denna platta med Unifaun begick jag, vid
de första genomlyssningarna det stora misstaget att hela tiden, för
mycket jämföra med förebilderna. Jag kom efter ett tag fram
till att det inte var riktigt rättvist att hela tiden kolla av
mot en så otroligt svårjämförbar måttstock. För jag blev
ibland besviken när det inte riktigt, som jag ibland tyckte ”lät
tillräckligt mycket Genesis”. Jag vände på steken och började
lyssna helt förutsättningslöst och då helt plötsligt var det
lättare att se de kvaliteter som fanns i Unifauns musik.
Killarna i bandet måste verkligen ha gått in och
analyserat och hittat själva essensen och kärnkänslan i Genesis
musik och sound, för att sedan själva på samma sätt skapa
liknande låtar. Hur har man då lyckats?
Musikerna i Unifaun är otroligt skickliga på att återskapa
ett Genesisliknande sound. Nad Sylvans röst pendlar mellan att i
ena stunden låta väldigt mycket Peter Gabriel i både röst och
frasering, och i nästa tycker man sig höra Phil Collins ljuva stämma
komma emot en ur högtalarna. Slutkänslan blir ändå en skön
blandning, dvs lite Phil Gabriel eller Peter Collins! Instrumentmässigt
har de fått ihop en ljudbild som bara vräker ur sig
70-talsdoftande toner, och det låter verkligen Genesis om låtarna.
Låten ”Rehacksis”
är en ända lång hyllning till Steve Hackett, med sitt
tidstypiska 70-talssound, och jag måste verkligen poängtera
vilka fantastiska musiker det här handlar om. Nad Sylvan som
hanterar allt ifrån de vokala bitarna, bas, gitarrer, trummor och
keyboards är en musiker av världsklass, och samma sak gäller för
Bonamicis musikaliska insatser, för det låter verkligen som om
det vore Tony Banks som spelar i de långa instrumentala
keyboardpartierna, och Steve Hackett och Mike Rutherfords ande känner
man hela tiden finns med i det musikaliska sammanhanget. Otroligt
imponerande.
Låtarna är som sagt komponerade och inspelade under en
fyraårsperiod, med enda undantaget ”Mr.
Marmaduke and the minister”, som är av betydligt äldre
dato, och här andas det också extra mycket 70-tal. Låtmaterialet
håller faktiskt en förbluffande hög och jämn kvalitet och
soundmässigt spänner de från tidigt 70-tals Genesis fram till
och med Duke-eran. För varje genomlyssning hittar jag nya
favoriter bland låtmaterialet, men tidigare nämnda ”Mr.
Marmaduke and the minister”, ”Swingers
party” och framförallt det nästan 14 minuter långa eposet
Quest
for the last virtue”, är nog de som har satt sig
allra mest. Plattan innehåller fyra helt instrumentala spår, där
tidigare nämnda ”Rehacksis”
är en av höjdarna, men även den vackra och finstämda ”Bon
apart” ger många positiva vibrationer.
Det finns en äkthet över hela konceptet som jag själv
blir ganska så förundrad över, då det trots allt handlar om
att plagiera ett annat bands sound. När man dock gör det så
skickligt som killarna i Unifaun gör det, så spelar det ingen
roll, för det här är grymt bra. Kan man bara acceptera att
detta inte är Genesis och hela tiden försöka jämföra med
dessa, utan ta det som det är. Nämligen ”bara” ett svenskt
bands sätt att hylla sina hjältar genom att återskapa förebildernas
sound. Trots många års lyssnande på originalets alla plattor,
alla tidsepoker, tycker jag att detta är så skickligt
komponerat, ljudmässigt återskapat och framförallt så
skickligt framfört att jag till 100 % kan rekommendera denna
platta till den mest inbitne fantasten.
www.unifaun-music.com
www.myspace.com/sylvanandbonamici
9 / 10
Staffan Vässmar
|
|