2. New Century (Incl. Tajemniczy Świat Mariana)
3. Odlot
4. Rainbow Man
5. Całkiem spokojne zmęczenie
6. Improv: Drums-battle
7. Walkin’ around the Stormy Bay

SBB är legender på den polska progressiva musikscenen. Sedan starten 1974 har de, helt opåverkade av rådande musikaliska trender, ägnat sig åt en improvisationsbaserad form av tonkonst. Låtarna; från och med nu kallar jag dem för musikstycken, ty de följer aldrig mönstret vers, brygga, refräng och så vidare; är mestadels långa och atmosfäriska, men där Yes blir kosmiska lutar sig SBB mer åt jazzrock hållet.

Samtliga musiker är veritabla fantomer på sina respektive instrument, och det sätter naturligtvis sin prägel på styckena. Ibland, vid de tillfällen då bandets ciceron Josef Skrzek trakterar basen, kan de kasta sig in i ett hisnande Deep Purple-minnande jam, medan de tangerar Pink Floydska nejder vid tillfällen då nämnde Skrzek spelar keyboards. Dessutom är det läckert att skåda de dynamikskapande avsnitten där solisterna helt enkelt väljer att dämpa anslaget istället för att blåsa på. Hälften av styckena sjunger Skrzek på polska, vilket faktiskt inte är det minsta störande då de instrumentala partierna får sägas vara det centrala i SBB:s musik.

Huvudverket på ”Four Decades” är inspelat i november förra året inför en väluppfostrad hemmapublik i Katowice. Såväl bild- som ljudupptagning är förstklassig, vilket gör konserten till en närmast meditativ upplevelse att följa. Dock pågår spelningen i över två timmar och mot bakgrund av musikens karaktär känns det emellanåt både sävligt och långrandigt.

Bonusmaterialet innehåller en upptagning från 2006 då SBB agerade förkläde åt Deep Purple, också det i Katowice. Varken ljud- eller bildkvalité matchar den från ovan beskrivna spelning, men vad som är intressant är att SBB framför sitt material i betydligt fastare form. En anpassning till Purple-publiken månne? I vilket fall som helst vittnar det om oerhört kompetenta musiker. Vidare finner vi intervjuer med bandmedlemmarna, ett bildspel, biografi, diskografi och weblänkar.

Sammanfattningsvis känns det svårt att förbehållslöst rekommendera ”Four Decades”. Fans av i texten nämnda brittiska referenser eller något annat ni läser in i min beskrivning, kanske i första hand skall prova fjolårsalbumet ”The Rock” om ni är sugna något nytt, då flera av de starkaste spåren härrör därifrån.

©