08 The only Monkey (singer: Chaz Jankel)
09 It might be your Heart (singer: Chris Thompson)
10 Silver Town (singer: Steve Booker)
11 Ninety-nine Degrees in the Shade (singer: Southside Johnny)
12 Too close to call (singer: Terry Reid)
13 Right about now (singer: Steve Booker)

Äntligen får man höra en fräsch låt med Terry Reid på sång! Denna vokala gudom, som enligt legenden tackade nej till att sjunga i såväl The New Yardbirds – sedermera Led Zeppelin – som Deep Purple! Man kan ju undra om han visste vad han gjorde, men nu är det inte Terry Reid som är upphovsman till föreliggande album, det är i stället hans namne, Keith.

Keith Reid är naturligtvis mest känd som lyrikern i Procol Harum, bandet med den närmast sakrala hiten ”Whiter Shade of Pale”. Här jobbar Reid emellertid med låtskrivare som komponerar sjuttio- och åttiotalsrock, och de närmaste referenserna heter Tom Petty, John Hiatt och Tony Joe White snarare än Procol Harums symfoniska rockmusik. Men så är det ju också Reids hittills enda soloskiva, vilket kan tyckas märkligt när men beaktar mannens över 40 år långa karriär.

Låtarna är i allt väsentligt sånger, och med det menar jag att det är de små berättelserna, sångmelodierna och sångarna som står i fokus. Arrangemangen är avskalade och tillbakalutade och skulle faktiskt göra sig utmärkt i unplugged-formatet. Samtliga melodier är små pärlor i sig, men det mest fantastiska är – här får John Waite, Chris Thompson och övriga ursäkta – att Terry Reid gör comeback. Jag rankar honom, tillsammans med Joe Cocker, Robert Palmer och Paul Rodgers, som den mest själfulla vita sångaren genom tiderna (det vore för enkelt att namnge Deep Purples alla sångfåglar) – och hade Terry Reid fått sjunga hela albumet så skulle betyget ha blivit ett snäpp högre!

Vad mer kan jag säga än att denna platta är som en ljum sommarbris i den fuktiga, råa höstkvällen. Så tänd ett par doftljus, slut ögonen och dröm dig till en plats du skulle vilja vara på.

©