Efter att ha lyssnat
till en tidigare väldigt bra
CD
med Sigur Ros (”Takk” från 2005) var jag nyfiken på vad
detta märkliga band hade hittat på denna gång. Bandet är märkligt
i så motto att deras musik egentligen trotsar all beskrivning.
Underliga arrangemang,
sång
på ett språk som låter mycket märkligt (inte är detta väl
isländska eller
…?),
en oerhört underlig sångare (sjunger han i falsett eller…?)
och en musik som pendlar mellan närmast töntighet och
djupaste allvar.
Bandets lite anarkistiska och trotsiga sätt är
tydligt redan på omslaget till CDn. Fyra spritt språngande
nakna
killar
(jag antar att det är bandmedlemmarna själva)
springer över en asfalterad väg med ändalyktarna mot oss.
Rätt
komiskt faktiskt. Första intrycket blir alltså att det här bör
vara en rätt komisk och lustig CD. Detta infrias också i de första
två spåren.
Spår 1 ”Gobbledigook”
(vilken titel!) låter helt knasig med hysteriskt dunkande trummor
(man
riktigt ser framför sig indianerna som dansar kring totempålen)
och
en massa lallande sång.
Spår 2 är
en riktig gladpoplåt med en käck refräng, snygg
stämsång och lite Beatlesstuk i arrangemanget. Så här långt
var jag på väg att avfärda denna CD som rätt oförarglig
gladpop som man nog skulle tröttna på fort. Men – ACK SÅ FEL JAG HADE! Från spår tre
och framåt ändrar plattan fullständigt karaktär. Nu inträder
ett djup och
ett
allvar
i
låtarna som i alla fall jag var fullständigt oförberedd
på.
Spår 3 ”Godan
daginn” inleds med ett väldigt fint parti med
akustisk gitarr (påminner om några av
60-talets klassiker med Simon and Garfunkel) som
sen överlagras med mycket fina harmonier från diverse keyboards.
Mycket lågmält börjar sedan sångaren Jonsis sjunga
och
det låter fantastiskt vackert. Inte minst senare när någon form
av refräng inträder med rätt höga toner och fantastisk fin stämsång.
En ren njutning. Vad
han
sjunger är helt obegripligt (”springir”???) men det gör
inget för det är så fantastiskt vackert.
Spår 4 ”Vid
spilun endalust” går lite tillbaka till lite mer klämkäck
gladpop men jag slås
ändå
av
hur fint bandet använder sig av blåsinstrument som extra krydda
till anrättningen. Detta gäller för övrigt ett flertal andra
spår på CDn. Själv får jag tillbaka lite av känslan ifrån några
av Peter Gabriels låtar på
”Up”-CDn
där han också experimenterade med lite blåsinstrument. Sigur
Ros
har
fört detta vidare och gör detta mer systematiskt på
hela CDn och det låter verkligen bra.
Spår 5 ”Festival”
för oss nu vidare
ner i melankoli och eftertanke. Detta spår är en imponerande
uppvisning av Jonsis fantastiska sångröst. Nej, inte tusan är
det falsettsång han sysslar med
–
han har verkligen ett sånt här högt register helt naturligt.
Otroligt! Ett tag var jag nära att jämföra honom med Yes’ Jon
Andersson eller vårt eget svenska sångfenomen Krister Linder men
jag måste säga att Jonsi har en kapacitet i de högre registren
som ingen annan. Och det låter fortfarande bra! Avslutningen på
låten är lite mera ”uptempo” och här har man
lagt på några utomordentligt fina stämsångspartier (helt
i klass med Beach Boys). Allra sist och
kanske
lite
anarkistiskt pålagt kommer
sedan
en
liten snutt med ett något falskt visslande av
huvudtemat.
Sen kommer CDn’s absolut starkaste spår
–
”Sud
i eyrum”. Det här är ett av de vackraste arrangemang jag hört
på längre. Harmonierna med det fina pianospelet och samspelet
med Jonsis röst, stämsång, trummor och keyboardslingor gör att
allting bara smälter ihop till en drömsk fantasikomposition.
Fantastiskt vackert! Ett mästerverk.
Som om inte detta vore nog kommer sen ytterligare
ett mycket starkt spår –
”Ara
batur”. Ganska enkel med enbart ett lågmält
pianoackompanjemang till Jonsis sång i början av låten. Mycket stämningsfullt
och rörande. Musiken är meditativ och avslappnande. Kan varmt
rekommenderas till sargade själar. Faktiskt får jag alltmer känslan
av en sakral dimension i musiken, det här skulle kunna passa i
kyrkorummet utan att fördenskull vara religiös musik. Lite
intressant att notera att låten ifråga är inspelad i Abbey Road
studion i London tillsammans med London Sinfonietta. Avslutningen
av låten är verkligen majestätisk med massor med stråkar, körer
och pukor och trumpeter. Ett mycket imponerande stycke musik med
andra ord.
Spår 8 ”Illgresi”
är
ännu ett stycke som påminner om Simon and Garfunkel.
Lågmäld
och stämningsfull med fina stråkar som komp. Kanske kunde man ha
lagt lite mer möda på att reducera ”strängskrap” vid
ackordsbytena på gitarr.
Favoritlåt nummer två kommer som spår 9
–
”Fljotavik”.
Återigen
mycket stämningsfull sång med pianokomp. Intressant är att här
lägger man efterhand på även komp av Mellotron och i slutet av
låten spelar både Mellotron och stråkkvintetten tillsammans och
det låter riktigt bra.
Den
här kompositionen gav mig verkligen gåshud. Otroligt vackert och
gripande.
Det
här är sorgsen musik när den är som bäst. Spår 10 som följer
sedan är enbart ett upprepande av de tongivande ackorden och
harmonierna i spår 9.
Men
jag kan tänka mig att det kan vara ett idealiskt stycke att spela
för avkopplande syfte, t ex som avslappningslåt efter ett gympa-pass!
Sista spåret sedan är sedan en liten ballad på
engelska (!) –
”All
allright”.
Ett
fint och värdigt avslut på en till största delen helt
fantastisk CD.
En
CD som till slut gjorde mig alldeles matt. Sigur Ros är ett
fenomen i musikvärlden. Kanske en del inte vill erkänna att de
platsar i kategorin Artrock (speciellt ni som vill ha lite tyngre tongångar)
men jag vill nog bestämt hävda motsatsen. Det här bandet för
verkligen fram gränserna för vad man kan göra med musik. Musik
handlar också mycket om känslor och Sigur Ros har förmågan att
beröra enbart genom sin musik (texterna är ju i stort sett
obegripliga). Gränslös och tidlös musik.
Tack, Sigur Ros, för kanske årets största
musikupplevelse! Mitt betyg blir givetvis 10 av 10 möjliga!
www.sigurros.com
www.myspace.com/sigurros
10/10
Karl-Göran Karlsson
|