9. (1.) Innocence (2.) Voices of the shadows (3.) The Relief (10:07)

- Jim Goldworth / lead vocals, electric and acoustic guitars
- Angelina Galactique / vocals, flute, keyboards, melodica
- Mickey Maniac / vocals, electric guitar, melodica
- Tommy Glorioso / bass
- Kingo / drums & percussion

……Symfonirock, spacerock, krautrock, artrock, psychedelia, canterbury-scenen, progmetal, neoprog, neo-baroque…. Ja, det har under åren blivit en och annan ”gren” på det progressiva rockträdet. Nu tillkännages ytterligare en genre av det finska bandet ”Jeavestone” som vill att deras musik skall definieras som ”Prog’n Roll”!

Och det känns onekligen som att det skulle vara en rätt passande beskrivning på den lekfulla och uppfinningsrika mix av musikstilar och genrer som de serverar på sin andra fullängdare, ”Spices, Species & Poetry Petrol” som kom i försomras. Jeavestones medlemmar kommer samtliga från västra Finland och bandet bildades år 1999. De har tidigare släppt dels en egenfinansierad EP som gavs ut 2001 samt sitt debutalbum ”Mind the soup” som släpptes  2005.

Den nya skivan innehåller verkligen det mesta man kan önska sig som lyssnare. Från det lite lätt folkmusikklingande svänget på inledningsspåret ”Quela Punte” till mer tuffa, hårdrocksaktiga partier och feta gitarriff som till exempel i andra och åttonde spåret samt lite varstans i låtarna på skivan. Det bjuds också på flera mer stillsamma stycken där flöjter och akustisk gitarr dominerar ljudbilden, exempelvis på 5:e stycket ”Daytime escape” och på spår 7, det lilla inkilade stycket ”Erg”. Dessutom får vi ren och skir stämsång a’la ”Crosby,Stills&Nash” på den mycket vackra fjärde låten ”I’d be your Weakness”. Och tilläggas skall också den fyndiga humor som bandet visar upp i texten till den reklamradioaktiga ”The power of swankle”. Sedan kan man ju tycka vad man vill om denna påtagliga bredd och variationsrikedom som bandet här visar upp, men en sak är säker, du får aldrig en tråkig stund som lyssnare!

För detta är nämligen en riktig godbit till skiva, så full av musikaliska överraskningar och påhittiga vändningar att jag personligen har väldigt svårt att motstå denna resa i musik. Här finns det som jag tycker att många nutida band saknar, en stor portion värme, humor och lågmäld självironi. Samtidigt så bjuds det på kompetent spelskicklighet, fina melodier, enastående sånginsatser och ett suveränt sväng. CD:n levereras förpackad i ett färgglatt och smått psykedeliskt omslag med ett kul litet seriehäfte bifogat som för tankarna till amerikanska undergroundserier från 60-talet.

Influenser från band som ”Gentle Giant”, ”Jethro Tull”, ”Yes”, ”Moody Blues” och en hel del andra godbitar från 60/70-talet blandas på ett intelligent och skickligt sätt med bandets egen musik. Resultatet av detta hopkok har blivit ett modernt och spännande sound som utan tvekan bör tilltala även den mest inbitne och konservative progrock-nörden.

Jag inbillar mig också att ett av mina gamla favoritband, ”The Tubes”, influerat dem en aning lite här och där, till exempel i 8:e spåret och i mittenpartiet på den 3-delade sista låten. Kanske har jag fel men känslan finns där.

Det kan väl också nämnas att bandet nästan höll på att bli en av akterna på förra årets Slottsskogsfestival men de valdes slutligen till reserver ifall något avhopp skulle ske.

Och lite synd var det säkert att vi då inte fick möjligheten att se dem i aktion, för enligt samstämmiga röster på nätet så gör de tydligen bra ifrån sig på scenen. Vi får hoppas att de kanske åter kan dyka upp under planeringen för nästa års festival, den 10:e upplagan av ”Slottsskogen goes progressive”… Men oavsett hur det nu blir med den saken, gå och köp deras skiva och lyssna in er på finska Jeavestone, ni kommer inte att bli besvikna!

Erik Holmblad

©