6.The calming
7.The course of afflictions
8.The struggle
9.Realization
10.A dream of dissolution
11.The funeral

Seventh Circle är ett soloprojekt signerat Amerikanen Adam Pederson som har föddes `02 och efter att ha skrivit ett stort antal låtar som blev till elva spelades ”The struggle” in i perioder mellan mars `05 och mars i år. Adam har arbetat i många år med bland annat Eric Clayton i betydligt mer kända Saviour Machine och det var via den vägen jag kom i kontakt med Adam. Jag är ett mycket stort fan av Saviour Machine och på Myspace lät det här som något helt i min stil vilket det mycket riktigt är.

”The struggle” är som ett konceptalbum vilket det möjligen är, jag vet inte och det spelar ingen roll men låtarna liksom hänger ihop. Dom är likt vågor som möts och flyter tillsammans en bit för att sedan åter dela på sig. Det gör det lågmält och ofantligt vackert men så har Adam en ganska ljus, väldigt vacker och klar röst som talar rakt in i hjärtat. Jag blir snabbt hänförd och tiden står stilla när musiken som är melankolisk, ofta långmäld men ändå intensiv där undertonen gör mig rent lyrisk. Dess nakenhet är fantastisk liksom dess influenser av filmmusik som inte är fast i något speciellt tema och allt sammantaget skapar en förföriskt vacker musik man gärna blundar och låter fantasin flyta bort i. Bilderna man ser när man sluter ögon är ljuvliga och själv drömmer jag mig gärna bort till mitt paradis på Rügen medan andra finner vägen till sitt paradis.

I ”The course of afflication” väcks vi till liv av taktfasta trummor i en melodiskt och otroligt vacker midtempotakt. Att få vakna till en sådan melodi skulle alla få göra men jag tänker lika gärna till i otroligt mörka avslutande ”The funeral” som har något jag inte kan ta på men jag kan inte få nog av melodin som bokstavligt talat förför mig. Det gör hela plattan vilket gör att jag inte nämner några fler titlar utan njut för det här musikalisk lekamen av yppersta slag samtidigt som ”The struggle” i mitt tycke är en av årets bästa plattor.

9,5/10

©