|
Det
har tagit tid att lyssna in sig på denna skiva eftersom jag
verkligen velat vara säker på vad det är jag hör. Är det
sant? Ja, det är det! För första gången har det hänt: Ett
band har dykt upp i Opeths fotspår som inte plagierar utan står
på egna ben. Redan här gissar de allra flesta att detta är
progressiv death metal och gissningen är inte fel men heller inte
helt rätt, för bandet för konceptet ut i lite vidare
perspektiv. Ja, band och band förresten. Det rör sig från början
om ett studioprojekt från Linköping som startades 2004 och det i
dubbel bemärkelse, eftersom inledningen till det hela var att
Martin Fogander och Nils Holmqvist träffades hemma hos Linus
Melchiorsen för att diskutera och sedermera slutföra planerna på
att bygga en egen studio. Alla tre hade spelat tillsammans i ett
power metalband vid namn Powerdise som numera var nedlagt och
ville starta upp något nytt tillsammans. Melchiorsen var vid den
här tiden dessutom sångare i stonerbandet Demental och tyckte så
klart också att prospektet med egen studio / replokal vore mycket
bra för det bandet.
Den
komponerande delen av nya bandet fick namnet Maitreya, som inom
Buddhismen betyder ungefär ”all kärlek” och står för den
som man tror skall bli vår världs nästa Buddha (betydelsen
varierar inom olika grenar i den religionen och det går vi inte
in på mer här eftersom detta handlar om musik – jag har heller
ingen aning om varför bandet valt just det namnet eller vad de
vill säga med det). Studiodelen av projektet begåvades med
namnet Reclab, och där spelades denna debutplatta in mellan juni
och december 2005. Bandet hade då reducerats eftersom Holmqvist
hade flyttat till en annan stad, och efter att ha sökt andra
musiker men inte hittat några de var nöjda med beslöt de andra
två sig för att spela in skivan som en duo. Så här är den då,
debutplattan; Fogander står för den rena sången samt spelar
gitarr och keyboards; Melchiorsen står för growlsången samt
spelar bas och trummor!
Hur
låter det då? Svaret är enkelt: Kanon! Musikaliskt finns det
absolut inget att anmärka på, låtarna är genomgående mycket
varierade och bra, soundet är grymt och helrätt för genren och
growlandet skall vi bara inte prata om; vilket tryck! En balrog på
dåligt morgonhumör, precis så skall det låta! De enda två jag
hört som kommer upp i samma klass är Johan Hegg (Amon Amarth)
samt givetvis Opeths egen överstebalrog, Mikael Åkerfeldt. Man
riktigt rycks med när growlet kommer. Hade skivans i mina öron
enda svaga punkt – den rena sången – hållit samma klass,
hade vi pratat om ett fullödigt mästerverk! Nu gör den tyvärr
inte det utan kommer inte ens nära. Den är bra, inte mer.
En
tredje musiker gästar skivan, närmare bestämt
multiinstrumentalisten Stefan Isebring (Isildurs Bane) och han är
den som bidrar med mycket av de vidare perspektiven jag nämnde i
inledningen. Han bidrar med följande instrument: keyed fiddle,
hurdy-gurdy, psalmodicon och zither! Ni som känner till
respektive instrument kan själva föreställa er ungefär hur det
låter, ni andra får göra som jag – gissa! För jag känner
mig inte det minsta knäckt av faktumet att jag inte vet vad en
psalmodicon eller en zither är, allt jag kan säga att där dessa
instrument används passar de också in, tro mig! Det jag däremot
är helknäckt över, det är hur bra denna platta är!
Myspace
9/10
Johan Nielsen
|
|