Flower Power
vågen och dess musik var något jag tog till mig till mitt hjärta
och band som The Doors, Jefferson Airplane, Grateful Dead och
många fler fanns i skivhyllan i mitt pojkrum. Där fanns även
”Mass in F minor” med Electric Prunes. Den kom 1968 och var på
sin tid en oerhört häftig platta där låtar som ”Gloria”, ”Kyrie
eleison”, ”Credo” och tre till fortfarande spelas ibland för det
här är musik som har åldrats med värdighet. Jag känner en stor
saknad som tillfredställdes när jag för en tid sedan hittade
fram till Electric Prunes Myspace-sida. Där stod det att läsa om
”Feedback” och jag gjorde en förfrågan om jag fick recensera den
här på Artrock.se. Det ville man gärna och med det är vi framme
i nutid…
När man
sätter på ”Feedback” förflyttas man ett antal år tillbaka i
tiden men produktionen är bättre. Instrumenten är däremot dom
samma och James Lowe´s röst är sig lik. Den har åldrats på ett
ytterst värdigt sätt och han är lika tydlig i sitt
artikulerande, de är dom riktigt höga tonerna som är någon oktav
lägre men vad gör det när inlevelsen och känslan är sig lik.
Inledande ”Hello out there” är en orgie i psykedeliska toner som
slår an tonen och ”I´ll give you feedback” visar hur väl det går
att förena psykedelisk prog med modern prog. Det är en helt
underbar låtar fylld av undersköna keyboards signerade Mark
Tulin och efterföljande ”Innerlight transcendence” är en
suggestiv midtempolåt som suger sig fast. Jag blir helt betagen
för det här är precis så utflippat men ändå strukturerat som det
var och är vilket ger en känsla av tidlöshet. Vi låter oss flyta
iväg i ”Morphine drip”, ”Circus freak”, ”African bees” och allt
vad plattans tio låtar heter. När vi når fram till avslutande
”Itzomad” möts vi av ett musikalisk crescendo på 5:54 minuter
som är bland det bästa jag någonsin har hört men det här är
plattan som saknar sitt motstycke vilket gör att den fyller en
stor funktion. Den är för mig och säkerligen fler den förenande
länken mellan det bästa som gjordes när fredsrörelsen och
hippierörelsen var ung och dagens progressiva musik.
Electric
Prunes har en enorm förmåga att med tämligen små medel skapa
enorma ljudbilder. Det är inga maratonsolon utan här hänger
musiken ihop samtidigt som bandet består av en ytterst
kompentent samling musiker. Jag har redan lyft fram Mark Tulin
som är en enorm musiker vilket även Ken Williams på gitarr är.
Hans små utflykter i ackordens värld följer jag gärna med på men
jag trallar lika gärna med James Lowe i någon av refrängerna där
”African bees” är bland dom mest fantastiska jag någonsin har
hört. Melodin domineras av ett komp som övergår i en refräng som
återkommer i det väldigt medryckande kompet. ”Batch of violin”
börjar i valstakt för att övergå i någon form av melankolisk
ballad för att övergå till en ljuvlig, otroligt vacker
neoprogballad. Det är helt enkelt för bra för att vara sant men
nu är det sant och då blir betyget därefter.
Dessvärre
kan ”Feedback” vara lite svår att få tag på men kontakta
undertecknad så förmedlar jag gärna kontakten till James Lowe
och EP Underground. Jag vill även passa på att tacka James & co
för plattan och promobrevet som är det överlägset läckraste jag
någonsin har fått. Nu hoppas jag bara på det ultimata, att få se
Electric Prunes på Sweden Rock Festival 2009.
www.electricprunes.net
9,5/10
Tore Larson
(Foton från senaste konserten i Las Vegas
2008)
|