Så har det
då kommit ännu en release från detta högproduktiva band med en
imponerande produktion av
hittills 15 studioinspelade
alster sen 1983 (om vi räknar med de 4 plattor producerade i den
tidiga
eran med sångaren Fish). Denna
gång är det dessutom en dubbel-CD vilket innebär att mer än 100
minuter Marillion-musik väller ut över en när man lyssnar igenom
allt.
Bandet
har genomgått en märklig utveckling historiskt. Efter en
formidabel succéstart
med flera listettor och stora kommersiella framgångar med Fish
vid sångmicken ändrade bandet stil rätt så radikalt i och med
bytet till sångaren Steve Hogart 1989. Personligen tyckte jag
bandet blev ännu bättre efter bytet
(d v s
mindre pretentiöst
men
utan att förlora känslan)
men uppenbarligen tyckte
inte skivköparna detsamma.
Efter rätt så skapliga
försäljningssiffror
för det första skivorna efter
sångarbytet
sjönk bandet sedan långsamt bort
från de kommersiella framgångarna och fick kämpa sig vidare i
viss motgång. Men de gav aldrig upp och fortsatte att ge ut
flera
mycket bra plattor.
Exempelvis
”Afraid of Sunlight” och
”This Strange Engine”
från 1995 respektive 1997 är i mitt tycke
otroligt bra. Efter några
mer mediokra plattor därefter kom sen det sensationella
skivsläppet
”Marbles” år 2004. Denna platta
(eller plattor eftersom den
även
gavs ut i
en utökad dubbel-CD
version) är i mitt tycke ett
sprakande
mästerverk och kanske en
av de allra bästa plattorna
som
någonsin
gjorts
i denna genre (ofta
kallad neo-prog). Efter detta kom sedan
plattan
”Somewhere else” 2007 och
den var (kanske som väntat) inte alls lika bra även om den andra
halvan i mitt tycke är
av mycket hög klass.
Så
vilket håll har nu bandet gått i och med denna nya dubbel-CD?
Utan att avslöja för
mycket av mitt slutomdöme så kan jag säga att bandet återigen
verkar ha tagit ett stort steg framåt.
Det är
omöjligt för mig att gå igenom och tycka till om
precis
varje enskild låt (av
totalt 20) så jag skall försöka bespara er detta (ni blir väl
uttråkade). Men jag skall lyfta fram det som slog mig när jag
lyssnade och det som i mitt tycke gör detta alster så bra.
Plattan har vissa
likheter med
”Marbles” i den meningen att
låtarna liksom flyter ihop i en sorts sammanhängande massa med
glidande och ibland omärkliga övergångar.
Kanske inte så tydligt
som favoriten
”Invisible man” på
”Marbles” men ändå åt det
hållet. Och det gillar jag. En skiva med en massa låtar
uppradade i tydliga enheter blir lätt tråkig och inbjuder inte
till fortsatt lyssnande. Här flyter man liksom med och kan inte
riktigt sluta lyssna för det kommer ständigt nya intryck. Sen
gillar jag när ett band inte nödvändigtvis måste köra på i full
fart med ett tempo som man blir alldeles matt av. Här är det
stundtals mycket
”layback” inställning och
musikerna tillåts att ta
en paus i så motto att ibland spelar enbart piano eller
keyboards medan de andra laddar upp för fortsatt medverkan
senare. Och vad som är så härligt med denna platta är faktiskt
att den tidvis är så enkel i sina melodislingor. Det är nästan
otroligt vad
minimalistiskt detta band spelar
emellanåt. Mycket enkla basgångar, simpel taktgång och vilsamt
gitarrspel och sång men ändå så otroligt melodiskt och
inspirerande. Ta spår nummer två,
”This train is my life”. En
otroligt enkel komposition men ändå helt genial och det tog inte
många lyssningar innan jag var helt såld. En melodislinga som
snurrade i huvudet i flera dagar efteråt (och som fortfarande
kommer tillbaka då och då). Ett mästerverk värt en rejäl
singelframgång men det lär väl
tyvärr
aldrig ske. Låten ifråga
växer speciellt i en
sekundär refrängpassage just
före det lugnar ner sig och man hör tågrassel. Typiskt Marillion
att växla om på det här sättet.
Om detta
inledande spår bar signum av mer typiskt Marillion-sound så blir
fortsättningen
faktiskt
ganska annorlunda. Låt
tre
”Essence” är istället fylld av
underbara stämningar och harmonier och här börjar man märka
något som är typiskt för resten av anrättningen:
De fantastiska
referenserna till de mer progressiva tendenserna av 60-talets
musik. Jag kan inte låta bli att tänka på Beatles och
”Sergeant Pepper”-LPn
flera gånger under lyssningen.
”Essence” är ett exempel där i
alla fall jag
närmast
tycker mig höra John
Lennon
som sångare
i en uppföljare till
”Sergeant Pepper”
– en sorts
”Beatles Goes
Progressive”
(fast Beatles var väl egentligen
det första progrockbandet eller hur?)– men i Marillion-tappning.
När man lyssnar lite noggrannare så upptäcker man fler och fler
sådana detaljer i plattan. Exempelvis i den tidigare
”This train is my life”
hör man mycket tydligt
på ett ställe samma
Mellotron-flöjter som i
”Strawberry Fields Forever”.
Men det
är faktiskt inte bara Beatles-influenser.
Man
hör
också
på flera ställen tydliga
referenser till Tamla
Motown och Everly Brothers och liknande musik. Mycket härlig
stämsång till tamburin-taktfast rytm (särskilt i låten
”Nothing fills the hole”).
Även låten
”Woke up” bär typiska
60-talssound på ett sätt att man just bara
”diggar” (igen hör vi
återigen lite Beatles-inspirerade stråkpartier).
Elegant förpackad
tillsammans med mer typiskt Marillion-stuk.
I mitt tycke helt
oemotståndligt. Kanske
är jag
övernostalgisk här men
det kanske man kan
få
vara ibland.
Det är helt enkelt så att
60-talet
var en revolution för musiken
och
svallvågorna
därifrån
sträcker sig ända in i
2000-talet och det kommer säkert många vågor till. I dagens
populärmusik märker vi det också
tydligt
(t ex
i
Duffy och andra musiker).
Men
Marillion går
även
sin egen väg på andra
sätt.
Plötsligt mitt i allt detta
kommer ett instrumentalt stycke (”Liquidity”) som däckade mig
totalt. Så oerhört vackert. En enkel melodislinga på ett piano
som kompas i bakgrunden av diverse keyboards,
försiktiga gitarrer,
känsliga trummor och en
svag Mellotron-kör (tror jag). Genialt! Även på en del andra
ställen i låtarna finns liknande piano-dominerade små partier
som jag fullkomligt smälter av.
Måste säga att
Mark Kelly (jag tror det
är han) gör ett fantastiskt jobb på pianot.
Ingen ekvilibristik utan
bara så otroligt melodiöst.
En annan oerhört vacker låt är
”Trap the spark” där
Steve Hogarths nära-falsett sång firar riktiga triumfer.
En riktig själsläkare för
den som är i behov av tröst (och som kan stå ut med Hogarths
rätt så påträngande vibrato).
Man kan
till sist
inte
heller
undgå att nämna
dubbel-CDns titellåt
”Happiness is the Road” som
självklart är en särskild höjdpunkt.
Denna 10 minuter långa
komposition
som börjar lite smörigt
(måste jag säga) med
mycket Hogarth-vibrato övergår snart i en oemotståndlig
halv-reggae som växer efter varje lyssning. Omöjligt att sitta
still till. Här märks
också
vilken otroligt bra
trummis
Ian Mosley är.
Vilket trum-sound!
Återigen ingen ekvilibristik eller några särskilda utsvävningar
men ett otroligt gott hantverk.
Smittande refräng med fin sång
från Steve Hogarth och bra understöd från keyboards och
mellotron.
Det
fina trumsoundet
gäller förresten även den
sista potpurri-låten
”Half empty jam” på CD 1
(särskilt den avslutande intensivare delen där hela bandet drar
på rejält).
Så här
långt har jag faktiskt bara kommenterat CD 1 så
ni undrar
säkert
lite grand ifall den höga
kvaliteten
håller hela vägen ut även på CD
2. I stort sett gör den det även om jag håller CD 1 som klart
bättre än CD 2. Det finns dock inga svaga låtar på CD 2 så
bandet gjorde
helt
rätt som släppte en
dubbel CD. Favoriter här är
spåren
”The man from the planet
Marzipan” och
den nästan 10 minuter långa
”Asylum Satellite”. Den
senare är en otroligt skön down-tempo låt med mycket fina
stämningar, återigen härligt spel av Ian Mosley på trummor och
mitt i alltihopa en refrängsnutt som påminner
mycket
om kanadensiska gruppen
Saga. Man kan också säga att gitarristen Steve Rothery kommer
mer till sin rätt
här
på CD 2 där han tillåts sätta
mer prägel på musiken.
En låt som sticker lite ut lite
ifrån den
i övrigt
dominerande stämningen på
plattan
är
”Whatever is wrong” som är mer
en rejäl och
rak rocklåt.
Fast även den är rätt
oemotståndlig och jag kan tänka mig att de släpper den som en
singel. Den påminner om de mer lätt-tillgängliga alstren från
tyska gruppen
RPWL.
Vad
skall man då ge som slutomdöme till detta verk som snurrat
oupphörligt på min Walkman i snart två veckor nu? Ja,
det går bara inte ge
något annat än full pott
– 10 av 10 möjliga.
Det här borde gå hem hos
de flesta artrock-fantaster och speciellt de med sympatier i
den fantastiska
60-talsmusiken.
Det är ett nytt mästerverk av
detta imponerande band. Det är bara att gratulera alla er som
tar er till Oslo snart för att se
detta
band live. Sen hoppas jag
att det är några av er som också köper själva den fysiska
dubbel-CDn trots att
Marillion varit så
pass generösa (eller skall vi
säga kontroversiella) att man lagt ut den fritt för nerladdning
på sin officiella webbsite. Mästerverk som det här bör man ha
både fysiskt och i digital form. Jag kan bara sluta med orden
”Happiness is
…..Marillion”!
www.marillion.com
www.myspace.com/marillion
10/10
Karl-Göran Karlsson
|