GÖTEBORGS ARTROCKFÖRENING

 
 

Recensioner

 

Nosound - Lightdark (Nosound/Burning Shed)

1. About butterflies and children 
2. Places remained 
3. The misplay 
4. From silence to noise 
5. Someone starts to fade away 
6. Kites 
7. Lightdark 

 

Nosound startade som ett enmansprojekt i Rom 2002 av Giancario Erra. Vid inspelningen av första skivan ”Sol29” 2004 formerades dock ett band och Nosound består idag av fem fasta medlemmar. Man beskriver själva sin musik som influerad av soundet från Pink Floyd till Brian Eno, från Porcupine Tree till Sigur Ros. Det är rock, electronica, ambient och postrock i en varm och mustig gryta. Appropå referenserna till PT så har självaste Steven Wilson uppmuntrat bandet; ”This is very good material, and I think you are going in the right direction for sure”.

”Lightdark” spelades in I Italien, England och USA under 2006-2007 och släpptes nyligen.  Musiken är dock tidlös och soundet ekar mycket 70-tal, särskilt de ”våta” och luftiga trummorna.

De dominerande instrumenten är keyboards, som bäddar in musiken i svävande och mulliga ljudlandskap.  Rösterna är väna och eftertänksamma och flyter ovanpå ljudväggen. Emellanåt sticker ett tydligare instrument ut, som det känslofulla gitarrsolot på skivans längsta låt ” Silence to noice”, eller när den gästande cellisten Marianne DeChastelaine får nackhåren att resa sig på ”The misplay”.

Nosound är oerhört konsekventa och skivan känns sammanhållen rakt igenom. De har hittat sin musikaliska plattform och förädlat sitt eftertänksamma och samtidigt mäktiga låtbygge som inte bygger på individuella soloprestationer eller snabba tempo- och taktbyten.

Vid första genomlyssningen är det svårt att urskilja de olika låtarna och det känns som ett enda långt stycke stämningsskapande klanger som har en nästan meditativ verkan. Till skillnad från Porcupine Tree så höjer Nosound aldrig rösten eller vässar kanterna, men de hamnar nära PT:s mer svävande och ambienta spår. Efter att ha lyssnat en vecka på Nosound hör jag mer och mer nyanser i den lågmälda melankolin. På den pianodrivna balladen ”Someone starts to fade away” gästar Tim Bowness från No-Man på sång och han gör det oerhört känsligt och bra. Inga trummor, ingen bas, men ett mycket vackert gitarrsolo skapar låtens crescendo.  Jag kapitulerar. Det här är vackert.

Gå gärna in på Nosounds hemsida och provlyssna (www.nosound.net).  Där bjuder också italienarna på sin, oerhört drivna, version av den gamla Pink Floyd-klassikern ”Echoes”, och här tar de ut svängarna lite mer. Häri blir vi påminda om hur nära Nosounds estetik ligger 70-talets psykedelica och electronica, med band som PF, Tangerine Dream, Eloy och Nektar.  Fångar de upp lite av den kraftfullhet och spänning de förmedlar i ”Echoes” på sin nästa skiva så kan de slå till med en tiopoängare.

www.myspace.com/nosoundnet

 

8 av 10 poäng

 

Hans-Åke Höber

 

 

 

 

 

       

   

   
   

10. En blivande klassiker
9. Topp ”inom genren”
8. En av de bättre ”inom genren”
7. Genomgående bra med några toppar
6. Klart godkänd
5. Okej för slölyssnande
4. Vissa delar går an
3. Behöver en hel del uppryckning
2. Inte mycket som klarar sig här
1. Vi glömmer denna

 

 

©