4. What’s New in the Forrest?

The 25th Anniversary of Laboratorium (1996)
1. Polish Calypso
2. Anatomy Lesson
3. Lady on the Goat
4. Polish Calypso (Reprise)

Här kommer det godis från Metal mind; Polska jazz-rockarna Laboratorium fångade i bild och ljud från två konserter i slutet av 70- och början av 80-talet samt från bandets 25-årsjubileum 1996. Som brukligt innehåller dvd:n också lite extramaterial i form av intervjuer, discografi och annat smått och gott.

Legendariska var ordet, även om de flesta av oss säkert inte har en susning av vilken musik som producerades bakom järnridån på den gamla goda tiden. Laboratorium släppte närmare tio plattor under sin storhetstid. Bandet var en kvintett med keybords/Fender rhodes, sax, bas gitarr och trummor som grundsättning. På den excellenta www.progarchives.com finns en grundlig biografi över bandet att läsa.

Ljudet är förvånansvärt fräscht och den 30 år gamla spelningen från Jazz Jamboree är i mitt tycke den som låter bäst. Särskilt Krzysztof Ścierański på bas är imponerande svängig och har ett sanslöst gott ljud någonstans i Jaco Pastorius närhet. Marek Stryszowski nöjer sig inte med att spela sax, utan använder ordlös sång och orala ljudeffekter på ett sätt som borde göra Thijs van Leer i Focus grön av avund.

Ska man nämna referenser till Laboratorium så ligger Weather Report, Return to forever eller mer progressiva rock-jazzcombos som If och Soft machine nära.

Musikalisk motor i samtliga konstellationer av Laboratorium var Janusz Grzywacz (Uttala det om ni kan!) Hans Fender Rhodes är navet i de flesta kompositionerna, även om han på inspelningarna från 1982 och 1996 fått fler tangentbord att leka med.

Det är inga MTV-produktioner som flimrar fram på DVD:n, utan ganska avskalade scenbilder med lite olika kameravinklar. Musiken står i centrum och inget filmtekniskt lull-lull stör konsertupplevelsen. I mitt tycke är, som nämnts, ljudbilden från den äldsta inspelningen mest dynamisk och levande. På ”Blue light pilot”-konserten från -82 har tyvärr bandet fått en del elektroniska leksaker i julklapp och vi får lite för mycket av blippande maskinljud och pinsamma röstförvrängningar.

Sammanfattningsvis så ger den här dvd:n med Laboratorium oss enkla och avskalade inspelningar med klubbkänsla från ett fenomenalt musikaliskt band. Ljudet är helt okey och vi slipper omtag av samma låt i flera versioner. När bandet hänger sig åt svängig jazzrock med progressiva nyanser är det en ren njutning. När Marek Stryszowski drar ut på sina röstövningar och det ska experimenteras övermåttan så är det kul en kort stund, men sedan tryter i alla fall mitt tålamod och jag hoppar till nästa låt. Klart är att jag blivit inspirerad att kolla upp Laboratoriums gamla skivor, för även om jag inte faller för allt i gottepåsen ”Old school fusion live” så finns här tillräckligt många karameller som ger mersmak.

Betyg 7/10

Hans-Åke Höber