3. Trip through the universal light (12.17)
4. Greece meets India (6.12)
5. Space hymn (8,48)
6. Flight of the condor (6.34)
7. FA blues (7,47)
8 Cosmic 1 (8.46)

Chris Stassinopoulus är trumslagare och keyboardist från Grekland och uppges ha varit en av nyckelfigurerna I den grekiska progressiva rockscenen I slutet av 60-talet, då han uppträdde med bland annat Vangelis och Nostradamus. Han har också kontakter med gamla legender som basisten Hugh Hopper från Soft Machine och violinisten David Cross från King Crimson. Chris beskriver själv sin musik som ”Cosmic rock and jazz-fusion”

Med en sådan bakgrund och med sådana vänner så triggas förväntningarna givetvis upp. Därför var jag tvungen att lyssna igenom ”Light in the dark” några gånger och försäkra mig om att jag inte uppfattat det hela fel, innan jag skrev recensionen, för det här låter rent illa. Det jag försökte övertyga mig om var en intrikat taktart i första spåret ”Ancient civilization” visade sig bara vara ett otajt spel som dessutom svajar betänkligt i tempo.. Chris trummor slamrar tungfotat och ovanpå detta lägger han ackord som inspirerats av modern klassisk musik av bland andra Stravinskij och Bartok. Syntljuden är ruggigt fula och ackorden läggs an platt och smått orytmiskt. Det hela låter som någon amatörmässig hemmainspelning såväl i ljudbild som i mixning. Upplägget är ungefär detsamma i de flesta låtarna. Gitarristerna Joe Berger och Barry Finnerty medverkar med snabblöpande fingrar och skrikiga solon på ett par spår, men det räddar inte soppan utan bidrar endast till ökad stress hos lyssnaren.

Ett par livespår med helt band och ovan nämnda Hopper och Cross är kakafonier med grötig ljudbild och onyanserad mixning.

Tyvärr, Chris – som har skickat med ett handskrivet brev och önskar få sin platta recenserad – jag kan inte med bästa vilja i världen frivilligt lyssna på ”Light in the dark” någon mer gång.

Betyg 2/10