1. Haven
2. Emotive
3. Call To Arms
4. Fine art of Corruption
5. Screenwash Concentrate Extreme
6. Last Words

Progressiv black metal med episka inslag är vad Finska Lost Species spelar och dom är redan mästare på att spinna på de visuella. Musiken har ett djup ända ner i avgrunden med ett flertal dimensioner av läckra, ibland trolska harmonier. Sir von Skunk IV på sång och gitarrer och Misha på trummor, slagverk, tolvsträngad gitarr, bakgrundssång och diverse oljud har tillsammans skrivit plattans sex låtar och det är stor musik dom har skrivit som mycket väl kan tilltala många oberoende om vad man gillar för här finns något för alla.

Båda är väldigt duktiga musiker som väl kompletteras av Rasmus på keyboards och oljud och Markus på trummor. Bakom sina trummor är Markus en härförare men det är som kollektiv Lost Species låter som dom gör. Här finns bedårande vackra symfoniska passager som vävs samman med brutalare partier där det hela tiden finns en röd tråd.

Det gör att jag tycker väldigt mycket om den här egenbekostade debuten som är klart annorlunda det mesta som kommer från Finland. Vissa likheter finns med Divercia och Moonsorrow fast utan dom sistnämndas aggressivitet men mer likheter finns här med band från mellan och Sydeuropa fast mest är det egen musik vilket gör plattan så bra som den är. Faktum är att det är ytterst sällan som man hör en platta med så här många olika nyanser vilket gör den spännande och än mer spännande är det att följa bandets utveckling för här har vi månne ett blivande världsband som möjligen ligger några år före sin tid likt Hawkwind en gång gjorde. Jag väljer att bara plocka ut en låt som får ses som ett smakprov på bandets otroligt breda musikregister, den avslutande ”Last words” som är helt magnifik.

Plattan går att köpa via bandets hemsida och gillar man progressiv modern musik är den ett givet köp.

8,5/10

©