Part 4: Studio tan
Part 5: Not a drill
Part 6: Southend
Part 7: The A1 north of Paris
Part 8: Four last days
Part 9: The D599 and the A61

Så var det dags för ytterligare ett kapitel i historien ”The Tangent”. Sedan förra albumet ”A place in the queue”-2006 släpptes, har bandet turnerat ganska flitigt, och har bland annat medverkat som headliner på vår egen Slottskogen Goes Progressive i augusti 2006, samt givit ut en dvd ”Going off on one”. Sedan dess har dessutom eminente gitarristen Krister Jonsson, samt vokalist/keyboardisten Sam Baine lämnat bandet.

Nya plattan med The Tangent, ”Not as good as the book” är ett mycket ambitiöst verk som är utgivet i flera olika versioner där standardversionen består av 2 cd:s fullspäckade med nästan 1 ½ timmes musik. Dessutom finns albumet i en ”special edition”-version där själva storyn om ”Not as good as the book” ingår med nästan 100 sidor texter samt illustrationer av Franske konstnären Antoine Ettori.

Andy Tillison beskriver själv nya plattan som: It´s a humorous sci-fi story about a man lost in time.

Musikaliskt ångar nya verket på i redan inkörda banor, och uppvisar inget nytt eller banbrytande vare sig vad gäller sound eller musik, utan är som vanligt när det gäller The Tangent, mycket högkvalitativ progressiv / symfonisk musik. I mina öron låter det ganska retro med klara influenser från klassiska band som Genesis, Pink Floyd mfl.

Inledande spåret ”A crisis in mid life” är min personliga favorit tillsammans med följande ”Lost in london (25 years later), och dessa båda startar upp plattan på ett mycket starkt vis, och ger mig förhoppningar om ett nytt mästerverk i klass med föregångaren. Första spåret går i mellantempo och innehåller allt som hör genren till med snyggt och tekniskt skickligt spel från inblandade musiker, intrikata passager och en musikalisk variationsrikedom som får undertecknad att ”gå igång” ordentligt. Andra startar upp mycket snyggt med flöjtspel innan den går ner i tempo till ett ganska lugnt och sökande tempo. Låten har ett underbart lite jazzigare parti där nye gitarristen Jakko M Jakszyk presenterar sig för första gången på ett strålande sätt. Även Andy Tillison presterar ett härligt solo på sitt piano. Som alltid när Jonas Reingold / Jaime Salazar medverkar på ett album så ger de hela anrättningen ett groove och flow, som verkligen har blivit dessa båda herrars signum och som kan lyfta även en tråkig låt till oanade höjder. Är låten redan från början bra, blir slutresultatet som i detta fall, lysande!

Tredje spåret ”The ethernet” startar också ganska lugnt och sökande och det tar nästan flera minuter innan låten tar fart på riktigt och blir riktigt intressant. På fjärde spåret, den instrumentala ” Celebrity purée” hettar det till ordentligt med mycket skickligt och tekniskt drivet spel från samtliga musiker. Återigen övertygar Jakszyk om att han är en värdig ersättare på gitarrposten och illa vore väl annat, med tanke på att han jobbat tillsammans med musiker/band som tex: Level 42, Robert Fripp och Gavin Harrison (Porcupine Tree).

Tyvärr tycker jag att albumet tappar lite i fart därefter med ett par spår som är bra, där bland annat titelspåret ingår, men som inte riktigt lever upp till den starka inledningen. Sista spåret  ”Bat out of Basildon” har en tyngd som inte funnits på de föregående spåren, och gör den till en bra avslutning på första cd:n.

Andra cd:n består av två långa sviter som är uppdelade i ett antal olika långa avsnitt. På inledande ”Four egos, one war” presenterar sig gästvokalisten Julie King sig ordentligt för första gången. Musikaliskt handlar det här om ett mycket varierat ljudlandskap med lugnare partier med vacker och känslofylld sång ifrån både Tillison själv, samt fröken King och dessutom vackert inringat av Theo Travis härliga flöjtspel. I nästa stund hettar det till med intensivare partier, med ett ganska långt stycke som låter ganska mycket Alan Parsons Project.

Andy Tillison är egentligen inte i första hand en sångare, då han enligt undertecknad har en ganska ”ointressant” röst och inte minst live kan låta ganska ”surt”. Däremot har hans röst en väldigt egen karaktär som klart överväger de eventuella brister som finns sångtekniskt. Att han är en fantastisk kompositör / musiker står bortom allt tvivel.

Avslutande ”The full gamut” startar i mycket lugnt tempo och andas en hel del Pink Floyd i inledningen, men övergår ganska omgående i mer intensiva och fartfyllda partier. Hela sviten är väldigt omväxlande och kräver ett antal genomlyssningar för att sätta sig, men som så ofta är fallet med lite mer avancerad musik, så vinner dessa spår i längden då man hela tiden hittar nya intressanta avsnitt. Jag tycker också att detta stycke andas mycket av den lekfullhet som är så viktig i denna typ av musik. Det är en stor risk att det blir för pretentiöst och allvarligt annars.

För att slutsummera 1 ½ timmes musikalisk resa tillsammans med The Tangent, kan jag bara konstatera att: ”Not as good as the book” faktiskt inte riktigt håller samma jättehöga klass som samtliga föregångare! Alla inblandade musiker gör ett kanonjobb och jag saknar faktiskt inte Krister Jonsons känsliga gitarrspel speciellt ofta, utan tycker att Jakko M Jakszyk väl fyller ut tomrummet efter sin företrädare. Däremot är jag inte lika imponerad av Julie Kings sånginsatser, som ibland känns lite tråkiga. Det som drar ner helhetsintrycket lite, är att vissa spår känns lite utslätade och anonyma. Trots detta är nya alstret väl värt att inhandla och då är nog den speciallimiterade utgåvan att föredra så att man kan följa med i storyn ordentligt, vilket nog ger samtliga spår ett extra lyft.

Andy Tillison: Keyboards, Vocals
Guy Manning: Acoustic instruments, Vocals
Theo Travis: Saxophones, Flute