Sång Steffen Brenner
Bas Ilker Ersin
Gitarr Barish Ersin
Keyboard Nils Neumann
Trummor Jürgen Lucas

Bandet startade inspelningarna av albumet första delen av 2007, vi det tillfället så är det ”Sascha Gerstner” från ”Helloween” som la trummorna.

I gruppen finns en del tidigare bekanta namn från band som Jaded Heart, Freedom Call och At Vance. När jag först öppnade kuverter med promoskivan var jag helt klart alldeles för snabb att bedömma killarna. Personligen tyckte jag då att både omslag och namn skvallrade om vad som skulle presenteras. Första intrycket kändes att vara traditionell powermetal, med dess vanliga manglandet och dubbelstamp, men icke sa Nicke och ibland har man som tur är fel, helt klart var det så denna gång..

Här finns genomgående starka melodier men det som får mig att tycka att detta är nåt utöver det vanliga är den blott 23 år gammal men makalöst duktiga sångaren. Han är t.o.m uppe och stoltserar i Geoff Tate och Rob Halfords register vilket ta mig tusan inte är något som skämmer över sig. Steffen inte bara kan ”skrika/vråla” högt som nämda sångare, mest då i Halfords röstläge men även levera med Queensrÿches vokalisten stämmor.

Musiken är välspelad och jag har inte mycket att klaga på här, möjligen hittar vi svagheterna i ljudet. Fungerar helt okej i lurarna men när den spelas i musikanläggningar som bilstereon tenderar det låta lite för neutralt. Känns liksom att de bara har kopplat in grejerna och kört på. Men när väl hörlurarna kommer på så faller det mera på plats. Musikmässigt  hamnar vi i det melodiösa med en del progressiva inslag utan att suga musten ur det det tämligen lyssningsvänliga och som det står på infobladet är här en stor dos hårdrock som gäller. Helt klart är det ändå ungtuppen och vokalisten Steffen Brenner som tar fokusen på lyssnaren.

En mycket trevlig och stark debutplatta som kan bli svår att leva upp till.

Betyg 8/10

Niklas Johansson